Od 1. července 2025 se mění pravidla na českých silnicích. Dálnice získají plánované objízdné trasy po vzoru Německa, cyklisté více volnosti, obce méně nákladů. Konec výjimek čeká i tatraktory. Změny se dotknou všech účastníků provozu, ať už jezdíte na kole, v osobáku, nebo řídíte kamion.
Připravte se na změny. Od července vstupuje v platnost novela vyhlášky o pravidlech provozu, která přepisuje dopravní pravidla na českých silnicích. Řidiči se dočkají trvale vyznačených objízdných tras, cyklisté získají větší svobodu pohybu po městech a stát konečně zatočí s tzv. tatraktory, náklaďáky přeregistrovanými jako traktory, které dosud využívaly mezery v zákoně.
Po vzoru německého systému vznikne v okolí nejvytíženějších dálnic nové dopravní značení: náhradní trasy. Půjde o předem stanovené objížďky pro mimořádné události, například uzavírky kvůli nehodám.
„Tyto objížďky budou předem stanoveny a vyznačeny, a to umožní rychlejší a efektivnější odklon dopravy v případě uzavírek,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. „Vyhláška navrhuje použití označení ‚náhradní trasa‘, aby bylo zřejmé odlišení od klasických objízdných tras.“
Trasy povedou od jednoho exitu k druhému, po silnicích, které zvládnou intenzivní dopravu. Značení je primárně určeno pro osobní auta. Kamiony je budou moci využít pouze tehdy, pokud na trase nebudou váhová, výšková nebo jiná omezení.
Novela cílí také na přehlednost. Česko patří k zemím s největším počtem značek na kilometr, což způsobuje zahlcení informacemi.
„Ve vhodných případech již nebude nutné umisťovat směrové značky na každou větev křižovatky. Například na krátkých úsecích mezi dvěma křižovatkami je nově možné značku umístit až za křižovatku,“ uvádí ministerstvo.
Změny se dotknou i značení pro cyklisty, ubude konstrukcí a tabulí, které často překážejí v jízdním prostoru. To sníží riziko střetů a zároveň zjednoduší orientaci.
Novela zjednodušuje značení jednosměrek a slepých ulic. Cyklisté budou nově moci jezdit v protisměru v jednosměrných ulicích bez nutnosti dodatkových tabulek. Podobně jim bude umožněn průjezd některými slepými ulicemi.
„Tyto změny mají za cíl zvýšit bezpečnost a přehlednost pro všechny účastníky silničního provozu. Dalším benefitem je i úspora, kdy se ušetří za dodatkové tabulky,“ říká Kupka.
Značení bude osazováno postupně, v rámci pravidelné výměny dopravních značek.
Změna čeká i nízkoemisní zóny. Papírové emisní plakety definitivně míří do minulosti. Nově bude kontrola emisních kategorií probíhat elektronicky, na základě údajů v registru vozidel a prostřednictvím kamer.
Tato úprava reaguje na novelu zákona o ochraně ovzduší a zavádí možnost (nikoliv povinnost) vymezení nízkoemisních zón ze strany obcí. Zavádění bude v gesci samospráv.
Tzv. tatraktory, nákladní vozidla přeregistrovaná jako traktory, která využívala výjimky v zákoně, přijdou o výhody. Platí pro ně stejná pravidla jako pro běžné kamiony.
„Je nutné upravit význam dopravní značky B 4 ‚Zákaz vjezdu nákladních automobilů‘ tak, aby se vztahovala i na tato vozidla. Jde o nákladní auta, která konstrukčně vycházejí z běžných náklaďáků a v kontextu zákazu musí mít stejný režim,“ uvádí ministerstvo.
Značka B 6 „Zákaz vjezdu traktorů“ zůstává beze změny, platí i pro tatraktory.
Zdroje: Ministerstvo dopravy ČR, Kupi.cz, průzkum redakce