Od ledna by měly z pražských ulic a chodníků zmizet veřejné koloběžky, které byly dlouhodobě kritizované jako ohrožující a obtěžující. Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků, který schválili pražští radní, zavede také přísnější pravidla pro sdílená kola. Bolt dokonce zvažuje, že své služby v Praze ukončí. Co s e-koloběžkami od nového roku bude?
Systém, na kterém radní města Prahy pracovali od loňského roku, konečně dostal finální podobu. Od roku 2026 budou muset provozovatelé sdílených prostředků pro tzv. mikromobilitu počítat s přísnějšími podmínkami. Kola a elektrokola zapůjčená prostřednictvím mobilních aplikací bude například možné vracet pouze na předem schválená stanoviště, nebudou se tedy smět jen tak válet po chodnících a veřejných prostranstvích.
Veřejných elektrokoloběžek se nové regulace netýkají, protože s nimi město do budoucna už vůbec nepočítá a provozovatelé nebudou moci žádat o povolení k legálnímu parkování na území metropole, vyplývá to z tiskové zprávy Prahy 1, kterou má redakce Kupi k dispozici. Jakékoli odstavení koloběžky na ulici tak bude považováno za neoprávněné a Technická správa komunikací (TSK) bude zaúkolována tyto prostředky z ulic a chodníků odstraňovat.
„Praha 1 tento krok vítá jako důsledek dlouhodobého a systematického tlaku našich občanů i volených zástupců. Hlavní město se konečně dostalo k reálnému řešení problému, který každodenně ovlivňuje kvalitu života v centru Prahy,“ uvedla starostka Terezie Radoměřská.
Zoran Zeremski / Shutterstock.com
Podle hlavního města Prahy souhlasilo se zákazem koloběžek v místním referendu 79 % hlasujících. Kritizovány byly dlouhodobě například proto, že narušovaly veřejný pořádek i dopravní bezpečnost a jezdili na nich neukáznění řidiči (hojně zastoupení turisty), kteří nebezpečnou a rychlou jízdou ohrožovali chodce.
Problém představovalo i jejich parkování – koloběžky se často povalovaly uprostřed chodníků, v památkových zónách nebo v parcích. Provozovatelé služby navíc nespadali do tržního řádu, což znamená, že i když svým soukromým podnikáním zabírali veřejné místo, nemuseli městu platit tzv. zábor.
K připravované změně se vyjádřili i sami poskytovatelé elektrokoloběžek v hlavním městě.
„Rozhodnutí nás nepřekvapilo, ale přesto nás mrzí – zvláště když vidíme, že v jiných světových metropolích, kde město s provozovateli bikesharingu umí vést konstruktivní dialog, mohou koloběžky velice dobře fungovat a sloužit občanům,“ uvedl podle ČTK ředitel Lime Václav Petr s tím, že se nyní vzhledem k okolnostem v Praze zaměří na investice do provozu elektrokol.
Konkurenční Bolt nese rozhodnutí hůře, podle Marka Pazderky pravděpodobně ukončí tento typ služeb úplně: „S ohledem na dnešní rozhodnutí zvažujeme v sektoru mikromobility odchod z Prahy,“ cituje manažera Boltu ČTK.
Tupungato / Shutterstock.com
Jak také vychází z dokumentů podporujících nový systém regulace, zástupci hlavního města budou sdílenou mobilitu podporovat, s koloběžkami ale všem došla trpělivost. I nadále ale zůstane obyvatelům, případně turistům, možnost pronajmout si sdílené kolo.
Nově přijatá opatření se také netýkají soukromých koloběžek obyvatel Prahy.
Redakce oslovila několik čtenářů Kupi, kterých se zeptala na jejich zkušenost se sdílenými koloběžkami v Praze i na to, zda souhlasí s jejich zákazem od nového roku.
A jaký názor máte na zrušení veřejných koloběžek v hlavním městě vy?
Zdroje: Úřad městské části Praha 1, ČTK, respondenti pro Kupi.cz