Spousta rodičů už letos asi tuší, že až přijdou na řadu dopisy Ježíškovi, bude jim vládnout jediné slovo: Labubu. Fenomén „ošklivých mončičáků“ neutichá, právě naopak a POP Mart přichází s další novinkou: Miniaturními klíčenkami. Na trhu se začínají beznadějně vyprodávat, o to větší radost pak mají ti, kterým se je podaří ulovit. Co všechno se objevuje v obchodech a čím tento rok udělat malým (i velkým) milovníkům Labubu radost?
Zatímco někteří mají Labubu jen za další z trendů, který odejde stejně rychle, jako přišel, jiní roztomilá monstra považují za investici s předpokladem, že o ně bude zájem i v budoucnu. Kam až popularita čínských postaviček zajde, se teprve ukáže (ostatně i japonský fenomén Hello Kitty vznikl v 80. letech „z ničeho“ a dnes je po Pokémonech druhou nejvýdělečnější mediální frančízou vůbec).
Jedno je ale jisté, Labubu – kteří se vyrábí už od roku 2019 – jsou stále zde a POP Mart chrlí na trh další novinky. Tou aktuální jsou mini plyšové přívěsky, které čínská hračkářská společnost uvedla na trh v srpnu a které odstartovaly masovou vlnu prodejů, jak informovalo BBC. Také kvůli tomu jsou nyní položky ze série „The Monsters“ na e-shopu POP Mart téměř kompletně vyprodané.
Nová edice Pin For Love přichází opět v tzv. mystery „blind boxech“. Plyšové postavičky na klíčence jsou menší, čemuž odpovídá i jejich trochu nižší cena. Na oficiálních stránkách výrobce se prodávaly za 18 euro (v přepočtu 440 korun), v Česku jsou aktuálně dostupné od 1 199 Kč.
Na našem trhu se v poslední době ale objevily i různé dražší limitky nebo „přerostlá“ monstra z edice Zimomo, která mají na výšku 58 cm a s cenovkou kolem 14 599 Kč míří hlavně na sběratele.
I přes značnou popularitu a poptávku se cena za originální předměty začíná propadat, zejména v asijských zemích. Důvodem je podle agentury Reuters přesycenost trhu a růst sekundárních prodejů (včetně různých aukčních portálů a bazarů, kde uživatelé nabízí limitované a vzácné kousky).
Společnost POP Mart nicméně vykazuje rekordní tržby. Jen od července do konce září stouply meziročně její prodeje o 250 % – hlavně díky zmíněné nové sérii. Největší podíl na tom měl především americký trh, kde v tomto období tržby vzrostly o celých 1 200 %, v Evropě zaznamenaly růst o 700 %.
Podle odborníků tak zájem o Labubu neutichá, originální figurky se ale mohou stát cenově dostupnějšími. I na našem trhu je začíná prodávat čím dál více obchodů, což otevírá prostor výhodnějším konkurenčním nabídkám.
Aktuální trend pak nahrává tomu, že se z Labubu stal stejně žádaný motiv. Na oblečení, peněženky a kabelky, doplňky k mobilům i kancelářské potřeby. Vedle oficiálních (a beznadějně vyprodaných) produktů pak zaplavují trh i nejrůznější předměty, které jsou zubatými monstry inspirované. U zákazníků jsou stejně tak oblíbené, protože jsou nejen výrazně levnější, ale hlavně taky dostupné.
Co všechno se dá tedy – kromě plyšáků a přívěsků samotných – v Česku koupit? Narazili jsme na Labubu čokolády, cukrářské potřeby, hrnečky, mýdla, trička i adventní kalendáře.
S nadcházejícími Vánocemi nás také zajímalo, zda se letos u Čechů objeví Labubu na seznamu vánočních dárků. V redakci jsme oslovili pár čtenářů Kupi a zde jsou některé z odpovědí:
Zdroje: BBC, Reuters, POP Mart, Kupi.cz, respondenti pro redakci