Obaly výrobků jsou plné vzduchu, za který si připlácíme. Jaké argumenty mají výrobci?

Muž jí chipsy ze sáčku Aquarius Studio / Shutterstock.com

Zajisté to znáte – otevřete balení svého produktu a zjistíte, že ho z poloviny tvoří vzduch. Týká se to jak potravin, tak i drogerie, elektroniky a dalších produktů. Možná si pomyslíte, že vzduch nic nestojí, ale kvůli většímu objemu je potřeba více obalového materiálu a také se zvyšují náklady na dopravu, protože objemných produktů se v jednom voze doveze v součtu méně. Za neefektivní obaly ve finále zaplatí spotřebitelé a výrobci pro ně mají mnohdy směšné důvody.

Přečtěte si také

Vláda zdražuje cigarety. Odhodlají se kuřáci konečně ke změně?

Kolik vzduchu je v balení brambůrků?

Málokterý produkt je tak známý obsahem vzduchu jako právě bramborové lupínky. Nafouknuté neprůhledné sáčky často připomínají nadýchaný polštář, který po otevření skrývá překvapení v podobě hrstky lupínků na dně pytle.

Zajímá vás, jaký je obsah vzduchu v průměrném balení chipsů? Skupina lidí z firmy Kitchen Cabinet Kings v USA miluje brambůrky natolik, že nechala shromáždit informace od 14 uznávaných značek – a zjistila, že v průměru obsahovaly sáčky 42,5 % vzduchu. Největší obsah vzduchu měly brambůrky značky Cheetos, které ho obsahovaly 59 %, nejmenší obsah zase Fritos, a to 19 %.

Zajímavou informací může být také to, že sáčky chipsů nejsou většinou plněny vzduchem, ale převážně dusíkem. Je tomu tak proto, aby se zvýšila trvanlivost a obsažený olej nežlukl.

Ruka sahající do sáčku s chipsy Top stock photos / Shutterstock.com

Ohromná uhlíková stopa a vyšší náklady

Zbytečný obsah vzduchu znamená, že je k převážení nákladu nutné použít o polovinu vozů více, než by bylo skutečně potřeba. S tím se každoročně pojí i miliony tun obalového materiálu navíc a miliony tun zbytečných uhlíkových emisí.

Nejčastější výmluvou výrobců pro nadbytek vzduchu je nutnost uvádět na obal velké množství informací, technologie výroby nebo ochrana produktu. Studie přitom ukazují, že ubrání vzduchu usnadní stohování produktů, sníží se vibrace i možnost jejich poškození.

Ušetřete přírodu – nakupte si přímo v obchodě

Jen do České republiky se kvůli nadměrným obalům každý rok vypraví více než 550 tisíc dodávek navíc. Vyplývá to z údajů obalové společnosti DS Smith, podle které to znamená uvolnění 9650 tun oxidu uhličitého.

Neefektivní online nakupování

Největší problém s přepravováním vzduchu vzniká při online nakupování. Průzkum DJ Smith ukázal, že 86 % e-shopů používá zbytečně velké obaly. Zatímco se stále více prodejců zaměřuje na ekologické nebo znovupoužitelné obaly, většinou se nebere v potaz objem zásilky. A jelikož počet online objednávek každoročně roste, pravidelně se zvyšuje odpad z obalového materiálu i uhlíkové emise.

Lístek ležící na papírových krabicích Yuriy Golub / Shutterstock.com

Regály plné vzduchu

Při výrobě je prakticky nemožné, aby byl obal stejně velký jako samotný obsah, v některých případech má dokonce plynný obsah konzervační funkci. Přesto se s volným místem zbytečně plýtvá. Myslela na to i česká legislativa – podle ní nesmí být obsah výrobku zbytečně velký. Dodržování kontroluje ČOI, která uděluje i pokuty, postihu se však dočká jen zlomek výrobců, kteří plní obaly vzduchem.

Důvody pro plnění vzduchem

Kromě povinných informací a ochraně výrobku je hlavní příčinou automatizace – stroje pracují automaticky a rychle, takže by nezvládly plnění do menších obalů. U pracích prášků, které mají často obsah jen v jedné třetině obalu, je zase na vině výrobní proces, u kterého při plnění práškového produktu vzniká vysoký kužel, který postupně zmizí. S velkým prázdným místem se setkáme také u plastových obalů žvýkaček. Zde je argument, aby jejich plastový obal snadno pasoval do držáku v automobilech a déle vydržel.

Sáhněte po skladnější variantě

Jelikož ČOI řeší jen malé procento obalů plných vzduchu, řešení tohoto problému je v nedohlednu a jeho daní bude stále vyšší cena výrobků i větší zátěž životního prostředí. Změnu by mohla časem přinést EU, která již nyní rázně zavádí množství nových opatření, která nutí výrobce k řadě změn za cílem ekologičtější výroby.