IKEA od vás vykoupí svůj nábytek a znovu jej bude prodávat v prodejnách

IKEA začne vykupovat svůj nábytek a bude jej opět prodávat Canva

Nábytkářský řetězec IKEA spustil službu s názvem Druhý život nábytku. Ta funguje na jednoduchém principu. Společnost od zákazníků vykupuje nábytek prodaný pod svou značkou. A vykoupené kusy, za které řetězec podle míry opotřebení poskytuje voucher v hodnotě až poloviny původní ceny, opět dá do prodeje. V České republice funguje tato služba už třetím rokem, nyní ji však IKEA rozšíří i do dalších zemí. Do roku 2030 by totiž chtěla být plně cirkulární.

Přečtěte si také

Obchodní centra v Praze prochází rekonstrukcí. Kdy znovu otevře Máj a Kotva?

Česko mezi prvními

Švédský nábytkářský gigant IKEA se snaží přimět své zákazník k opětovnému používání nábytku. Prostřednictvím služby s názvem Druhý život nábytku dává do oběhu použitý a dále nechtěný nábytek, který je možné prodat se slevou.

Česko bylo jednou z prvních zemí na světě, kde IKEA možnost odkupu použitého nábytku zavedla, a to už v roce 2017 prostřednictvím služby Druhý život nábytku. Od té doby služba funguje ve všech obchodních domech IKEA v Česku. Nyní se služba rozšiřuje i do dalších zemí, kde firma působí,“ uvedl mluvčí společnosti IKEA v České republice Petr Šašek.

I za polovinu původní ceny

Cenu, kterou zákazník za opotřebovaný kus nábytku dostane, určuje společnost individuálně u každého kusu. V principu však za nábytek bez poškození mohou zákazníci získat zpět až polovinu původní ceny. Za kusy s menšími škrábanci dostanou zpět 40 procent a za opotřebované kusy 30 procent. Nábytek, který nenajde svého dalšího kupce, IKEA recykluje, případně daruje charitě.

Do konce letošního roku chce řetězec IKEA otevřít první sekci s použitým nábytkem ve svém obchodním domě na západě Stockholmu. Podobná oddělení, určená k prodeji starého a ke koupi opraveného či upraveného nábytku, chce mít IKEA do roku 2021 ve všech svých prodejnách.

Do konce letošního roku chce řetězec IKEA otevřít první sekci s použitým nábytkem Canva

Udržitelnost jako priorita

Společnost IKEA si vytyčila za svůj budoucí cíl, že se do roku 2030 stane klimaticky neutrální a bude při tom využívat oběhovou ekonomiku. Otázky udržitelnosti považuje pro nastávající vývoj za zásadní, a proto začala výrobky vyvíjet tak, aby je bylo možné znovu použít nebo recyklovat. Zkouší také nová ekologická řešení využití zbytků, které sama produkuje. Aktuálně testuje použití kávové sedliny, která vzniká jako odpad v IKEA restauracích a bistrech, při výrobě nových artiklů.

V loňském roce navštívilo obchodní domy IKEA přes 10 milionů lidí, kteří nakoupili přes 61 milionů výrobků. Průměrně tam čeští zákazníci utratili 1 745 korun, u online nakupování je číslo ještě mnohem vyšší. Průměrná útrata na e-shopu se pohybovala okolo 9 186 korun.