Doplňkový sortiment u pokladen milují děti a nesnáší rodiče: Past, která řetězcům funguje na jedničku

Žena stojí u pokladny se synem a platí. Nejron Photo / Shutterstock.com

Zboží u pokladen je zrádné, což moc dobře vědí třeba právě rodiče dětí, které mají tendenci do košíku dávat vše, co jim padne do oka. Ve frontě mají navíc náramně hodně času. Jde o součást chytrého marketingu, který funguje pro zvyšování zisku.

Přečtěte si také

Škodlivost vyvrácena: Nová studie tvrdí, že koukání do mobilu před spaním ničemu nevadí

Doplňkový sortiment u pokladny plný nezdravého

Doplňkový sortiment u pokladen zahrnuje zboží, které je buď lákavé, a to zejména pro děti (bonbony, žvýkačky a sladké pití), nebo výrobky, které často podléhají krádežím (například prezervativy). Obchody dobře vědí, co dělají, kolem tohoto zboží je totiž zákazník většinou nucen projít. V poslední době se tomu šlo vyhnout v případě zvolení samoobslužné pokladny, nyní je už ale doplňkový sortiment také tam, takže na něj narazíte v každém případě.

Dívka si prohlíží v obchodě psací potřeby. Drazen Zigic / Shutterstock.com

Pokud člověk stojí ve frontě a není zabaven, do očí mu padne právě toto zboží, které bývá zpravidla nezdravé, je to tedy nebezpečné nejen pro naši peněženku, ale i pro štíhlou postavu. Obchody sázejí na hlad, nudu a otrávenost a navíc se jedná o poslední možnost, jak mohou zákazníkům ještě něco prodat. Spoléhají tak na chutě nejen u dospělých, ale i dětí, jejichž rodiče jsou v tu chvíli třeba zaneprázdněni vyndáváním zboží na pás.

„Jde o past, kterou my rodiče nesnášíme. Mám tři děti a dá mi práci přesvědčit je, aby si do košíku neházely nesmysly. Ne pokaždé jim totiž chci koupit nezdravé sladkosti. Jen tak tak se mi to povede a u pokladny to většinou skončí. Tam nemám čas, vykládám potraviny, platím, vyndávám kartičky a mám co dělat, abych vše stihla. Ani se nenaděju a už vidím, jak prodavačka markuje bonbony, které si tam děti stihly hodit, s tím už samozřejmě nic neudělám, takže tohle se obchodům celkem daří, my z toho radost nemáme,“ hodnotí maminka Jaroslava.

Nejen sladkosti, ale i často kradené zboží

Možná jste se už někdy zamýšleli nad tím, proč jsou u pokladen kromě sladkých dobrot i prezervativy a další pomůcky pro intimní život. Má to jeden jediný důvod – toto zboží lidé často kradou. Jedná se o to, že se stydí za koupi, a tak je pro ně jednodušší je ukradnout, než čelit studu. Z toho důvodu to obchody vyřešily umístěním právě na viditelné místo a dobře přehledné místo, kde ke krádežím tak často nedochází.

Sortiment zboží u poklady, sladké tyčinky a sušenky, léky a vitamíny Tupungato / Shutterstock.com

Past na dospělé

Abychom vše neházeli jen na děti, nevzít si nějakou sladkost mají problém i někteří dospělí, jak sami přiznali. U pokladny se nachází zboží levné, které ve finální ceně ani nepoznáte, nebo takové, které nepotřebujete, ale láká, typickým příkladem jsou žvýkačky. Jen si vzpomeňte, kdy jste naposledy stáli ve frontě, okukovali jste zboží a v hlavě se vám nevyrojila myšlenka, co byste si tak ještě mohli vzít. Myslíme, že se to stává na pravidelné bázi téměř každému.

„Je to zrádné, většinou do košíku ještě hodím pár žvýkaček, tyčinky nebo oříšky do kapsy. A často se stává, že je sním hned poté, co zaplatím. Takže i když vím, že je to past a obchody to dělají schválně, musím říct a uznat, že je to chytrá metoda, která funguje. Člověk kolem toho nemůže jen tak projít a ničeho si nevšimnout,“ komentuje Magda.

Nejen v supermarketech

Tento lákavý sortiment nenajdete pouze v obchodech s potravinami, ale také v obchodech se sportovním zbožím nebo známých obchodech s levným zbožím, jako je Pepco, Action nebo Kik. Lákají na slané pochutiny, energetické nápoje nebo potraviny s umělými sladidly.

Jak odolat?

Klíčové je nechodit nakupovat hladoví a zabavit se jinak než prohlížením zboží. Někteří zákazníci to řeší mobilním telefonem nebo dokonce knihou. Funguje také již zmíněná výměna klasické pokladny za samoobslužnou, kde je doplňkového sortimentu méně, navíc se člověk zaměstná obluhováním pokladny a skenováním zboží.

Zdroje: respondenti redakce, dTest