Průzkum společnosti IKEA ukazuje, že Češi se raději vzdají nákupů než vyhřátého domova

Žena zabalená v dece se ohřívá u topení VH-studio / Shutterstock.com

Neustále slyšíme něco o krizi, v jedné už jsme a s nadcházejícím podzimem má přijít ještě větší. To vytváří mnoho otázek. Pokud mají Češi vyjít se svým rozpočtem, většina se musí něčeho vzdát a někde si utáhnout opasek. Co byste dokázali oželet? To velmi zajímalo společnost IKEA, která provedla průzkum, jenž tuto otázku položil vzorku 800 respondentů. Jste zvědaví, co odpověděli?

Přečtěte si také

Z balkónu do tepla. Jak správně zazimovat truhlíkové rostliny?
Z balkónu do tepla. Jak správně zazimovat truhlíkové rostliny?

Zima v domě? Ani náhodou

Když je venku sychravo, mráz se vám často dostane až pod oblečení a vy se těšíte na teplo domova. Při zvýšených cenách za topení vás hřejivý pocit vyjde podstatně dráž než v předchozích letech.

Pokud máte rádi teplo, návrh vyhlášky ministerstva průmyslu, která by začala platit v případě stavu nouze v teplárenství, se vám zajisté nebude líbit. Říká, že v obýváku a kuchyni by mělo být do 18 °C a na chodbách a v předsíních jen 15 °C.

Průzkum pro společnost IKEA ukazuje, že je to pro většinu Čechů něco nepředstavitelného a jen 6,5 % respondentů plánuje výrazně regulovat teplotu ve své domácnosti.

Muž a žena zabalení v dece a šále, na hlavě mají čepice a drží hrnky Studio Romantic / Shutterstock.com

Češi milují teplo

Celkem 49 % dotázaných svou domácnost vytápí nejraději na 21–22 °C. Průměrný Čech je zkrátka teplomilné stvoření. 42 % dotázaných nehodlá teplotu jakkoliv měnit a 29 % je ochotných snížit teplotu jen o jeden jediný stupeň. Většinu času stráví lidé v interiéru a změna teploty v domácnosti je pochopitelně výrazný zásah do životního komfortu.

Za teplo se dá šetřit i chytrými nákupy

Existují produkty, které nepředstavují příliš velký výdaj, a přitom dokážou značným způsobem šetřit za energie a zvyšovat komfort. S nákupem takových produktů ale většina lidí nepočítá.

„Udržovat teplotu v místnosti pomohou například koberce s vyšším vlasem, které brání prochladnutí od podlahy. K dalším tepelným ztrátám dochází často okny – v tomto případě zase pomohou závěsy, které zadržují teplo v místnosti. Nejlepší volbou jsou zatemňovací závěsy tmavší barvy, které absorbují nejvíce světla a tepla,“ říká Markéta Polcarová, vedoucí interiérová designérka IKEA Česká republika.

Dále dodává: „Tyto drobné změny jsou navíc nejen efektivní, ale i efektní. Vhodnou volbou barev, vzorů a hřejivých materiálů zároveň zútulníte svou domácnost, ve které se pak budete cítit lépe. Výborně v tomto ohledu fungují teplejší odstíny.“

Nohy člověka v teplých ponožkách, nohy dítěte a pes na koberci Prystai / Shutterstock.com

Topte jen tehdy, když je potřeba

Topit by se mělo chytře. Je zbytečné topit, když nejste doma a také v nočních hodinách, když jste pod teplou peřinou. Zdá se, že na vytápění si dává mnoho Čechů pozor, 39 % respondentů je ochotných snížit teplotu v noci a v čase, kdy nejsou doma.

„V tomto případě pomůže volba hřejivějších přikrývek. Nestárnoucí klasikou jsou stále péřové. Peří je lehké, má absorpční vlastnosti, odvádí vlhkost a dá se prát v pračce. Kdo preferuje jiné materiály, může sáhnout třeba po syntetické přikrývce. Ta je vhodná i pro alergiky,“ doplňuje Petra Kendíková, manažerka sortimentu ložnic IKEA Česká republika.

Péřovou přikrývku se vyplatí pořídit v akci

Když šetřit, tak na nákupech

Tento průzkum asi žádného prodejce nepotěší. Ukazuje, že 68,5 % lidí chce šetřit tím způsobem, že se bude stranit zbytečných nákupů. Útrata padne jen na to nezbytné a ostatní položky budou vyškrtány z nákupního seznamu. Týká se to třeba spotřební elektroniky a nového oblečení.

61 % lidí také omezí zábavu, od kulturních akcí až po dovolené nebo sportovní akce. Zdá se, že si Češi začnou více vážit věcí, které už mají, a namísto placené zábavy si budou užívat teplo domova, které bude možná nejdražší v historii.