Z Prahy zmizí sdílené koloběžky, radní je zakazují. „Konečně!“ říkají obyvatelé hlavního města

Elektrokoloběžky v Praze Samo451 / Shuttertock.com

Od ledna by měly z pražských ulic a chodníků zmizet veřejné koloběžky, které byly dlouhodobě kritizované jako ohrožující a obtěžující. Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků, který schválili pražští radní, zavede také přísnější pravidla pro sdílená kola. Bolt dokonce zvažuje, že své služby v Praze ukončí. Co s e-koloběžkami od nového roku bude?

Přečtěte si také

Pozor na difenbachie, jsou jedovaté pro děti i psy. Věděli jste, že toxická je i tato vánoční květina?

Mikromobilita v Praze dostane omezení

Systém, na kterém radní města Prahy pracovali od loňského roku, konečně dostal finální podobu. Od roku 2026 budou muset provozovatelé sdílených prostředků pro tzv. mikromobilitu počítat s přísnějšími podmínkami. Kola a elektrokola zapůjčená prostřednictvím mobilních aplikací bude například možné vracet pouze na předem schválená stanoviště, nebudou se tedy smět jen tak válet po chodnících a veřejných prostranstvích.

Sdílené koloběžky nadobro dojezdily

Veřejných elektrokoloběžek se nové regulace netýkají, protože s nimi město do budoucna už vůbec nepočítá a provozovatelé nebudou moci žádat o povolení k legálnímu parkování na území metropole, vyplývá to z tiskové zprávy Prahy 1, kterou má redakce Kupi k dispozici. Jakékoli odstavení koloběžky na ulici tak bude považováno za neoprávněné a Technická správa komunikací (TSK) bude zaúkolována tyto prostředky z ulic a chodníků odstraňovat.

„Praha 1 tento krok vítá jako důsledek dlouhodobého a systematického tlaku našich občanů i volených zástupců. Hlavní město se konečně dostalo k reálnému řešení problému, který každodenně ovlivňuje kvalitu života v centru Prahy,“ uvedla starostka Terezie Radoměřská.

Mladý veselý pár jede na koloběžkách po městě Zoran Zeremski / Shutterstock.com

Proč elektrokoloběžky v ulicích vadí?

Podle hlavního města Prahy souhlasilo se zákazem koloběžek v místním referendu 79 % hlasujících. Kritizovány byly dlouhodobě například proto, že narušovaly veřejný pořádek i dopravní bezpečnost a jezdili na nich neukáznění řidiči (hojně zastoupení turisty), kteří nebezpečnou a rychlou jízdou ohrožovali chodce.

Problém představovalo i jejich parkování – koloběžky se často povalovaly uprostřed chodníků, v památkových zónách nebo v parcích. Provozovatelé služby navíc nespadali do tržního řádu, což znamená, že i když svým soukromým podnikáním zabírali veřejné místo, nemuseli městu platit tzv. zábor.

  • Nově budou poskytovatelé povolených dopravních prostředků městu platit za využívání předem určených míst pro parkování poplatek 25 korun za každé kolo či elektrokolo měsíčně.

Lime se zaměří na kola, Bolt končí úplně

K připravované změně se vyjádřili i sami poskytovatelé elektrokoloběžek v hlavním městě.

„Rozhodnutí nás nepřekvapilo, ale přesto nás mrzí – zvláště když vidíme, že v jiných světových metropolích, kde město s provozovateli bikesharingu umí vést konstruktivní dialog, mohou koloběžky velice dobře fungovat a sloužit občanům,“ uvedl podle ČTK ředitel Lime Václav Petr s tím, že se nyní vzhledem k okolnostem v Praze zaměří na investice do provozu elektrokol.

Konkurenční Bolt nese rozhodnutí hůře, podle Marka Pazderky pravděpodobně ukončí tento typ služeb úplně: „S ohledem na dnešní rozhodnutí zvažujeme v sektoru mikromobility odchod z Prahy,“ cituje manažera Boltu ČTK.

Lidé na elektrokoloběžkách v Praze Tupungato / Shutterstock.com

Elektrokola mají v Praze zelenou

Jak také vychází z dokumentů podporujících nový systém regulace, zástupci hlavního města budou sdílenou mobilitu podporovat, s koloběžkami ale všem došla trpělivost. I nadále ale zůstane obyvatelům, případně turistům, možnost pronajmout si sdílené kolo.

Nově přijatá opatření se také netýkají soukromých koloběžek obyvatel Prahy.

Souhlasíte se zákazem sdílených elektrokoloběžek?

Redakce oslovila několik čtenářů Kupi, kterých se zeptala na jejich zkušenost se sdílenými koloběžkami v Praze i na to, zda souhlasí s jejich zákazem od nového roku.

  • „Zákaz mě potěšil, koloběžky jako atrakce do města nepatří, akorát se to všude válí a ti, co na tom jezdí, vůbec nerespektují chodce. Sdílená kola jsou ale fajn, ta zůstávají na silnici a plní svůj účel,“ myslí si Kateřina (30 let).
  • „Konečně, už to bylo potřeba. Jezdí na tom strašně rychle, klidně i po dvou nebo po třech, samozřejmě kličkují na chodníku mezi chodci. V noci jsou zase často pod vlivem a o to nebezpečnější sobě i okolí,“ neskrývá radost ze zákazu ani paní Barbora (61 let).
  • „Trochu se bojím, že pokud ze strany mládeže nebo cizinců ta poptávka po takových srandách bude, tak firmy přijdou zase s něčím novým. Ale se zrušením souhlasím,“ uvádí pro Kupi Patrik (55 let).
  • „Koloběžku jsem si čas od času vzal, třeba večer byla na dopravu městem super. Zákaz mě trochu mrzí, na neukázněnost ostatních zase doplácí jen ti, kteří tady tu službu využívali smysluplně,“ říká nám Michal (35 let).

A jaký názor máte na zrušení veřejných koloběžek v hlavním městě vy?

Zdroje: Úřad městské části Praha 1, ČTK, respondenti pro Kupi.cz