Kvašenou zeleninu si vyrobíte jednoduše doma už za 3 dny. Posílí imunitu a zlepší trávení

Kvašené zelí, paprika, okurky a cibulka v zavařovacích lahvích Canva

Kvašená zelenina je vitamínovou bombou, která navíc skvěle chutná. Její přípravu hravě zvládnete doma, a to už během pár dnů. Existují totiž dva způsoby kvašení – pomalé a rychlejší. Právě na to druhé se zaměříme v našem článku, protože nechceme, abyste na svou dávku vitamínů čekali dlouho. Poradíme, jak na kvašení krok za krokem i jakou zeleninu či nádoby vybrat.

Přečtěte si také

3 neotřelé recepty na přílohy z grilu. Vyzkoušejte paprikové lodičky nebo grilovaný květák s chilli
3 neotřelé recepty na přílohy z grilu. Vyzkoušejte paprikové lodičky nebo grilovaný květák s chilli

Nejlepší zdroj vitamínu C, který posílí vaši imunitu

Kvašená zelenina představuje jeden z nejpřirozenějších bohatých zdrojů vitamínu C. Proces fermentace probíhá za přítomnosti bakterií mléčného kvašení, které přispívají ke zdravé střevní mikroflóře, zlepšují trávení, a tím zajišťují dobré fungování naší imunity.

Co skvělého si můžete třeba zakvasit?

Kupte se slevou Mrkev.

Porovnat slevy

Kvašená zelenina je navíc výživnější, stravitelnější a obsahuje řadu dalších vitamínů a minerálů, které všestranně a blahodárně působí na naše zdraví. A v neposlední řadě vás vyjde velmi levně a budete mít přesný přehled o jejím složení. Kupovaná kvašená zelenina totiž velmi často zbytečně obsahuje plno cukrů či umělých sladidel a dalších konzervačních látek.

Kvašené zelí, okurky, papričky a další zelenina v zavařovacích sklenkách Canva

Jakou zeleninu vybrat?

Pro kvašení se hodí všechny druhy zeleniny obsahující sacharidy, které mohou mléčné kvasinky konzumovat a přeměňovat. Například bílé a červené zelí, mrkev, cibule, květák, brokolice, celer, ředkve (např. daikon neboli bílá setá) či okurky.

Domácí recept na rychlé kvašení

Zeleninu nakrájejte na jemné nudličky, případně zelí nakrouhejte a mrkev nastrouhejte nahrubo. Připravte si mořskou nebo himálajskou sůl v poměru cca 15–20 g soli na 1 kg zeleniny. Sůl je pro fermentaci důležitá, protože zejména ze začátku kvašení zabraňuje růstu škodlivých bakterií, které by vám zeleninu zkazily.

Postup krok za krokem:

  1. Nakrájenou zeleninu vložte do větší mísy a zasypte solí, promíchejte a nechte 30–60 minut odležet (občas jemně promačkejte), aby pustila trochu šťávy. Podle chuti můžete přidat i kmín, česnek nebo křen.
  2. Poté odleželou zeleninu skládejte po vrstvách, které vždy dobře upěchujte, do kvasné nádoby. Tou může být speciální koupená, ovšem dobře postačí i obyčejná zavařovačka.
  3. Následně je potřeba zeleninu zatížit, aby k ní pronikalo co nejméně vzduchu a všechna byla pod hladinou tekutiny. K tomu lze použít sklenici s vodou, která akorát projde hrdlem kvasné nádoby, čistý kámen nebo malý talířek, který ještě nějakým těžkým předmětem zatižte. Zakoupit lze také speciální závaží a víčka, keramická těžítka, mřížky či pružiny na kvašenou zeleninu, které vám práci výrazně usnadní.
  4. Hotovou zeleninu dejte kvasit na temnější místo, kam nedopadá přímé sluneční záření. Během fermentace se bude ve sklenici tvořit další tekutina, proto buďte připraveni na to, že může z nádoby vytékat (dejte pod ní třeba mísu) a bude potřeba ji čas od času odlévat.
  5. Nechte kvasit zhruba 3–7 dní. To, že je kvašená zelenina hotová, poznáte tak, že se na povrchu přestanou tvořit bublinky. Skladujte ji v lednici, kde vám vydrží i několik týdnů.

Začněte se svojí zeleninou ještě dnes

Kupte se slevou Celer bulva.

Porovnat slevy

Kvašení vám usnadní speciální nádoby – kde je koupit?

V obchodech i na internetu lze najít plno speciálních kvasných nádob. Vybírat můžete ze skleněných, keramických i plastových. Ty ale nemusí být úplně vhodné, neboť plast se může do zeleniny uvolňovat a ovlivňovat chuť i kvasný proces. Některé sklenice mají také odtokový kohoutek pro odpouštění přebytečné tekutiny.

Nákupní tip: Široký sortiment kvasných nádob i příslušenství nabízí Tescoma (např. Soupravu pro kvašení TESCOMA DELLA CASA 5 000 ml za 499 Kč).