Nejnovější průzkumy jasně ukazují, že krize ustupuje a Češi chystají bohatého Ježíška. Řada z nich dárky a zlevněné produkty nakupuje pro blízké i sebe právě na Black Friday, kdy se nebojí utrácet tisíce korun. Někteří přepravci proto očekávají nejsilnější sezónu v historii. Za kolik plánují Češi v předvánočních slevách objednávat? A jaké zboží půjde letos na dračku?
Více než polovina zákazníků využije Black Friday k nákupu levnější elektroniky, každý desátý plánuje pořídit hračky, případně kosmetiku a drogerii. Téměř třetina přitom jde na jistotu a zboží má už delší dobu vybrané, vyplývá z průzkumu společnosti Alza, kterého se účastnilo přes 3 000 spotřebitelů.
„Zákazníci se během Black Friday zaměřují na dlouhodobě vyhlédnuté produkty, ať už jde o elektroniku, malé spotřebiče, hračky nebo kosmetiku,“ uvádí PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská v tiskové zprávě, kterou společnost zaslala redakci Kupi.
Stále však zůstává většina těch, kteří sice mají o nákupu určitou představu, produkty do košíku ale vkládají až podle aktuální nabídky. Kromě každoročních vyhledávaných favoritů, jako jsou například značky Apple či Lego, je velký zájem také o aktuální hity, zejména z kategorie elektroniky.
„Letos vidíme i rostoucí zájem o nové trendy, například AR brýle, které se rychle dostávají do popředí vánoční poptávky,“ přibližuje Čeřovská s tím, že průměrná cena AR brýlí se letos pohybuje kolem 13 000 Kč a mezi nejpopulárnější značky patří Meta (např. Meta Ray-Ban, Meta Oakley) nebo XREAL.
Při nákupním rozhodování hraje nejdůležitější roli zejména výše reálné slevy (je klíčová pro 59 % respondentů), případně dostupnost konkrétního produktu (32 %). Většina respondentů také přiznala, že se během listopadových nákupních svátků chystá utratit i více než 10 000 korun.
Třetina zákazníků využije listopadových slev převážně k pořízení vánočních dárků.
K podobným závěrům nedávno došel i průzkum agentury Ipsos realizovaný pro společnost GLS. Podle něho chce mít téměř 40 % Čechů vyřešené nákupy vánočních dárků do konce listopadu a velká většina z nich k tomu využije právě akce v rámci Black Friday.
Roste také průměrný objem útrat. K příznivé finanční situaci domácností přispívá tento rok hlavně stabilní inflace a rychlý růst reálných mezd. Podle agentury počítá 10 % nakupujících s tím, že za dárky utratí více jak 10 tisíc korun, víc jak 5 tisíc utratí necelá polovina lidí.
„V letošním roce rostly reálné mzdy velmi slušným tempem. Zároveň pominuly obavy z vysoké inflace. Tržby maloobchodu rostou po celý rok poměrně rychle, tržby e-shopů se meziročně zvyšují dokonce dvouciferným tempem. Právě zahájená předvánoční sezóna tyto trendy ještě více potvrdí, čeká nás zřejmě nejsilnější vánoční sezóna v historii,“ komentuje ředitel GLS Česká republika Petr Pěcha.
Stokkete / Shutterstock.com
Alza u nás potom patří k těm prodejcům, kteří Black Friday spouští v předstihu a slevy dávkují v průběhu celého listopadu. Podobně začala nákupní horečka už také na e-shopech Datart, Planeo, TSBohemia, Notino, Zoohit, Jysk, XXXLutz nebo Decathlon. Obchody již nyní lákají na vybrané zboží se slevami až 70 %.
Postupně se budou přidávat i další internetové a kamenné prodejny. Vše potom vyvrcholí 23. listopadu, tedy v den, na který letos oficiálně Černý pátek připadá. U některých prodejců se ale slevy protáhnou až do prosince.
„Black Friday se už zařadil mezi vrcholy předvánoční sezóny, pro nás je to signál, že už jsme opravdu ve finále. Další přepravní vrcholy před Vánoci pak přicházejí po jednotlivých adventních víkendech, zejména po prosincovém termínu výplat,“ uvedl dále Pěcha.
Zdroje: Alza (TZ pro redakci), GLS, Kupi.cz