Zaplatila jsem cukroví přes Facebook. Cukrářka mi ho nevydala, prý si ho vyzvedla moje sestra

Vánoční dárek leží na stole, v pozadí žena Kupi.cz

Markéta se redakci Kupi svěřila s nepříjemnou zkušeností. Objednala a zaplatila předem vánoční cukroví přes facebookovou skupinu. Po příjezdu k cukrářce domů ale zjistila, že její krabici už prý vyzvedla „sestra“. Žádnou však neposlala. Později se ukázalo, že podobně naletěly i další zákaznice. Podvodnice jen sledovala komentáře, zjistila jméno zaplacené objednávky a vyzvedla si cukroví sama. Jak se podobným situacím vyhnout?

Přečtěte si také

Rozdíl mezi jedlou sodou a kypřicím práškem je velký a mnoho lidí to vůbec netuší hlavně při pečení

„Paní, vaše sestra už tu byla.“ Taková věta by vás v prosinci nenapadla ani ve snu. Markéta ji ale slyšela na vlastní uši. Svůj skutečný příběh popsala redakci Kupi se slovy, že dodnes nechápe, jak mohla být tak snadno zneužita její obyčejná facebooková objednávka.

Chtěla si jen vyzvednout krabici vánočního cukroví, kterou si předem zaplatila. Jenže cukrářka jí oznámila, že si ji už převzala jiná žena. „A prý rovnou řekla, že je moje sestra. To mě úplně paralyzovalo.“

Markéta je osmatřicetiletá maminka dvou dětí z Olomouce. Letos nestíhala předvánoční pečení, proto si přes oblíbenou facebookovou skupinu objednala domácí cukroví. Cukrářka, která inzerovala svou nabídku, působila spolehlivě – fotografie byly hezké, reference pozitivní.

„Napsala jsem jí do soukromých zpráv, domluvily jsme se na druhu cukroví, ceně i termínu vyzvednutí. Poslala mi číslo účtu, já zaplatila a v komentářích pod příspěvkem jsem napsala, že už mám hotovo a těším se na balení,“ popisuje Markéta. Tehdy ji vůbec nenapadlo, že tím poskytla klíčovou informaci někomu cizímu.

Když přijela v domluvený den k cukrářce domů, očekávala rychlé předání. Místo toho ji uvítala nejistým výrazem a slovy: „Ale vaše sestra si to už odvezla. Říkala, že jste ji poslala.“ Markétě se podlomila kolena. Žádnou sestru nikdy neposlala. A cukrářka navíc popsala ženu, která znala celé její jméno i objednávku.

V tu chvíli se ukázalo, že nejde o náhodu. Podobně dopadly ještě dvě zákaznice, které měly také zaplaceno předem. Vždy šlo o čerstvé komentáře pod příspěvkem, kde dotyčné napsaly své jméno a že objednávku mají uhrazenou.

Později se ukázalo, že podvodnice používala falešný facebookový účet. Nenápadně si vyžádala od cukrářky informace o vyzvednutí, a když je získala, napsala, že nemá zájem. Pak jen sledovala, zda někdo veřejně potvrdí platbu. Jakmile narazila na konkrétní jméno a datum vyzvednutí, jednoduše přišla na adresu s tvrzením, že je příbuzná.

Bylo to tak jednoduché a přitom tak zraňující. A já přišla o peníze i o cukroví, na které se těšily i děti,“ říká Markéta. Do Kupi svůj příběh poslala proto, aby varovala ostatní.

Vánoční cukroví v misce Madeleine Steinbach / Shutterstock.com

Odborný komentář

JUDr. Lucie Nováčkovská, právnička specializující se na online podvody a občanské právo

  • Setkáváte se s podobnými případy často? „Ano. Před Vánoci se podvodníci zaměřují na objednávky, které se vyzvedávají osobně. Stačí znát jméno a termín. Pokud obchodník nemá ověřovací postup, je to snadný terč.“
  • Měla cukrářka vydat cukroví jiné osobě jen na základě znalosti jména? „Neměla. Jméno samo o sobě není dostatečný identifikátor. Pokud vyžaduje platbu předem, musí mít bezpečný způsob ověřování. V opačném případě nese část odpovědnosti i ona.“
  • Má Markéta nárok na náhradu škody? „Ve většině podobných případů ano. Zboží bylo uhrazené a prodávající má povinnost jej vydat kupujícímu. Pokud ho vydala třetí osobě bez ověření, porušila svoji povinnost.“
  • Jak se může bránit zákazník? „Sepište s prodejcem situaci, požadujte vrácení peněz nebo nové zboží. Pokud odmítne, je možné obrátit se na policii – jde o podvod ze strany osoby, která si zboží neoprávněně vyzvedla.“
  • Co doporučujete prodejcům? „Nikdy nevydávat zboží jen na jméno. Ideální je ověřovací kód, potvrzovací zpráva nebo screenshot platby.“
  • Co poradíte čtenářům Kupi? „Nikdy veřejně nepište, že máte zaplaceno a na jaké jméno. Zní to nevinně, ale ve skutečnosti to dává podvodníkům do ruky přesně to, co potřebují.“

Praktické rady pro čtenáře

Jak se chránit při objednávkách přes sociální sítě:

  • Nikdy veřejně neuvádějte celé jméno ani fakt, že máte objednávku zaplacenou.
  • Žádejte od prodejce potvrzovací kód nebo zprávu k vyzvednutí.
  • Nechte si poslat doklad o platbě a uchovejte si komunikaci.
  • Pokud vyzvedává jiná osoba, stanovte předem přesné heslo.
  • Pokud prodejce vydá zboží jiné osobě, máte právo na vrácení peněz nebo nové zboží.

Markéta dnes říká, že už nikdy nebude veřejně komentovat potvrzené objednávky. „Byl to malý detail, který mě nakonec stál celé cukroví.“ Zároveň věří, že sdílení její zkušenosti v Kupi pomůže dalším zákazníkům. „Kdybych věděla, že podvodníci takhle fungují, byla bych opatrnější. Doufám, že díky tomuto příběhu nebude o Vánocích nikdo další zklamaný.“

Zdroj: skutečný příběh Markéty zaslaný redakci Kupi a odborný komentář JUDr. Lucie Nováčkovská