Okay dnes zavírá všechny prodejny. Tentokrát už opravdu!

Pohled na prodejnu Okay elektro Kupi.cz

Je to oficiální. Okay definitivně stahuje rolety svých kamenných prodejen. K 25. lednu 2025 končí éra levných nákupů v Okay jak v Česku, tak na Slovensku. Místo tradičního nakupování se firma vydává novým směrem – sází všechno na e-shop a velkoobchodní centra.

Přečtěte si také

Pečení bez nervů? Kulatý pečicí papír je zázrak, který musíte vyzkoušet

Definitivní konec kamenných prodejen

Dnes večer zhasnou světla i v posledních kamenných prodejnách Okay v České republice a na Slovensku. Tento krok znamená konec jedné éry, která trvala více než tři dekády. Firma, která byla dlouho synonymem dostupné elektronikynábytku, reaguje na dlouhodobé finanční problémy, změny v nákupním chování zákazníků a rostoucí náklady.

V Česku už většina prodejen skončila dřív, a to postupně v rámci reorganizace, kdy firma zavírala jednu provozovnu za druhou. Na oficiálních stránkách společnosti již nenajdete žádnou zmínku o kamenných prodejnách. Dokonce i v katalogu Firmy.cz u všech poboček svítí zpráva: „Vypadá to, že firma nebo pobočka, kterou hledáte, přerušila činnost.“ Ještě donedávna jste na Slovensku mohli narazit na 14 prodejen v různých městech – ať už to byl Trenčín, Trnava, Žilina nebo třeba Malacky. Dnes večer ale definitivně zavírají své brány i tam.

Na facebookových stránkách Okay to v posledních dnech pořádně žije. Zaměstnanci jednotlivých prodejen se loučí se svými zákazníky a zároveň je zvou na poslední velké výprodeje. „Děkujeme všem, kdo k nám po ty roky chodili. Byli jste pro nás víc než jen zákazníci,“ vzkázali třeba z jedné z prodejen. A aby to nebylo jen o loučení, spousta poboček šla do finále se slevami až 70 % na vystavené zboží a zbytky ze skladu.

Proč musely prodejny zmizet?

Podle oficiálního vyjádření se firma dostala do bodu, kdy provoz kamenných prodejen nebyl nadále ekonomicky smysluplný. „Kombinace výrazného růstu nákladů a stagnace trhu způsobila, že pokračování v tomto formátu nedává ekonomický smysl,“ uvedla společnost v oficiálním prohlášení na svém webu.

Ke kritické situaci přispělo hned několik faktorů. Pandemie změnila způsob, jakým zákazníci nakupují – online prodeje zaznamenaly raketový růst, zatímco návštěvy kamenných obchodů klesly. Velký podíl na problémech měly také narušení dodavatelských řetězců a stoupající provozní náklady, včetně nájmů a mezd, které byly umocněny vysokou inflací.

E-shop a „cash and carry“

Okay nyní sází na nový směr. Hlavní pilíř bude tvořit e-shop, který plánují dále rozvíjet. Kromě toho chtějí otevřít 10 až 14 velkoobchodních poboček ve formátu „cash and carry“. Ty budou sloužit jak pro osobní odběr zboží objednaného online, tak i pro velkoobchodní klienty. „Chceme zákazníkům nabídnout moderní způsob nakupování s možností doručení na adresu nebo vyzvednutí na výdejních místech,“ uvedla firma.

Konkurence posiluje, Okay dohání ztráty

Zatímco Okay bojuje o přežití, konkurence na trhu elektroniky nepolevuje. V Česku dominuje e-commerce obr Alza, který má silné zázemí v logistice i cenotvorbě. Dalším klíčovým hráčem je PLANEO a Datart, kde strategie propojení kamenných prodejen s online nabídkou je velmi úspěšná. Na Slovensku posiluje například Nay, které převzalo pobočky po Datartu, jenž se z tamního trhu stáhl.

Co na to zákazníci?

Zákazníci reagují na zavírání obchodů různě. Někteří si stěžují na omezený kontakt s produktem, jiní rozhodnutí chápou jako logický krok. Redakce oslovila několik zákazníků, aby zjistila jejich názor:

  • Michal, 41 let, Bratislava: „Nejvíc mi vadí, že už si nebudu moct zboží prohlédnout naživo. U elektroniky je to problém. Pokud budou mít ale ceny nízké, pak se nebráním nákupu na e-shopu.“
  • Zuzana, 35 let, Žilina: „Online nakupuju často, takže mi to tolik nevadí. Ale chápu, že starší lidé to vidí jinak. U nás Okay ani nebyl a raději zajdu do PLANEO, kde mají ceny nízké a výběr opravdu veliký“
  • Ján, 50 let, Malacky: „Okay vždy nabízelo dobrý poměr cena–výkon. Snad to vydrží i na e-shopu.“
  • Eva, 28 let, Trenčín: „Zavřít prodejny je smutné, ale chápu, že to firma musela udělat. Mám pár známých co v našem městě pracují pro tento řetězec a je mi líto, že přijdou o práci.“

Nový začátek, nebo konec?

Okay se pokouší nastartovat novou éru, ve které chce být konkurenceschopná a vrátit se do zisku. Okay sází všechno na jednu kartu. Otázkou je, zda dokáže v digitálním světě znovu zazářit.

Jaké máte zkušenosti s nákupem v Okay? Napište nám do diskuze pod článkem!

Zdroj: Kupi, Okay, Facebook