Značky, bez kterých si Češi neumí představit den. Vede Lidl, YouTube a Dr. Max

Obchod Lidl canon_photographer / Shutterstock.com

Jaké značky jsou českým zákazníkům nejblíže? Na to se nedávno spotřebitelů ptala agentura Ipsos v rámci třetího ročníku své studie Brand Success. Výzkum se zaměřil na 300 značek, z nichž pouze 13 % respondenti označili za takové, ke kterým mají skutečně blízko a jsou součástí jejich každodenního života. Které brandy se těší největší přízni? A co si o letošních vítězích myslí sami zákazníci?

Přečtěte si také

Drogerie Rossmann budou vypadat jinak, ovlivní to i sami zákazníci. První nová prodejna v ČR už přivítala své zákazníky

O úspěchu rozhoduje empatie

Průzkum Brand Success se zaměřuje na mapování takových značek, ke kterým se spotřebitelé opakovaně a pravidelně vrací a které vnímají jako důvěryhodné, spolehlivé i empatické.

„Lidé si všímají, jak značka reaguje na inflaci, na společenskou náladu nebo na otázky udržitelnosti. Empatie už není měkký pojem, ale konkrétní obchodní přístup,“ cituje magazín Media a Marketing Michala Štěpánka, výkonného ředitele Ipsos, který na konferenci Brand Success prezentoval výsledky.

Brandy, (se) kterými žijeme

Ze všech hodnocených značek napříč nejrůznějšími kategoriemi a segmenty pak mají Češi všeobecně nejblíže k supermarketům, lékárnámplatebním kartám nebo hobby marketům, protože se s nimi logicky setkávají nejčastěji a jsou součástí jejich každodenního života. Ze stejného důvodu pak roste v posledních letech i popularita online služeb – ať už se bavíme o bankách, rozvozu jídla nebo streamovacích platformách.

TOP 10: K těmto značkám mají Češi nejblíže

V letošním žebříčku zabodovaly stejně jako loni Lidl, Youtube a Dr. Max, který se současně stal nejvýše umístěnou českou značkou. Nejlepší desítku doplnily Jar, Visa, Mastercard, dm drogerie, Facebook, KofolaKaufland.

Z hodnocených brandů pak vzešlo i několik nových favoritů, kteří se přízni zákazníků těší čím dál více. Největší meziroční posun vykázal Revolut následovaný Netflixem a fasfoodovým řetězcem Popeyes, který spolu se značkou ProudBolt Food roste již druhým rokem po sobě.

„Lidé oceňují jednoduchost, mobilní aplikace, pocit, že značka je s nimi v každé chvíli. Právě to odlišuje novou generaci značek od tradičních,“ uváděl dále na konferenci Štěpánek.

Brand Success 2025: Vítězové v kategoriích

  • lékárny: Dr. Max, Benu a Pilulka.cz
  • finanční služby a karty: Visa, Mastercard a Air Bank
  • sportovní móda, oblečení a obuv: Nike, Adidas a Deichmann
  • minerální vody, CSD, energy: Kofola, Magnesia a Mattoni
  • DIY: OBI, Hornbach, Baumax
  • bydlení: Ikea, Jysk a Sconto
  • péče o domácnost: Jar, Savo a Cif
  • telekomunikace: T-Mobile, O2 a Vodafone
  • mobilní telefony: Samsung, Google a Apple (převzato od Mediaguru)
Ruka ukazuje na grafiku mayam_studio / Shutterstock.com

Lidl a Dr. Max: Známá dvojka vítězů

Zatímco některá jména žebříčku mohou být v průzkumu společnosti Ipsos překvapením, jiná v podobných spotřebitelských anketách obsazují stupínky vítězů pravidelně. Jako například právě řetězce Lidl či Dr. Max, které jsou v posledních letech v Česku (ještě spolu s drogerií dm) stálicemi prvních příček.

Čím si tedy zákazníky získaly? Zeptali jsme se našich čtenářů.

  • „Na Lidlu mě nejvíc baví ta přeměna. Když tu začínal, tak si pamatuju, že se za něho každý pomalu styděl, a dneska se naopak mezi kamarády chlubíme, kdo co v Lidlu nakoupil a sehnal. Protože to většinou znamená kvalitní úlovky za super ceny. Prostě si dokázal ten lovebrand v Česku vybojovat,“ říká pro redakci Kupi marketingová specialistka Lucie Řeháková (37 let).
  • „Doma milujeme hlavně privátní značky, kupujeme už převážně jen ty. Kvalita i chuť srovnatelná s dražšími výrobky, ale o hodně levnější,“ popisuje zase jeden z náhodně oslovených zákazníků, pan Jindřich H. (55 let).

Najdou se ale i tací, jejichž důvěru řetězec Lidl ztrácí. Důvodů je několik, mezi často zmiňované patří cenová politika, nepřehledný systém věrnostních slev nebo nucené používání aplikace pro dosažení akčních nabídek.

  • „Nechápu, jak může Lidl stále vyhrávat, hlavně v poslední době. Ceny běžných značek tlačí nesmyslně nahoru, aby je pak mohl velkoryse zlevňovat, navíc nutí zákazníky stahovat si aplikaci a kdo se má v tom nepřehledném systému kuponů a věrnostních slev vyznat?“ uvádí pro Kupi čtenář Pavel Ž. (48 let).

Co se řetězce lékáren Dr. Max týče, námi oslovení zákazníci nejčastěji oceňovali dostupnost poboček, velký výběr zboží i výhodnější ceny a doplatky za léky oproti konkurenci.

  • „Maxe máme nejblíž, celkově jsem ale s jejich prodejnami spokojená. Jen mě štve, že na e-shopu mají jiné ceny než nabízí v lékárnách. Takže pokud nechci zbytečně utrácet, musím si nejdřív složitě objednat nebo rezervovat online a až pak jít vyzvednout, někdy je tam i poplatek, což se ne vždy vyplatí,“ shrnuje nám svůj pohled čtenářka Magdaléna (42 let).

Zdroje: Ipsos, MAM, Mediaguru, respondenti pro redakci Kupi.cz