Supermarkety zrychlují rozvoz a zaváží do více oblastí. Jak funguje online nákup ve velkých řetězcích?

Osoba v bílém tričku drží papírovou krabici s potravinami jako banány, citrony, jablka, mléko, těstoviny, bylinky Canva

Během pandemie začalo mnoho lidí nakupovat nejrůznější zboží přes internet. Stále větší oblibě se těší zejména nákup potravin. Na vysokou poptávku již zareagovala řada velkých řetězců a další se přidávají. Jejich snahou je doručit zboží v kratším čase než doposud a umožnit online nákup i lidem žijícím mimo velká města.

Přečtěte si také

Dodnes nezměnily obal, přesto neztrácejí popularitu: Retro výrobky, které se stále prodávají

Vedle rychlosti doručení objednávky se internetoví prodejci zaměřují také na ekologii. A to například v podobě recyklovatelných tašek, možnosti nákupu do vratných tašek či nákupu zcela bez tašek. Na výběr bývá také ekologický rozvoz.

Rychlost doručení na prvním místě

Možnosti nakupovat z pohodlí domova využívá stále více lidí. Je to snadné, ušetří to spoustu času a nemusíte vláčet těžké tašky. Mezi průkopníky online supermarketů u nás můžeme zařadit jednoznačně Rohlík.cz, který funguje od roku 2014, a o rok mladší Košík.cz.

Ve snaze udržet si zákazníky na své straně prodejci stále usilují o kratší dobu doručení. Od října zkrátil Rohlík.cz dobu dodání v Praze a Brně o půl hodiny, a to na 90 minut.

Svého nákupu z Košík.cz se od dvou hodin od objednání dočkají lidé z Českých Budějovic a nejdříve za čtyři hodiny přijede kurýr s objednávkou do Liberce, Plzně a jejich okolí. „V Praze a okolí mají zákazníci nově možnost objednat doručení nákupu z Košíku od dvou hodin od objednání. Současná minimální doba doručení se tak zkrátila o celou třetinu. Týká se to více než 60 procent adres nejen na území Prahy a středních Čech,“ uvedl šéf marketingu e-shopu Košík.cz Jan Škrabánek.

Tesco vylepšuje své služby online nákupu

E-shop má sice Tesco v provozu už delší dobu, doposud jste však museli na doručení čekat minimálně do druhého dne. Nyní si lidé z hlavního města mohou zvolit doručení v den objednání. Vedle toho Tesco doplňuje svůj nabízený sortiment a také rozšiřuje závozové oblasti. Aktuálně je služba dostupná v regionech Děčín, Ústí nad Labem, Vysočina, Prostějov a Přerov, přičemž k rozvozu využívá logistickou službu DoDo.

Řetězec se zaměřil také na ekologii. Nově umožňuje nákup i v papírových taškách a na e-shopu je předdefinované doručení nákupu bez tašek jako primární volba.

Od mnohých zákazníků jsme měli zpětnou vazbu, že jsme nákupy doručovali v igelitových taškách. Proto jsme nyní nastavení změnili. Doručuje se také v papírových taškách, to ale zákonitě neznamená ekologičtější volbu,“ říká Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco pro ČR.

Kurýr v modrém tričku nese papírovou tašku s ovocem, zeleninou a pečivem Canva

Albert zatím rozváží jen do vybraných čtvrtí Brna

Lidé z Brna mohou využívat online nákupu potravin také ze supermarketu Albert, který letos v květnu začal testovat svůj e-shop. Nyní nabízí možnost snadného objednání nákupu přímo ve své mobilní aplikaci Albert Domů Zdarma.

Na svém webu řetězec uvádí, že na přidání dalších lokalit pracují, přičemž rozšíření e-shopu bude záviset především na reakci zákazníků. „Testování stále probíhá a zpětná vazba od zákazníků je velmi pozitivní, a to jak s ohledem na rychlost dodávek, tak službu celkově,“ šéf komunikace prodejen Jiří Mareček.

Online prodej potravin plánují v budoucnu i další řetězce

Do online prostředí má v Česku namířeno také obchodní řetězec Billa. Příští rok plánuje dohnat konkurenci a naskočit do internetového prodeje potravin. Jeho e-shop by měl nabízet zhruba 15 000 produktů, které si lidé budou moct objednat přímo domů nebo si nákup vyzvednout na jedné z prodejen.

Vstupem na online trh reagujeme přirozeně na požadavky českých zákazníků. Chceme jim umožnit rychlý a bezpečný nákup z pohodlí jejich domovů,“ prohlásil generální ředitel Billa České republiky Dariusz Tomasz Bator. „Službu nicméně zavedeme až v roce 2022, abychom on-line shop připravili co nejprecizněji,“ dodal.

Také Penny Market by jednou mohl vstoupit na online trh. „Průběžně analyzujeme celou řadou variant rozvoje naší společnosti. Vytvoření e-shopu je jednou z možností, kterou se v současné době zabýváme,“ říká za Penny Market Tomáš Kubík.

Žena si prohlíží nabídku online supermarketu na tabletu, zatímco připravuje salát Canva

Globus objednávky z e-shopu lidem nerozváží

Z Globusu si sice můžete potraviny objednat, nákup si ale musíte vyzvednout v hypermarketu, a to konkrétně v Praze na Zličíně. „Pandemie urychlila růst nakupovaní on-line a ukázala, jaký potenciál tato služba má, a proto do budoucna očekáváme o tento typ nakupování zájem. Na iGlobus.cz si zákazník může objednat potravinové i nepotravinové zboží, sortiment čítá aktuálně přes 25 000 položek,“ uvedla mluvčí Globusu Aneta Turnovská.

Nákupu potravin na internetu se zákazníci Lidlu zřejmě nedočkají

Lidl má svůj e-shop v provozu už dlouho, rozšiřovat svůj sortiment spotřebního zboží o potraviny však neplánuje. „On-line prodej potravin aktuálně neplánujeme. V současnosti se stále soustředíme na vylepšování našeho e-shopu se spotřebním zbožím, přičemž sortiment e-shopu postupně rozšiřujeme,“ potvrzuje za Lidl Tomáš Myler.