Je zdravější čerstvé, nebo mražené ovoce? Budete překvapeni!

Je zdravější čerstvé, nebo mražené ovoce? Budete překvapeni!

Často slýcháme, že nejvíce vitamínů mají čerstvá zelenina a ovoce. Prý jedině syrová strava dodá našemu tělu vitamíny, minerály a antioxidanty. Jak je to ale doopravdy? Měli bychom vždy dát přednost „čerstvému“ před mraženým? A jaké zpracování zeleniny je nejzdravější?

Přečtěte si také

Neviditelní zabijáci pokojových rostlin. Vyzrajte na smutnice jednou provždy
Neviditelní zabijáci pokojových rostlin. Vyzrajte na smutnice jednou provždy

Jak moc „fresh“ je čerstvé?

Budeme-li vycházet z toho, že si čerstvé jahody nebo třeba rajčata utrhneme na vlastním záhonu a ihned zkonzumujeme, pak je to určitě ta nejzdravější forma ovoce a zeleniny, které se nám dostane. Jenomže to by byla utopie! I kdybychom všichni měli k dispozici tento pohádkový záhonek, v našich zeměpisných šířkách jsme schopni úrodu sklízet jen pár měsíců v roce. Ať chceme, nebo ne, v zimním období jsme odkázáni na nákup ovoce a zeleniny z obchodu. Co se tedy pod slovem čerstvé vlastně skrývá? Než se produkty dostanou ke spotřebiteli, mají před sebou ještě dlouhou cestu.

Než se čerstvé ovoce a zelenina dostanou do obchodů, čeká je i několikatýdenní cesta

Dlouhá cesta na náš stůl

Aby plody vydržely transport ze zemí původu, jsou sklízeny nezralé a dozrávají až během přepravy. Takovému ovoci a zelenině chybí čas, aby se v něm vyvinuly důležité vitamíny a látky. Jejich přeprava pak může trvat i několik týdnů. V té době jsou skladovány v chlazené a kontrolované atmosféře. Když dorazí do supermarketu, stráví ještě přibližně 2 až 3 dny ve skladu, než se konečně dostanou na prodejnu, abyste si je mohli koupit. Sami víte, že ne všechno ovoce a zeleninu spotřebujete v den nákupu, a tak si připočtěte dalších pár dní, které stráví u vás doma. Také vám tento proces přijde na hony vzdálený od toho, co jste si pod pojmem čerstvé představovali?

Mražené je zdravější

Jak jíst opravdu výživnou zeleninu a ovoce? Zaměřte se na mražené produkty! Zdá se vám to jako hloupost? Stereotypy nám sice velí, že mražené má do zdravého daleko, ale opak je pravdou. Ovoce a zelenina, které jsou předem určeny k mražení, se sklízejí na vrcholu své zralosti, tedy v době, kdy jsou nejvýživnější. Potraviny jsou mraženy šokově, tedy okamžitě, a to jen několik hodin po samotné sklizni! Tím se vitamíny rozhodně nezničí. Při teplotách −18 až −20°C si ovoce a zelenina udržují vysoký obsah těchto látek prakticky beze změn, pokud je zkonzumujete do 6 měsíců od jejich zamrazení. Teprve pak v nich nastanou první ztráty.

Mražené ovoce a zelenina mají mnohdy více vitamínů a při nákupu stojí výrazně méně peněz

Šetřete peníze

Nahradíte-li některé čerstvé potraviny mraženými, výrazně ulehčíte svojí peněžence! Kupujete si rádi jahody, maliny nebo borůvky do smoothie a ranní dávky müsli? Pak víte, že i za menší porci v obchodu zaplatíte klidně 50 až 80 Kč. Za stejnou cenu si ale pořídíte až půl kila ovoce mraženého! Stejné je to i s mraženou zeleninou, kterou máte navíc kdykoliv k dispozici a nečeká vás už žádné loupání ani krájení. Ekonomicky se vyplatí kupovat např. mraženou brokolici, která je hlavně v zimě výrazně levnější než čerstvá. Více jak 100 Kč ušetříte, koupíte-li např. mražené špenátové listy místo čerstvého sáčku.

Nálož vitamínů

Pokud si chcete dopřát vitamínovou bombu, spolehněte se na nakládanou zeleninu. Kvašení totiž v syrové zelenině zvyšuje obsah některých vitamínů, a do těla jich tak dostanete ještě více než ze zeleniny čerstvé! Nakládaná zelenina obsahuje bakterie mléčného kvašení, tzv. laktobacily, které si za velké peníze kupujeme v lékárnách nebo v mléčných nápojích. Mají pozitivní vliv na naše trávení a předcházejí nemocem, protože zvyšují obranyschopnost organismu. Pořádnou nálož laktobacilů si můžete snadno dopřát v porci kysaného zelí nebo nakládané řepě a květáku. Uvidíte, že tuto zimu si na vás chřipka nepřijde!

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!