Letošní Vánoce se pěkně prodraží: Labubu přichází s mini novinkou, poptávka ještě víc stoupá

Labubu výloha Summer_Wind / Shutterstock.com

Spousta rodičů už letos asi tuší, že až přijdou na řadu dopisy Ježíškovi, bude jim vládnout jediné slovo: Labubu. Fenomén „ošklivých mončičáků“ neutichá, právě naopak a POP Mart přichází s další novinkou: Miniaturními klíčenkami. Na trhu se začínají beznadějně vyprodávat, o to větší radost pak mají ti, kterým se je podaří ulovit. Co všechno se objevuje v obchodech a čím tento rok udělat malým (i velkým) milovníkům Labubu radost?

Přečtěte si také

Krtkův dort v nové verzi, po které lidé šílí. Pokud ho chcete, běžte pro něj hned – brzy zmizí z regálů

Prodeje Labubu raketově rostou

Zatímco někteří mají Labubu jen za další z trendů, který odejde stejně rychle, jako přišel, jiní roztomilá monstra považují za investici s předpokladem, že o ně bude zájem i v budoucnu. Kam až popularita čínských postaviček zajde, se teprve ukáže (ostatně i japonský fenomén Hello Kitty vznikl v 80. letech „z ničeho“ a dnes je po Pokémonech druhou nejvýdělečnější mediální frančízou vůbec).

Jedno je ale jisté, Labubu – kteří se vyrábí už od roku 2019 – jsou stále zde a POP Mart chrlí na trh další novinky. Tou aktuální jsou mini plyšové přívěsky, které čínská hračkářská společnost uvedla na trh v srpnu a které odstartovaly masovou vlnu prodejů, jak informovalo BBC. Také kvůli tomu jsou nyní položky ze série „The Monsters“ na e-shopu POP Mart téměř kompletně vyprodané.

Co jsou zač noví Labubáci?

Nová edice Pin For Love přichází opět v tzv. mystery „blind boxech“. Plyšové postavičky na klíčence jsou menší, čemuž odpovídá i jejich trochu nižší cena. Na oficiálních stránkách výrobce se prodávaly za 18 euro (v přepočtu 440 korun), v Česku jsou aktuálně dostupné od 1 199 Kč.

Na našem trhu se v poslední době ale objevily i různé dražší limitky nebo „přerostlá“ monstra z edice Zimomo, která mají na výšku 58 cm a s cenovkou kolem 14 599 Kč míří hlavně na sběratele.

  • Tipy na originální produkty značky POP Mart, které koupíte i u nás, najdete například ve fotogalerii výše. K dostání jsou jak u prodejců hraček, tak elektroniky, nebo dokonce v online supermarketech.

Trh začíná být přesycený

I přes značnou popularitu a poptávku se cena za originální předměty začíná propadat, zejména v asijských zemích. Důvodem je podle agentury Reuters přesycenost trhu a růst sekundárních prodejů (včetně různých aukčních portálů a bazarů, kde uživatelé nabízí limitované a vzácné kousky).

Společnost POP Mart nicméně vykazuje rekordní tržby. Jen od července do konce září stouply meziročně její prodeje o 250 % – hlavně díky zmíněné nové sérii. Největší podíl na tom měl především americký trh, kde v tomto období tržby vzrostly o celých 1 200 %, v Evropě zaznamenaly růst o 700 %.

Podle odborníků tak zájem o Labubu neutichá, originální figurky se ale mohou stát cenově dostupnějšími. I na našem trhu je začíná prodávat čím dál více obchodů, což otevírá prostor výhodnějším konkurenčním nabídkám.

Labubu – co všechno se dá koupit?

Aktuální trend pak nahrává tomu, že se z Labubu stal stejně žádaný motiv. Na oblečení, peněženky a kabelky, doplňky k mobilům i kancelářské potřeby. Vedle oficiálních (a beznadějně vyprodaných) produktů pak zaplavují trh i nejrůznější předměty, které jsou zubatými monstry inspirované. U zákazníků jsou stejně tak oblíbené, protože jsou nejen výrazně levnější, ale hlavně taky dostupné.

  • Při nákupu ale buďte obezřetní. Spousta produktů pochází z asijských tržnic, což nahrává nejrůznějším překupníkům a falešným e-shopům. Vždy objednávejte pouze od prověřených obchodníků, kteří mají např. dobré hodnocení na portálech Heureka nebo Zboží.

Co všechno se dá tedy – kromě plyšáků a přívěsků samotných – v Česku koupit? Narazili jsme na Labubu čokolády, cukrářské potřeby, hrnečky, mýdla, trička i adventní kalendáře.

Budete letos Labubu nadělovat pod stromeček?

S nadcházejícími Vánocemi nás také zajímalo, zda se letos u Čechů objeví Labubu na seznamu vánočních dárků. V redakci jsme oslovili pár čtenářů Kupi a zde jsou některé z odpovědí:

  • „Jednoho už máme doma a dcera by si na Vánoce samozřejmě přála dalšího. Napodobeniny se bojím kupovat, kvalita je podle recenzí šílená. Takže ano, asi půjdeme do originálu, s vyšší cenou prostě počítám, prozrazuje nám mladá maminka Nikola (25 let).
  • „Děti ve škole už o Labubu mluví, takže se tomu asi nevyhneme. Ale kupovat budeme spíš něco levnějšího, za chvíli je to stejně přejde a dávat za to tisíce mi přijde jako hrozná blbost,“ říká redakci zase čtenář Radek (41 let).
  • Podobný názor má i tatínek Jan (37 let): „Pokud je budou chtít (děti, pozn.), rozhodně nebudeme utrácet za předražené originály. Jsou ještě malé a rozdíl nepoznají. No a radost to udělá úplně stejnou.“
  • Labubu ale nejsou jen záležitost dětí. Na seznamu přání je mají tento rok i dospělí. „Domluvily jsme se s kamarádkou, že si je letos nadělíme navzájem. Obě je sbíráme a je to prostě závislost. Kupujeme jen originály, můžou být jednou i dobrou investicí,“ uvádí pro Kupi Markéta (32 let).

Zdroje: BBC, Reuters, POP Mart, Kupi.cz, respondenti pro redakci