Jak udělat ta nejlepší míchaná vajíčka? Chutnají skvěle s trochou mléka nebo smetany

Míchaná vejce, uzené maso, bylinka na talíři, vedle chléb a koření Canva

Ta nejchutnější jídla nemusí být výsledkem mnoha hodin vaření. Důkazem jsou míchaná vajíčka. Jde o jeden z nejrychlejších pokrmů, které můžete uvařit. Přitom jsou velmi zdravá a výživná. Umíte je dělat tak, aby byla skutečně chutná? Lze je připravit na nespočet způsobů a my vám představíme ty nejlepší.

Přečtěte si také

Němcům se to líbit nejspíš nebude, ale zahradní trpaslíci jsou původem z Česka. Jaký mají význam?
Němcům se to líbit nejspíš nebude, ale zahradní trpaslíci jsou původem z Česka. Jaký mají význam?

Jsou vajíčka zdravá?

Vaječný bílek i žloutek jsou bohaté na živiny, včetně bílkovin, vitamínů a minerálů. Žloutek obsahuje vitamíny rozpustné v tucích (jako jsou vitamíny D a E) a esenciální mastné kyseliny.

Dospělý člověk by měl každý den zkonzumovat alespoň 50 g bílkovin a vejce jsou jejich ideálním zdrojem, který může tvořit pravidelnou součást jídelníčku.

Jsou vhodná i pro děti od 6 měsíců, ale v rozptýlené formě, třeba jako zavářka v polévce. Děti si mohou dát vejce i 4× za týden. Jedná se o lehce stravitelnou bílkovinu, která podpoří jejich růst.

Mísa s vejci, v pozadí seno Canva

Proč jíst vejce?

  • Silné svaly: Protein ve vejcích pomáhá udržovat a opravovat tělesné tkáně, včetně svalů.
  • Zdraví mozku: Vejce obsahují vitamíny a minerály, které jsou nezbytné pro efektivní fungování mozku a nervového systému.
  • Výroba energie: Obsahují všechny živiny, které tělo potřebuje k výrobě energie.
  • Zdravý imunitní systém: Vitamín A, vitamín B-12 a selen ve vejcích jsou klíčem k udržení zdravého imunitního systému.
  • Nižší riziko srdečních onemocnění: Obsažený cholin hraje důležitou roli při štěpení aminokyseliny homocystein, která může přispívat ke vzniku onemocnění srdce.

Vejce by ve vašem jídelníčku neměla chybět

Kupte se slevou Vejce S Tesco.

Porovnat slevy

  • Zdravé těhotenství: Obsahují kyselinu listovou, která může pomoci předcházet vrozeným postižením, jako je rozštěp páteře.
  • Zdraví očí: Lutein a zeaxantin pomáhají předcházet makulární degeneraci, hlavní příčině slepoty související s věkem. Dobré vidění podporují i další vitamíny ve vejcích.
  • Hubnutí a udržování váhy: Vysoký obsah bílkovin prodlouží pocit sytosti. To může snížit nutkání na svačinu a snížit celkový příjem kalorií.
  • Zdraví pokožky: Některé vitamíny a minerály ve vejcích pomáhají podporovat zdravou pokožku a zabraňují rozpadu tělesných tkání. Silný imunitní systém také pomáhá člověku vypadat a cítit se dobře.
Tři rozklepnutá vejce v míse, skořápky vajec, vejce v platu, metlička Canva

Nutriční hodnoty vajec

Vařené, smažené nebo sázené vejce o hmotnosti 44 g může poskytnout následující živiny:

  • Energie: 62,5 kalorií
  • Bílkoviny: 5,5 g
  • Celkový tuk: 4,2 g (z toho 1,4 g nasycených)
  • Sodík: 189 mg
  • Vápník: 24,6 mg
  • Železo: 0,8 mg
  • Hořčík: 5,3 mg
  • Fosfor: 86,7 mg
  • Draslík: 60,3 mg
  • Zinek: 0,6 mg
  • Cholesterol: 162 mg
  • Selen: 13,4 μg
  • Lutein a zeaxantin: 220 μg
  • Folát (kyselina listová): 15,4 μg

TOP recepty na míchaná vejce

Dali jste si v kavárně naprosto dokonalá míchaná vajíčka? Doma se vám tak dobrá možná ještě nepovedla. Nemusíte prosit kuchaře o recept, můžete si je připravit díky našim návodům.

Jak připravit ta nejlepší míchaná vejce

  1. Do misky rozklepněte čtyři vejce, přidejte 30 ml (2 polévkové lžíce) mléka a špetku soli a černého pepře.
  2. Směs lehce prošlehejte metličkou nebo vidličkou.
  3. Ve středně velké pánvi na mírném ohni rozpusťte 1 polévkovou lžíci másla, a když máslo začne pěnit, vlijte do pánve vejce a nechte je 60–90 sekund tuhnout.
  4. Pomocí stěrky opatrně vytáhněte vejce z okrajů pánve do středu. Otočte a nakloňte pánev tak, aby tekutá vejce zabrala dostupný prostor, a znovu je jemně vytáhněte směrem ke středu. Toto jemné zatažení směrem ke středu pánve vytvoří krásný, lehký, nadýchaný pokrm.
  5. Než vejce zcela ztuhnou, stáhněte pánev z ohně. Nechte minutu nebo dvě odležet, aby se vejce mohla jemně dovařit ve vlastním teple.
Míchaná vejce, houska, rajče Canva

Jak připravit míchaná vajíčka v mikrovlnce

Udělat chutná míchaná vajíčka je možné i v mikrovlnné troubě. Tento recept je pro jednu osobu.

  1. Do misky nebo džbánu vhodného do mikrovlnné trouby rozklepněte dvě vejce, přidejte 15 ml (1 polévkovou lžíci) mléka a špetku soli a černého pepře.
  2. Směs lehce prošlehejte metličkou nebo vidličkou.
  3. Zahřejte ji v mikrovlnné troubě na 30 sekund, vyjměte a promíchejte vidličkou.
  4. Poté ji zahřejte v mikrovlnné troubě na vysokou teplotu po dobu dalších 30 sekund, vyjměte a míchejte.
  5. Na posledních 20 sekund zapněte mikrovlnnou troubu, přejeďte vidličkou kolem okraje misky a vyjměte vejce, abyste je mohli podávat.

Ideální pomocník pro přípravu vajec v mikrovlnce

Smetanová míchaná vejce

Tato verze nahrazuje mléko smetanou a je skvělá, pokud chcete opravdu krémová míchaná vejce.

Je to stejné jako u výše uvedené metody na pánvi, jen vyměňte mléko za čtvrt šálku smetany a do směsi před šleháním přidejte ½ šálku jemně nastrouhaného parmazánu a 1 polévkovou lžíci nasekané čerstvé pažitky.

Míchaná vejce na cibulce

  1. Připravte si vejce v misce jako v prvním receptu.
  2. Najemno nakrájejte 1 malou nebo ½ větší cibule.
  3. Na pánvi rozpalte tuk a následně na něj nasypte nasekanou cibuli.
  4. Nechte cibuli zpěnit a poté přimíchejte připravené vejce v misce. Přidat můžete i nakrájenou šunku, podle chuti.
  5. Vejce míchejte společně s cibulkou, dokud neztuhnou. Vypněte je dříve, než příliš vyschnou. Následně můžete servírovat.

Vajíčka si dochuťte šunkou, kterou najdete v akci

Jak máte míchaná vejce nejraději? Možná do nich rádi přidáváte i další ingredience. Pochlubte se nám se svými recepty a inspirujte ostatní čtenáře.