Na český trh loni vstoupily tři desítky firem, je to nejvíce za poslední tři roky

Fronta lidí před otevřením Primarku v Praze Lubo Ivanko / Shutterstock.com

Jak vyplývá z analýzy realitních společností CBRE a Cushman & Wakefield, navzdory pandemii vstoupilo loni na český trh 29 nových značek, což představuje meziroční nárůst o 26 %. Jde o největší číslo za poslední tři roky. Nejvíce značek mělo zastoupení v módě, následovala gastronomie a zábava. Většina nových firem pochází z Evropy, a to z Německa, Polska, Slovenska či Francie. Většina z nich přitom svůj první obchod otevřela v Praze, další pak v Brně, Karlových Varech, Olomouci či Příbrami.

Přečtěte si také

Měly by se obchody v Česku v neděli zavřít? Otázka, která budí u Čechů vášně

Do Čech loni vstoupilo 29 firem

Realitní společnosti CBRE a Cushman & Wakefield udělaly jako každý rok analýzu, podle níž u nás za loňský rok přibyly bezmála tři desítky firem. Meziroční nárůst o 26 % tvoří nejlepší výsledek od předcovidového roku 2019.

Největší událostí loňského roku bylo přitom otevření řetězce s levným oblečením a doplňky Primark na Václavském náměstí či otevření luxusní prodejny Versace v Pařížské ulici. Vzhledem ke stále se zvyšující digitalizaci je velkým zlomem i otevření phygital prodejny (z anglických slov physical a digital) společností eobuv.cz a Modivo v obchodním centru Nový Smíchov v Praze.

Kiosek v obchodním centru slovenské značky Dedoles Dedoles

Většina otevřela prodejnu v Praze

„Většina nově příchozích brandů mířila do Prahy, která je tradičně vyhledávanou turistickou destinací a zároveň zde nechybí vysoká kupní síla obyvatelstva s potenciálem dalšího růstu. Dohromady jich bylo 23, především z oblasti módy. Ovšem dvě značky si pro vstup na český trh vybraly Brno: obchod s módním oblečením Heavy Tools z Maďarska se rozhodl pro Galerii Vaňkovka a rakouská značka mikrodrinků Waterdrop si zvolila pěší zónu v Rašínově ulici,“ uvedl vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE Jan Janáček.

Nové značky vznikly i v dalších českých městech, čistírna oděvů Mr Jeff zamířila do Karlových Varů, Cinemax do Olomouce a řetězec supermarketů Mere do Příbrami.

Nejvíce značek je z Evropy

Nejvíce značek k nám zavítalo ze zemí našich sousedů i vzdálenějších koutů Evropy. Výjimkou je kanadská značka Aldo, která se loni vrátila po krátké pauze. Dva oděvní řetězce s pánskou módou, Anson's a Hiltl, pochází z Německa, stejně jako optika Fielmann či fitness centrum Clever fit. Čtyři značky pak přišly z Polska, a to obchod s módou Modivo a e-shop Eobuv.cz, řetězec HalfPrice, zábavní koutek pro děti Leopark či kavárny Dobro & Dobro Cafe.

Z dalších značek stojí za zmínku slovenský Dedoles se sortimentem ponožek, spodního prádla a dalšího oblečení, obchod Cube se zbožím světových značek či síť kin Cinemax. Devětadvacítku firem uzavírají francouzské značky Moa Paris s módními doplňky, řetězec luxusních cukráren Aux Merveilleux a multibrandový obchod Vermont Store.

Re-entry a pop-up shopy

Vedle nově příchozích značek se u nás objevily i společnosti, které na našem trhu působily už dříve a nyní se po pauze vracejí. Re-entry zažily v Čechách například značky Versace, Aldo, Sugarbird, El Gaucho, YellowKorner, Ben & Jerry's či Happymum. Počet dostupných značek se zvyšuje také díky populárnímu trendu pop-up prodejen. Ty značce umožňují otevřít si obchod na kratší dobu a ušetřit tak investice do vybavení. Vlastník prostoru tak většinou vyplňuje čas před vhodným dlouhodobým pronájmem.

Najděte nejnovější trendy v akci

Loni si tento druh obchodu v Čechách otevřely značky Dyson, Monin, Tudor, Hennessy, Baileys či Van Graaf, která dokonce otevřela největší pop-up store v OC Letňany. „Fyzické obchody stále zákazníkům dokážou nabídnout zážitek, kontakt s produktem a značkou včetně odborného servisu a poradenství, které online nedokáže v takovém rozsahu zprostředkovat. Proto jsou různé pop-up koncepty pro značky, jež neměly s danou lokalitou zkušenosti nebo fungovaly pouze v online prostředí, atraktivní a jejich obliba dále poroste. V mnoha případech se pak z dočasného obchodu stane permanentní pobočka či prodejna,“ uvedl Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield.

Český trh je pro značky atraktivní

Ačkoli si celý svět prochází ekonomickou krizí způsobenou pandemií, počet značek, které loni český trh opustily, se meziročně snížil. Odešly například americká značka dekorativní kosmetiky Nyx, polská značka obuvi Kazar či italský obchod Bruno Morelli & Brands. Český trh je podle Jana Janáčka pro zahraniční značky stále atraktivní. Pozitivní je také expanze českých obchodů, které často přechází do offline.

„Zdaleka se nebavíme o konci covidového období a nikdo z nás není schopen dohlédnout důsledků, které tato doba do maloobchodu přinese. Výhled na následující rok je však relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanel a Balenciaga v pražské Pařížské ulici nebo avizovanou velkou expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee, který CBRE exkluzivně zastupuje,“ uzavřel téma Janáček.