Celoroční dálniční známka bude od nového roku zase dražší. Více si připlatíme i za měsíční nebo denní kupony. Na částkách se podepsal nový systém výpočtu, který sleduje inflaci a nárůst dálniční sítě. Přesto se někteří řidiči poplatkům za využívání dálnic i příští rok vyhnou. O kolik se „dálničky“ v roce 2026 zdraží? A jaké další změny nás na silnicích čekají?
Od ledna vzroste cena celoroční známky o 130 Kč na 2 570 Kč. V návaznosti na to pak zdraží i všechny kratší varianty. Měsíční elektronická dálniční známka nás nově vyjde na 480 Kč (o 20 korun více než nyní), desetidenní bude za 300 Kč (o 10 korun více než nyní) a za jednodenní zaplatíme 230 Kč (o 20 korun více než nyní), vyplývá to z tiskové zprávy Ministerstva dopravy, kterou má redakce Kupi k dispozici.
Nové částky přitom nejsou nijak nahodilé, od letošního roku se totiž sazby počítají podle jasně daného vzorce. Cenu určuje inflace neboli růst spotřebitelských cen a meziroční nárůst délky dálniční sítě.
„Obě hodnoty se sečtou a výsledné procento se aplikuje na cenu roční známky z předchozího roku. […] Od ceny roční dálniční známky se pak odvozuje cena známek měsíčních, desetidenních i jednodenních,“ přibližuje na dotaz redakce Kupi Alena Mühl z odboru komunikace Ministerstva dopravy ČR.
Takový systém má přinést jasně daná, férová pravidla pro určování cen dálničních známek. Ne vždy to potom znamená, že bude nárůst sazeb větší než v předchozím roce. Například loni se celoroční dálniční známka meziročně zdražila o 140 korun (z původních 2 300 Kč na 2 440 Kč), letos je to jen o 130 korun.
„Nyní platná indexace cen dálničních známek podle dvou pevně stanovených kritérií zajišťuje stabilní cenu za užívání dálnic, která zohledňuje jak inflaci, tak velikost dálniční sítě. Všechny peníze z dálničních známek jdou zpět do výstavby a údržby dálnic, a slouží tedy těm, kteří je platí,“ uvádí pro Kupi dále Mühl.
Výše zmíněné částky se vztahují na auta se spalovacím motorem. I v příštím roce zůstanou v platnosti slevy pro nízkoemisní vozidla (auta na plyn a s kombinací elektrického a spalovacího motoru), nemění se ani osvobození od poplatků pro elektrická vozidla a auta na vodík, případně vozidla přepravující osoby se zdravotním postižením. Jak pro redakci Kupi shrnula zástupkyně Ministerstva dopravy:
Scharfsinn / Shutterstock.com
Od letošního července také začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů, která postupně přináší řadu změn. Jejich zavádění bude pokračovat i v dalších letech, od 1. ledna 2026 například povolí provoz autonomních vozidel vybavených systémy automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3. Česko se tak spolu s Německem stane jednou z prvních evropských zemí, kde budou řidiči moci na vybraných úsecích – zejména na dálnicích – předat řízení vozidlu a nebudou se muset řízení aktivně věnovat.
Jak uvádí Sdružení automobilového průmyslu, autonomní vozidla výrazně zvyšují bezpečnost silničního provozu a pomáhají předcházet dopravním nehodám, protože eliminují chyby z únavy či nepozornosti, a navíc reagují rychleji než lidé.
Zdroje: Ministerstvo dopravy ČR (pro redakci Kupi), Sdružení automobilového průmyslu