Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Latte není rozhodně slabá kávička. Víte, kolik kofeinu denně zkonzumujete?

Latte není rozhodně slabá kávička. Víte, kolik kofeinu denně zkonzumujete?

Víte, kolik kofeinu obsahuje překapávaná, espresso, rozpustná káva či kafe latte? Možná budete překvapeni. Kofein má sice schopnost probudit nás k životu, většinou ale pak následuje další pokles energie a to ve větší míře. Podívejte se, jaké množství obsahuje šálek vaší oblíbené kávy.

Přečtěte si také

Jak vyčistit tenisky, aby byly zase jako nové? Pomůže pračka i sušička prádla
Jak vyčistit tenisky, aby byly zase jako nové? Pomůže pračka i sušička prádla

Výrazná chuť kávy ještě automaticky neznamená silnější kávu. Obecně obsahují méně kofeinu tmavě pražená zrna než ta jemně pražená. Čím je jemněji nameleme, tím více kofeinu šálek obsahuje. Rozhodující je ale způsob přípravy a doba louhování. Čím déle kávu připravujeme, tím více obsahuje kofeinu. Navíc se uvolňují látky, které dráždí žaludek.

Základní fakta o kofeinu

Základem obsahu kofeinu je druh kávy. Robusta se používá při výrobě levnějších kávových směsí a instantních káv. Obsahuje až 2x více kofeinu než arabica. Nejméně kofeinu má druh arabiky s názvem excelsa. Kofein najdeme i v kakaovníku, čajovníku, guaraně a kolovníku. Káva posiluje paměť, soustředění, chápání a reflexy. Podporuje však nespavost, má diuretické účinky a ve vyšších dávkách způsobuje i průjem.

  • chemický název kofeinu je 1,3,7-trimethylxanthin, lze je nalézt i pod názvy tein nebo guaranin
  • kofein zvyšuje množství dopaminu v těle, zlepšuje náladu a schopnost soustředění, blokuje adenosinové receptory a brání v ospalosti
  • kofein působí trochu jako kokain nebo heroin, jen s mírnějšími účinky, pro sportovce je zakázaný před závody

Způsob a čas konzumace kávy

Káva má nejvyšší účinek, pokud ji pijeme na lačno. Povzbuzující asi 100 až 500 mg kofeinu. Citlivost na kofein je individuální a pravidelná konzumace kofeinu zároveň snižuje stimulační projevy. Kofein začíná působit za 15 až 20 minut, nejvyšší účinky má asi 45 minut po užití a působí 8 až 14 hodin. Podle některých studií kávou s cukrem zvýšíte pozitivní působení na paměť a soustředění. Nutno dodat, že zvýšíte i svůj energetický příjem a váhu. Některé studie také ukazují, že kávou s mlékem více zatížíte žaludek a bude vám těžko, ale názory se různí. 

Obsah kofeinu v kávě

Obsah kofeinu

Nejvíce kofeinu má káva připravovaná v džezvě a pak filtrovaná káva. Káva z kafetiéry a terecká káva obsahuje o něco méně kofeinu, ale za to má více terpenu, který zvyšuje hladinu škodlivého cholesterolu v krvi. Překvapivě 2x méně kofeinu má malé espresso nebo také ristretto než pomaleji extrahované lungo. U instantní kávy je to pode druhu.

Obsah kofeinu v šálku

  • Filtrovaná arabica 80 až 130 mg
  • Filtrovaná robusta 140 až 200 mg
  • Filtrovaná káva bez kofeinu 2 až 12 mg
  • Espresso ristretto 30 až 100 mg, nejčastěji 75 mg
  • Espresso lungo 60 až 185 mg, nejčastěji 150 mg
  • Nespresso Espresso kapsle 55 až 65 mg
  • Nespresso Lungo kapsle 75 až 90 mg
  • Instantní káva 25 a 175 mg, průměrně a také nejčastěji 65 až 90 mg
  • Černé čaje různě podle druhu 40 až 120 mg
  • Zelené čaje různě podle druhu od 15 do 75 mg
  • Hotové ledové čaje dle druhu 7 mg až 27 mg
  • Colové nápoje ve sklenici dle druhu 30 až 38 mg
  • Energy drink jako třeba Red bull 80 mg

Cafe latte, Cafe latte macchiato a Latte macchiato

Cafe latte se dělá z espressa či dvojitého ristretta a zalije se našlehaným mlékem, obsah kofeinu ale mlékem nesnížíte. Cafe latte macchiato se připravuje z našlehaného mléka a do něj se naopak lije silné espresso, takže je to podobné. Latte macchiato neboli mléko se skvrnou obsahuje jen nepatrné množství silné kávy. Nutno dodat, že jde o italský název a CH se zde čte jako K nikoliv Č, tedy makiato.