Je zdravější čerstvé, nebo mražené ovoce? Budete překvapeni!

Je zdravější čerstvé, nebo mražené ovoce? Budete překvapeni!

Často slýcháme, že nejvíce vitamínů mají čerstvá zelenina a ovoce. Prý jedině syrová strava dodá našemu tělu vitamíny, minerály a antioxidanty. Jak je to ale doopravdy? Měli bychom vždy dát přednost „čerstvému“ před mraženým? A jaké zpracování zeleniny je nejzdravější?

Přečtěte si také

V obchodech vyprodáno: Jak si doma vyrobit droždí?
V obchodech vyprodáno: Jak si doma vyrobit droždí?

Jak moc „fresh“ je čerstvé?

Budeme-li vycházet z toho, že si čerstvé jahody nebo třeba rajčata utrhneme na vlastním záhonu a ihned zkonzumujeme, pak je to určitě ta nejzdravější forma ovoce a zeleniny, které se nám dostane. Jenomže to by byla utopie! I kdybychom všichni měli k dispozici tento pohádkový záhonek, v našich zeměpisných šířkách jsme schopni úrodu sklízet jen pár měsíců v roce. Ať chceme, nebo ne, v zimním období jsme odkázáni na nákup ovoce a zeleniny z obchodu. Co se tedy pod slovem čerstvé vlastně skrývá? Než se produkty dostanou ke spotřebiteli, mají před sebou ještě dlouhou cestu.

Než se čerstvé ovoce a zelenina dostanou do obchodů, čeká je i několikatýdenní cesta

Dlouhá cesta na náš stůl

Aby plody vydržely transport ze zemí původu, jsou sklízeny nezralé a dozrávají až během přepravy. Takovému ovoci a zelenině chybí čas, aby se v něm vyvinuly důležité vitamíny a látky. Jejich přeprava pak může trvat i několik týdnů. V té době jsou skladovány v chlazené a kontrolované atmosféře. Když dorazí do supermarketu, stráví ještě přibližně 2 až 3 dny ve skladu, než se konečně dostanou na prodejnu, abyste si je mohli koupit. Sami víte, že ne všechno ovoce a zeleninu spotřebujete v den nákupu, a tak si připočtěte dalších pár dní, které stráví u vás doma. Také vám tento proces přijde na hony vzdálený od toho, co jste si pod pojmem čerstvé představovali?

Mražené je zdravější

Jak jíst opravdu výživnou zeleninu a ovoce? Zaměřte se na mražené produkty! Zdá se vám to jako hloupost? Stereotypy nám sice velí, že mražené má do zdravého daleko, ale opak je pravdou. Ovoce a zelenina, které jsou předem určeny k mražení, se sklízejí na vrcholu své zralosti, tedy v době, kdy jsou nejvýživnější. Potraviny jsou mraženy šokově, tedy okamžitě, a to jen několik hodin po samotné sklizni! Tím se vitamíny rozhodně nezničí. Při teplotách −18 až −20°C si ovoce a zelenina udržují vysoký obsah těchto látek prakticky beze změn, pokud je zkonzumujete do 6 měsíců od jejich zamrazení. Teprve pak v nich nastanou první ztráty.

Mražené ovoce a zelenina mají mnohdy více vitamínů a při nákupu stojí výrazně méně peněz

Šetřete peníze

Nahradíte-li některé čerstvé potraviny mraženými, výrazně ulehčíte svojí peněžence! Kupujete si rádi jahody, maliny nebo borůvky do smoothie a ranní dávky müsli? Pak víte, že i za menší porci v obchodu zaplatíte klidně 50 až 80 Kč. Za stejnou cenu si ale pořídíte až půl kila ovoce mraženého! Stejné je to i s mraženou zeleninou, kterou máte navíc kdykoliv k dispozici a nečeká vás už žádné loupání ani krájení. Ekonomicky se vyplatí kupovat např. mraženou brokolici, která je hlavně v zimě výrazně levnější než čerstvá. Více jak 100 Kč ušetříte, koupíte-li např. mražené špenátové listy místo čerstvého sáčku.

Nálož vitamínů

Pokud si chcete dopřát vitamínovou bombu, spolehněte se na nakládanou zeleninu. Kvašení totiž v syrové zelenině zvyšuje obsah některých vitamínů, a do těla jich tak dostanete ještě více než ze zeleniny čerstvé! Nakládaná zelenina obsahuje bakterie mléčného kvašení, tzv. laktobacily, které si za velké peníze kupujeme v lékárnách nebo v mléčných nápojích. Mají pozitivní vliv na naše trávení a předcházejí nemocem, protože zvyšují obranyschopnost organismu. Pořádnou nálož laktobacilů si můžete snadno dopřát v porci kysaného zelí nebo nakládané řepě a květáku. Uvidíte, že tuto zimu si na vás chřipka nepřijde!