Tržby v obchodech i nadále rostou: Nejvíce se prodávají auta a oblečení, o sportovní věci zájem není

Tržby maloobchodu vzrostly oproti loňskému roku o zhruba 8 % Canva

Tržby maloobchodu jsou vyšší v porovnání s předchozím rokem i uplynulými měsíci. Většině odvětví se daří více, pokles zaznamenaly hlavně prodejny zaměřené na sport a rekreaci. Naopak tržby v oděvním či automobilovém odvětví vzrostly skoro o polovinu. Může za to i pandemie a opatření proti koronaviru.

Přečtěte si také

Mikuláš letos vyrazí hlavně do domácností. V nadílce děti najdou ústenky i dezinfekční gely
Mikuláš letos vyrazí hlavně do domácností. V nadílce děti najdou ústenky i dezinfekční gely

Obchodům se daří, nejvíce táhne oblečení a auta

Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) se většině odvětví v maloobchodu dařilo. A to jak ve srovnání s loňským rokem, tak i meziměsíčně. Poukazují na to zveřejněná data za letošní květen.

Meziměsíčně se v květnu jednalo o nárůst kolem 7,3 %, meziročně pak o zhruba 8 %. Takřka největší vzestup tržeb oproti loňskému roku zaznamenaly obchody s oblečením a obuví – konkrétně o 41 %. Vloni totiž museli mnozí z obchodníků zavřít kvůli nouzovému stavu a opatřením proti koronaviru, zatímco letos se jejich prodejny zákazníky jen plní.

Nárůst tržeb o téměř 50 % hlásí i obchodníci v automobilovém odvětví, a to co se prodeje jak aut, tak i náhradních součástek a doplňků či pohonných hmot týče. Obdobně vzrostly i tržby v oblasti počítačů a IT (16,6 %), kosmetiky (14 %) nebo výbavy do domácnosti (4,5 %).

Čas na nákupy! Tržby obchodů s oblečením meziročně vzrostly o víc než 40 % Canva

Sportování? V lockdownu lidi lákalo víc

Pokles tržeb oproti loňsku naopak pocítily obchody zaměřené na sport, kulturu či rekreaci. Na vině mohou být opět koronavirová opatření – v loňském roce totiž díky nim zájem o tyto potřeby výrazně narostl, letošní úroveň na to však již nedosáhla. I tak jde nicméně o pokles o pouhá cca 3 %.

Hoďte se přes léto do formy

Budoucnost patří e-shopům

V loňském roce muselo být mnoho obchodů po značně dlouhou dobu zavřených, jejich provozovatelé se proto často přesunuli do online prostředí. Podle ČSÚ lze však i přes znovuotevření prodejen pozorovat v oblasti online nakupování rostoucí trend, v květnu konkrétně o 15,6 %.

Význam e-shopů ostatně potvrzují i průzkumy mezi zákazníky či odborníci na ecommerce. „Konkrétní odhady jsou v současné chvíli složité, je ale zřejmé, že v příštím roce obraty on-line obchodů překonají magickou hranici 200 miliard korun,“ komentoval Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz