Ministerstvo zveřejnilo manuál na ochranu zákazníků proti nekalým praktikám při nákupu fotovoltaiky

Muž ukazuje na střechu s fotovoltaikou Halfpoint / Shutterstock.com

Zájem Čechů o výrobu energií z obnovitelných zdrojů roste. Spolu s tím se ale objevují nekalé praktiky některých dodavatelů. Ministerstvo průmyslu a obchodu nedávno zveřejnilo desatero rad, které by měly pomoci při výběru a spolupráci s dodavateli, na co si dát pozor při výběru dodavatele, jaké podmínky si vyjednat či jak postupovat, když dodavatelská firma neplní podmínky smlouvy.

Přečtěte si také

Podezřelé ceny cukru prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jak dopadly výsledky rozsáhlého šetření?

Ochrana zákazníků proti nekalým praktikám

„V loňském roce jsme zaznamenali nárůst o 262 % co do počtu žádostí o připojení nových fotovoltaických elektráren a o 366 % co do jejich výkonu. Jen za leden až duben 2023 zaznamenala firma ČEZ distribuce téměř 21 500 žádostí s výkonem na úrovni 8 277 MW. Za první 4 měsíce se tedy jedná o požadavek na výkon, a to jen za firmu ČEZ distribuce, které odpovídá polovině výkonu za celý rok 2022,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

„Jenže bohužel tak jako v každém oboru, který zažívá podobný boom, se mohou u menšiny dodavatelů objevit nekalé praktiky. Naším cílem je přispět k ochraně zákazníků a zabránit znevěrohodnění trhu s fotovoltaikou. S Českou obchodní inspekcí jsme proto zaktualizovali desatero rad, jejichž cílem je pomoci zákazníkům podobným praktikám předcházet. Nově tedy zahrnuje rady, jak si vybrat spolehlivou firmu, jaké podmínky si při uzavírání smlouvy dojednat, nebo jak postupovat, když dodavatelská firma podmínky ze smlouvy neplní,“ dodává.

Manuál na ochranu zákazníků proti nekalým praktikám při nákupu fotovoltaiky Ministerstvo průmyslu a obchodu

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo desatero na webu www.mpo.cz i na www.energiezamene.cz. Dále ho budou mít energetičtí konzultanti EKIS, kteří už radí zákazníkům s dotacemi na instalaci fotovoltaik. O spolupráci na zlepšení informovanosti veřejnosti resort jedná také s Českou bankovní asociací. „Prostřednictvím infolinky 1212 požádáme o šíření tohoto desatera také starosty a tato linka bude s radami pro spotřebitele samozřejmě k dispozici každému,“ dodává ministr.

Slunce vám fakturu nepošle

„Po domluvě s Ministerstvem průmyslu a obchodu dochází k intenzivnějším kontrolám samotných výrobků u dodavatelů. Na druhou stranu je třeba zmínit, že ČOI ani například Energetický regulační úřad nemají ze zákona možnost donutit podnikatele zahájit práce, nebo vrátit spotřebiteli peníze. Do smluvních vztahů dvou stran nemůžeme vstupovat,“ říká ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.

„Přikázat vrátit spotřebiteli peníze může výhradně soud. Je možné využít ještě mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. ČOI se může zaměřit na výrobky samotné, zda jsou v pořádku, zda splňují požadavky uvedení na trh a podobně,“ doplňuje.

Zdroj: ČOI, MPO