Velká novinka v Albertu: Pokladním budou pomáhat při práci kamery s umělou inteligencí

Pokladní v supermarketu Albert váží banány na váze Albert

Společnost Albert přichází s revoluční novinkou, která má potenciál zcela změnit způsob nakupování. Jako první maloobchodní řetězec v Česku začal Albert testovat systém počítačového rozpoznávání produktů využívající umělou inteligenci. Tato technologie usnadní práci pokladním a výrazně zrychlí odbavení zákazníků. Znamená to snad konec front u pokladen?

Přečtěte si také

Co vadí zákazníkům na prodavačích? Jsou neochotní a nejsou tam, kde mají být. Nejsme stroje, brání se prodavači

Umělá inteligence jako pomocník pokladních

Nový pokladní systém v Albertu využívá kameru umístěnou nad pokladní váhou. Ta snímá nebalené pečivo, ovoce a zeleninu a díky umělé inteligenci okamžitě vyhodnotí, o jakou položku se jedná. Pokladní pak už jen potvrdí správnost volby. Kromě zkrácení čekací doby pro zákazníky tento systém také zvyšuje přesnost identifikace nebalených produktů a minimalizuje chyby způsobené lidským faktorem.

„V Albertu si potrpíme na inovace a zajímají nás zejména ty, které zpříjemní zákazníkům nákup v našich prodejnách. Jako většina inovací, které jsme již zavedli, i tato navíc pomůže kolegyním a kolegům na pokladnách a usnadní jim práci. Navíc jim poskytne více času pro zákazníky,“ popisuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Konkurence nezahálí

Albert však není jediným řetězcem, který sází na moderní technologie. Také COOP nasazuje samoobslužné pokladny s umělou inteligencí, které nejenže ztěžují život nepoctivcům při krádežích, ale zároveň výrazně zpříjemňují nakupování běžným zákazníkům.

V prodejně Jednoty Pardubice v Černé za Bory si můžete vyzkoušet průlomové pokladny s AI. Ty dokáží vizuálně rozpoznat zboží a upozornit na případné nesrovnalosti. Pokud se například pokusíte prohlásit hroznové víno za mrkev, pokladna vás na chybu upozorní. Jestliže budete varování ignorovat, systém zalarmuje obsluhu.

Chytré pokladny už fungují i v zahraničí, například v litevském řetězci IKI nebo polských obchodech Interspar. „Jsme tradiční česká síť s kořeny v 19. století, troufám si však říci, že v oblasti využívání moderních technologií se nám podařilo a daří být na českém trhu skutečným průkopníkem, spolupráce s Novum Global je dalším krokem v této strategii,“ řekl Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje sítě COOP.

Budoucnost patří umělé inteligenci

Umělá inteligence nachází stále širší uplatnění v maloobchodě. Pomáhá při provozu bezobslužných prodejen, jako jsou COOP, Top Flop nebo Super ZOO, kde si nakoupíte non-stop. Využívá se také v samoobslužných úsecích, kde zákazníci vybírají zboží bez asistence personálu.

Do budoucna by AI mohla vylepšit systémy typu Scan&Go pro samostatné skenování a rychlejší placení nákupů. Experimentuje se i s chytrými digitálními cenovkami a regály s váhovými senzory, které by automaticky zjišťovaly vyprodané zboží a usnadnily jeho doplňování.

Zdroj: Kupi, Albert, COOP