Cestujte vlakem levněji: S pásmovými jízdenkami ušetříte desítky korun na jedné jízdě

Žena čeká na vlak Miljan Zivkovic / Shutterstock.com

Pokud jezdíte vlaky Českých drah na území Čech, můžete si výrazně snížit cenu jízdného. Pásmové jízdenky v rámci PID (Pražské integrované dopravy) jsou mnohem levnější než ty od národního dopravce. Například z Prahy do Kolína zaplatíte místo 140 Kč jen 100 Kč. Vysvětlíme vám, jak to funguje.

Přečtěte si také

Zákazníci si stěžovali, Alza couvla. Balíky nově uloží maximálně do 140 cm

Jízdenky Českých drah vs. pásma PID

V případě jízdného Českých drah je to jednoduché. U přepážky nebo online v aplikaci Můj vlak si vyberete spojení a na základě toho se vám vypočítá cena jízdenky. Záleží na počtu kilometrů a druhu vlaku. Tímto způsobem to funguje po celé České republice.

Ovšem pokud bydlíte v okolí Prahy, a tím myslíme i města a obce opravdu už docela vzdálené od metropole (viz mapka), můžete si kupovat jízdenky v rámci Pražské integrované dopravy (PID). A právě ty jsou výrazně levnější! Nejjednodušeji je zakoupíte v aplikaci PID Lítačka.

Vaše cesta vůbec nemusí směřovat do Prahy nebo z Prahy, stačí, když se nacházíte v oblasti PID, která sahá opravdu daleko (viz mapka).

Tarifní pásma PID PID

Příklad: Praha–Kolín za 100 Kč místo 140 Kč

Pojďme si to ilustrovat na konkrétním příkladu. Dejme tomu, že se potřebujeme dostat z Prahy do Kolína.

Když v modré aplikaci Českých drah Můj vlak (v internetovém prohlížeči nebo v aplikaci v mobilu) naťukáme trasu z pražského hlavního nádraží do Kolína a zvolíme dospělou osobu 26 až 64 let (tedy bez slevy), vypočítá nám systém cenu 140 Kč.

Nyní pojďme udělat to samé v zelené aplikaci PID lítačka. Aplikace vyhledá ten stejný vlakový spoj, ale cena je výrazně nižší – pouze 100 Kč. Tentokrát se totiž částka nevypočítává na základě kilometrů, ale podle pásem kolem Prahy. Jak můžete vidět na mapce níže, Kolín se nachází v 6. pásmu a k tomuto číslu musíme připočíst ještě 4 pásmy, která spolkne Praha. Celkem tedy potřebujeme 10pásmovou jízdenku a ta stojí 100 Kč.

Za stejnou cenu se z Prahy dostanete nejen do Kolína, ale klidně i na severu do Dobřeně, na jihu do Bystřice nebo na západě do Nového Strašecí.

Pásma PID sahají daleko za hranice Prahy

Na veřejně dostupném schéma tarifních pásem vidíme, že levněji se vlakem svezeme i na místech opravdu hodně vzdálených od hlavního města. Na západě tvoří pomyslnou hranici Karlovy Vary, na východě Přelouč, na severu Český dub a na jihu Blatná či Milevsko.

Pokud potřebujete jet třeba z Poděbrad do Brandýsa nad Labem, protnete 5 pásem, takže potřebujete 5pásmovou jízdenku, která stojí 50 Kč. Jízdenka Českých drah oproti tomu vychází na 82 Kč. A co třeba z Mělníka do Mladé Boleslavi? Čtyři pásma v PID stojí 40 Kč, stejná trasa s nákupem jízdenky přes České dráhy vyjde na 54 Kč.

Schválně se podívejte na mapku, do kterých měst se takto levněji dostanete. V aplikaci PID najdete i celosíťovou jízdenku za 240 Kč, která má platnost 24 hodin, takže můžete během soboty nebo neděle procestovat klidně skoro celé Čechy.

Aplikace pro jízdné Kupi.cz

Nevýhody pásmových jízdenek

Samozřejmě tady jsou i nevýhody. Že lze pásmové jízdné zakoupit jen po Čechách a v perimetru okolo Prahy, je jasné. Pokud byste rádi vyrazili na Moravu, musíte využít jízdné Českých drah, nebo úplně jiné přepravce, jako jsou Leo Express nebo RegioJet.

Zároveň u pásmových jízdenek PID nelze zakoupit místenku nebo doplňkové služby, jako je například přeprava kola. Neexistují zde zpáteční zvýhodněné jízdenky, takže si musíte koupit zvlášť cestu tam i zpět, nebo vše stihnout v rámci vymezeného času. Například 13pásmová jízdenka s platností 24 hodin vyjde na 140 Kč, takže můžete jet méně pásem, ale třeba ráno a pak zpátky večer.

Jinak jízdenky platí na osobní vlaky i rychlíky – ale vždy se řiďte tím, jaké spoje vám nabídne aplikace PID. To je jistota.

Napište nám do diskuze, jestli využíváte pásmové jízdenky PID místo těch od Českých drah. Objevili jste nějaké další výhody či nevýhody?

Zdroje: Kupi.cz, PID Lítačka, České dráhy