Z plyšového Labubu šílí internet, celebrity si ho věší na kabelky a lidé kvůli němu stojí fronty jak na iPhone

Hračky Labubu petanicupu / Shutterstock.com

Labubu. Plyšová postavička s velkýma očima, zubatým úsměvem a nesmyslně vysokou cenovkou. Fenomén, který zasáhl sociální sítě, peněženky sběratelů i nervy běžných zákazníků. Proč jsou lidé ochotni stát hodiny ve frontách nebo si brát volno z práce? Odkud tento nápad vzešel, kolik to všechno stojí a proč se prodej v některých zemích dočasně zastavil?

Přečtěte si také

Kornout pro prvňáčky: Dát ho první den dítěti, nebo ne? Pro děti může mít hlubší význam

Plyšák, který válcuje svět

Kdyby vám někdo před rokem řekl, že malá zubatá příšerka ovládne sociální sítě, smějete se mu. Dnes? TikTok, Instagram, eBay – Labubu je všude. A ne, není to žádný nový Pokémon. Je to plyšák. Původně dětská hračka z dílny hongkongského umělce Kasinga Lunga, který čerpal inspiraci z evropské mytologie a nizozemského folkloru. Výsledek? Bizarně roztomilá stvoření z kolekce „The Monsters“, mezi nimi i Labubu.

TikTok to zapálil, celebrity přilily benzín

Popularita Labubu nezačala v regálech, ale na displejích. Rozbalovací videa na TikToku, ve kterých lidé s napětím otevírají tzv. „blind boxy“, patří mezi nejsledovanější obsah posledních měsíců. Uživatelé sledují, co si kdo „vytáhl“, sdílejí vzácnosti a honí se za limitkami.

Do ohně přilily i celebrity. „Labubu je moje dítě,“ prohlásila Lisa z K-popové skupiny Blackpink v rozhovoru pro Teen Vogue. Přidala se Dua Lipa, Rihanna a další. A v ten moment to bouchlo. Když vám slavná zpěvačka ukáže, že má doma příšerku za 10 tisíc, chcete ji také. Protože proč ne?

Kolik za to? Radši se posaďte

Ceny začínají u několika stovek korun. Jenže základní model je takřka nesehnatelný. Labubu se prodává v limitovaných edicích, naslepo, a ve vteřině mizí z obchodů. Rarity typu tzv. „Secret“ figurky se rozbalí jen u 1,4 % zákazníků a jejich cena může přesáhnout 1900 dolarů (přes 44 tisíc korun), uvádí Variety.

Na aukčních serverech jako StockX se běžně přeprodávají za stovky dolarů. A není výjimkou, že si lidé kupují rovnou celý box, aby zvýšili šanci na vzácný kousek. Ani v Česku není o nabídky na Labubu nouze, tržiště jako Vinted, sBazar jsou plné nabídek na tyto ošklivé panenky. Nově ho do prodeje zařadil i internetový prodejce potravin Rohlík, prodává jej i Alza nebo Pompo.

Pop Mart stopl prodeje. Fronty byly příliš

Řetězec Pop Mart, který Labubu prodává, musel v Británii na konci května dočasně zastavit kamenný prodej. Důvod? Chaos. Fronty se začaly tvořit už v pět ráno, lidé tábořili před obchody a hromadně si brali volno z práce. Firma oznámila: „Kvůli rostoucímu zájmu a pro zajištění bezpečnosti zákazníků pozastavujeme veškerý prodej v obchodech.“ Online prodej zatím běží dál a dobrou zprávou je, že na webových stránkách Pop Martu si mohou figurky koupit také lidé z Česka. Ceny tam začínají na asi 20 dolarech, tedy necelých 450 korunách.

Co na to respondenti?

  • Lucie (26), sběratelka z Brna: „Labubu mám tři. Jeden stál asi osm stovek a kupovala jsem je přes Instagram, další jsem vyměnila. Je to takový únik z reality – máte plyšáka, kterého převlékáte, fotíte, hrajete si. Je to vlastně uklidňující.“
  • Matěj (32), počítačový odborník z Prahy: „Přišlo mi to jako blbost. Ale přítelkyně mi jeden dala k výročí a… no, teď máme doma sedm. Něco to v člověku probouzí, těžko popsat.“
  • Ivana (41), máma dvou dětí: „Syn mi ukazoval Labubu na TikToku. Říkala jsem si, že je to ošklivé, ale dneska má tři a hrozně ho to baví. Je to lepší než mobil.“
  • Tomáš (23), student designu: „Vizuálně je to pecka. Když jsem zjistil, že to navrhl ilustrátor z Hongkongu inspirovaný evropskou mytologií, začal jsem je sbírat i jako umění.“

Podobnost s retro Monchhichi

Stejně jako chlupaté japonské postavičky Monchhichi, které si v 80. letech podmanily srdce dětí napříč Československem a nikdo jim neřekl jinak než „Mončičáci“, i Labubu sdílí pozoruhodně podobný příběh. Oba fenomény spojuje nejen roztomilý dětský vzhled, ale také vášnivá sběratelská kultura, přestože původně vznikly jako běžné dětské hračky. Kolem obou značek se postupem času zformovaly oddané komunity nadšenců, kteří své figurky s láskou oblékají, aranžují je do propracovaných scén pro fotografování a pečlivě schraňují jako cenné sběratelské kousky.

Labubu vs. Lafufu: Boj originálu s napodobeninami

Jakmile se objeví poptávka, přijdou kopie. Lafufu je „fejkový“ Labubu. Vypadá téměř stejně, stojí zlomek ceny a je k dostání bez čekání. A co je zajímavé – komunita sběratelů to ví a nevadí jí to. Někteří lidé si Lafufu pořizují vědomě, jako součást „meme kultury“. Problém ale nastává, když padělky předstírají, že jsou originál.

Tipy pro rozpoznání originálu? Kvalitní srst, průkazka pravosti, devět zubů – a vyšší cena. Pokud vás plyšák stál dvě stovky i s poštou, pravděpodobně držíte Lafufu.

Proč to funguje? Dětská psycholožka by mohla vyprávět. Podle marketingového experta Karla Baraňáka se jedná o kombinaci „kultu ošklivosti“, hravosti a sociální validace. „Zkrátka čím bizarnější, tím líp. A čím víc lajků na TikToku, tím silnější touha to mít taky,“ vyjádřil se pro Kupi.cz Baraňák.

Zdroj: Kupi.cz