Češi začali v roce 2024 nakupovat na internetu dost specifické zboží. Jaké? O co naopak ztrácejí zájem?

Žena drží v ruce kartu a telefon a před ní je notebook Owlie Productions / Shutterstock.com

Co se týče nákupů jen přes e-shopy na internetu, v roce 2024 dosáhl tento sektor obratu 194 miliard korun. Znamená to meziroční nárůst o 5 %, ovšem nejvíc Češi nakupovali v rekordním covidovém roce 2021, kdy byl obrat 223 miliard. Jaké specifické kategorie zboží patřily loni ke skokanům roku a o které už Češi nemají takový zájem?

Přečtěte si také

Pozor na čípky Procto-Glyvenol: Lékárny stahují z prodeje závadnou šarži

„Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali, a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,“ uvedl v tiskové zprávě David Chmelař, generální ředitel Heureka Group. Pravidelné shrnutí vývoje české e-commerce na základě dat z prodejů přináší právě Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Skokani roku 2024

Statistiky o online nákupech ukazují, že během roku 2024 výrazně vzrostl zájem o zboží, které nějak souvisí s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Mezi největší skokany roku patří z pohledu prodejů tyto kategorie.

  • Solární příslušenství (+835 %): Výsledek této skupiny zboží signalizuje rostoucí zájem o ekologická řešení a alternativní zdroje energie.
  • Cyklistické kraťasy (+694 %): Zvýšený zájem ukazuje, že outdoorové aktivity a zdravý životní styl táhly více než dřív.
  • Solární sestavy (+604 %): Nárůst nákupů celých sestav naznačuje trend hledání udržitelných zdrojů energie pro domácnosti.
  • Dětský zahradní nábytek (+562 %): Rodiče investovali do času stráveného se svými dětmi na zahradě.
  • Kávoviny a náhražky kávy (+474 %): Výrazný růst naznačuje rostoucí zájem o alternativy k tradiční kávě.
Muži instalují solární panely na střechu anatoliy_gleb / Shutterstock.com

Propadáky roku 2024

Jiné kategorie zboží ale zaznamenaly výrazný propad zájmu. Oproti minulému roku Češi méně na českých e-shopech hledali a nakupovali poměrně různorodé skupiny produktů.

  • Příslušenství pro výrobníky sodovky (-86 %): Pokles ukazuje na „nasycený“ trh a snižující se zájem o domácí přípravu perlivých nápojů.
  • Svatební šaty (-79 %): Propad může poukazovat na preferenci nevěst nakupovat v kamenných salonech nebo na šití na míru.
  • Dětské bundy (-75 %): Dětské bundy a další oblečení lidé po překonání kovidové krize nakupují opět spíše v kamenných prodejnách.
  • Operační systémy (-73 %): Pokles podle Heureky ukazuje, že tato kategorie dosáhla vrcholu a kupující často volí dlouhodobě využitelné licence.

Počet e-shopů v ČR mírně klesl

„V podstatě od prvních měsíců jsme vloni sledovali, že se e-commerce po dvou letech turbulencí vrací k růstu. Ten přitom očekáváme také v roce 2025, a to na podobné úrovni,“ komentuje situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Počet e-shopů na českém trhu se v průběhu roku 2024 mírně snížil. Nicméně ekonomicky náročnější období kvůli inflaci a cenám energií dokázala většina „zdravých“ obchodníků zvládnout.

Loňský rok byl poznamenán právě vysokou inflací, která zvýšila náklady podnikatelů a zároveň snížila chuť zákazníků k utrácení. Výsledkem byl mírný pokles počtu e-shopů z 49 900 na 49 700. Na druhé straně se opět ukázalo, že české internetové obchody mají velkou schopnost přizpůsobit se, a to i přes výraznou konkurenci ze zahraničí, kdy se v EU prosazují čím dál více různá asijská tržiště, jako je Aliexpress, Temu nebo Shein.

Graf Heureky Heureka

Průměrná objednávka za 1 333 Kč, obrat 194 miliard

V závěru roku 2024 se průměrná cena objednávky pohybovala okolo 1 333 Kč. Podle APEK a Heureky došlo k mírnému snížení kvůli tomu, že Češi na internetu před Vánoci nakupovali nejen dárky, ale i zboží denní spotřeby za nižší ceny.

Podle statistik byl rok 2024 z pohledu obratu charakterizován vyváženým růstem napříč všemi kvartály. Zatímco první a třetí čtvrtletí vykázalo zajímavé růsty (v prvním kvartálu o 4 %, ve třetím dokonce o 5 %), druhý kvartál znamenal udržení růstu na úrovni 3 %. Poslední čtvrtletí s 6% meziročním růstem potvrdilo, že tradičně bývá nejsilnější. Tato čísla ukazují, že i když zákazníci opět začínají nakupovat, jsou ve výdajích i nadále opatrní.

„Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním online nákupů kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad patřily letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec,“ dodal Chmelař.

Graf Heureky Heureka

Od zmíněného roku 2021, kdy ČR zaznamenala rekordní obrat e-shopů 223 miliard Kč, křivka klesala. V roce 2022 to bylo 197 miliard a v roce 2023 necelých 185 miliard. Nyní dosáhl celkový obrat české e-commerce po 5% nárůstu 194 miliard Kč, což je zhruba na úrovni roku 2020. Zdali budou tržby e-shopů růst i v roce 2025 je zatím velkou neznámou.

Zdroje: Kupi.cz, Heureka a APEK