Cukrárna v centru Olomouce, porce zmrzliny za 55 korun. U okýnka si právě objednává čtyřčlenná rodina, každý dva kopečky. Celkem platí 360 korun. O kousek dál by za plné kornoutky dokonce dali přes čtyři stovky. Jsou takové ceny za hranicí, nebo již běžným standardem? A jak to letos vypadá s cenami nanuků a zmrzlin v obchodech?
Fakt, že zmrzlina (podobně jako ostatní potraviny) meziročně zdražila, v dnešní době asi nikoho nepřekvapí. Přesto může konečná suma za pár kopečků při placení zaskočit. Jeden za padesát nebo i více korun se ve větších městech stává samozřejmostí, porce za 35 Kč je tak považovaná už spíše za levnější.
Podobně je na tom i zmrzlina točená. „Letos máme velkou za 50 korun a malou za 40. Oproti loňskému roku zdražila o 5 korun,“ uvádí pro redakci Kupi.cz brigádnice Aneta z jednoho olomouckého stánku. Lidé podle ní častěji kupují právě velkou porci, protože cenový rozdíl zde není už tak velký.
Útraty za zmrzliny budou vždy o něco jiné v centru větších měst a v menších obcích, na kopečky za pár korun ale můžeme pomalu zapomenout.
Boom také zažívají poctivé, řemeslné smetanové nebo ovocné zmrzliny s kvalitním složením. U těch je obvykle (nehledě na lokalitě) potřeba počítat i s cenovkou nad 60 nebo 70 korun za kopeček.
Oslovení respondenti pro redakci nám potvrdili, že zdražení se dotkne hlavně vícečlenných rodin. Důležitá je pro ně také kvalita zmrzliny, za kterou peníze dávají.
Na rostoucí ceny zmrzliny nedávno upozornila i spotřebitelská organizace dTest. Podle ní dává kvůli rostoucím cenám kopečkových a točených zmrzlin čím dál více domácností přednost mraženým výrobkům z obchodních řetězců, které mohou vycházet levněji.
„Chcete-li si dopřát zmrzlinu častěji, vyplatí se investovat do větších balení. Rodinné krabičky o objemu 900 ml lze v rámci akce pořídit i za 50 Kč, zatímco menší 500ml kelímky stojí běžně 75 až 125 Kč (záleží na konkrétní značce)... Při nákupech sledujte nejen cenu, ale hlavně cenu za jednotku – tedy za 100 g nebo litr – a dejte si pozor na triky prodejců s balením,“ radí dTest.
Jak vyplývá z loňských dat panelu YouGov Shopper, domácnosti zmrzliny nakupují hlavně ve slevových akcích, přičemž přednost dávají zejména diskontním řetězcům a privátním značkám. To potvrzují i údaje společnosti NIQ – zatímco z celkové hodnoty prodaných potravin a drogerie zboží tvoří privátní značky necelou třetinu, u zmrzlin je to již 40 %, informoval o tom odborný časopis Zboží&Prodej.
Nanuky a zmrzliny privátních značek totiž velmi často chutí a složením připomínají populární značkové výrobky, navíc s výhodou nižší ceny. Často se prodávají také po větších baleních (tzv. multipacích), které zákazníkům ušetří ještě více peněz.
Podívali jsme se také, které oblíbené značky zmrzlin se v letákových akcích objevují často a v největších slevách. Jak vyplývá z dat Kupi.cz, počkat se vyplatí například na akční ceny nanuků Míša, Mrož či Twister nebo na vaničky a kelímky Magnum, Häagen-Dazs, Prima či Carte d'Or, které ve slevách koupíte i více než o polovinu levněji.
Tip: Zajímají vás akční ceny jiných značek zmrzlin a nanuků? Přidejte si je na Kupi.cz do oblíbených a získejte upozornění, jakmile se ve slevě objeví.
Zdroje: dTest, Zboží&Prodej, Kupi.cz, respondenti pro redakci