Průzkum ukázal, že každý pátý zákazník omylem kradl na samoobslužné pokladně

Placení kartou na samoobslužné pokladně WHYFRAME / Shutterstock.com

Samoobslužné pokladny se staly běžnou součástí mnoha obchodů. Přinášejí zákazníkům pohodlí a rychlejší odbavení, ale zároveň s sebou nesou i riziko častějších krádeží. Statistiky ukazují, že u samoobslužných pokladen dochází ke krádežím mnohem častěji než u klasických pokladen s obsluhou. Ne všechny tyto krádeže jsou ale záměrné.

Přečtěte si také

Action otevírá svou 81. prodejnu v Česku! Více než 1 500 položek tu stojí méně než 25 Kč

Jak dopadl průzkum?

Průzkum LendingTree ukázal, že každý pátý zákazník si omylem odnesl z obchodu nezaplacenou věc kvůli samoobsluze. Podle zmíněného průzkumu mezi 2 000 americkými spotřebiteli 15 % uživatelů samoobslužných pokladen záměrně ukradlo položku – a 44 % zlodějů samoobslužných pokladen to plánuje udělat znovu.

Zloději u samoobslužných pokladen často čelí výčitkám svědomí, jak ukazuje průzkum. Celých 60 % těch, kteří se přiznali ke krádeži, uvedlo, že pociťují vinu. Třetina zlodějů byla při činu přistižena. Muži jsou v tomto ohledu méně obezřetní – dopadení čelilo 37 % z nich, zatímco u žen to bylo 28 %.

Ne všechny krádeže jsou záměrné

Krádeže na samoobslužných pokladnách se nejčastěji vyskytují v obchodech, kde není systém zcela bezchybný a optimalizovaný. Typickým příkladem jsou pokladny, které nejsou vybaveny váhou v oblasti, kam zákazníci odkládají své nákupy. S tímto nedostatkem se můžeme setkat především v hobby marketech, prodejnách s levným zbožím typu Pepco a podobných obchodech.

Absence váhy v košíkové zóně vytváří příležitost pro nepoctivé zákazníky, kteří mohou snadno „zapomenout“ naskenovat některé položky a odnést si je bez zaplacení. Obchodníci si jsou toho vědomi a z tohoto důvodu se v praxi často setkáváme s případy, kdy je u samoobslužných pokladen přítomen pracovník obchodu. Jeho úkolem je dohlížet na zákazníky, kteří si sami markují svůj nákup, a v případě potřeby jim poskytnout asistenci či zabránit případným pokusům o podvod. Přítomnost tohoto pracovníka, který zpovzdálí monitoruje dění u pokladen, se tak stala běžnou praxí v mnoha obchodech se samoobslužnými pokladnami.

Dívka obsluhuje samoobslužnou pokladnu DGLimages / Shutterstock.com

Jaké mohou být důvody neúmyslných krádeží?

  • Zákazník se splete při výběru druhu ovoce či zeleniny a zvolí levnější variantu. Třeba místo dražších bio jablek naskenuje obyčejná jablka.
  • U nebalených potravin, jako je pečivo, může dojít k záměně druhu a naskenování levnějšího pečiva místo dražšího.
  • Zákazník zapomene naskenovat položku, která zůstane na dně košíku nebo tašky, případně jej drží v ruce dítě.
  • Problémy s váhou – pokud váha nezaregistruje položku nebo ji zákazník špatně položí, nenamarkuje se.
  • Chyba systému, kdy se položka nenaskenuje (většinou z důvodu poškození kódu) ačkoliv zákazník čárový kód přejel.

Zdroje: Kupi, Lendingtree