Saláty vám nejedou? S těmito tipy je dokonale ochutíte

Žena zalévá mísu zeleninového salátu olivovým olejem Marian Weyo / Shutterstock.com

Saláty jsou základem zdravého životního stylu, jsou plné vitamínů, minerálů a napomáhají trávení. Samozřejmě není řeč o bramborovém nebo pochoutkovém salátu, ale o těch zeleninových. Mnoho lidí má však často problém s jejich chutí, připadají jim suché a nestravitelné. My vám nicméně dokážeme, že stačí udělat drobnou úpravu a salát zcela změní svou chuť.

Přečtěte si také

Brokolice: Jak prospívá našemu zdraví a jak se dá připravit, aby chutnala
Brokolice: Jak prospívá našemu zdraví a jak se dá připravit, aby chutnala

Základem je složení salátu

Na salát nepotřebujete pokaždé recept, většina lidí je dělá od oka podle toho, co má doma. I kvůli tomu jim nicméně často vznikne salát, který není příliš chutný. Jak naopak udělat ten co nejlepší?

Salát by měl mít šťavnaté složky – osvěžující a šťavnatou chuť umí dodat například rajče nebo paprika. Skvělou volbou do suchých salátů je také vařená zelenina a samozřejmě i zelenina listová, která by v žádném z nich neměla chybět. Její výběr je široký, skvělou volbou je třeba špenát, pekingské zelí, rukola, kapusta, čekanka, zelí nebo pampeliška. Čím více složek v salátu je, tím je pestřejší a zajímavější.

Jaké koření použít?

Někteří lidé koření v salátu nesnesou, ovšem pravdou je, že dokáže skvěle zvýraznit jeho chuť. Stačí ho byť jen lehce opepřit a je rázem chutnější. Perfektní volbou jsou také bylinky, které navíc dodají i zdraví prospěšné látky – zkuste přidat například bazalku, petržel, pažitku, tymián, koriandr, mátu nebo kopr.

Mějte čerstvé bylinky vždy po ruce

Postarejte se o křupavost

I křupavost je velmi důležitá – možná to zní zvláštně, ale když salát hezky křupe, přináší to určité uspokojení. Saláty, které nekřupou, se mohou zdát nudné. Abyste to změnili, můžete přidat křupavé krutony nebo nasekané ořechy, ideálně pistácie, mandle, kešu nebo piniové ořechy. Skvělou volbou je také pražená cizrna nebo quinoa.

Miska se zeleninovým salátem gkrphoto / Shutterstock.com

Čím barevnější, tím lepší

Stejně jako v předchozím případě, i zde jde o důležitý psychologický krok. Když je salát například jen zelený, nevypadá příliš chutně, když však hraje všemi barvami, okamžitě působí vábně a zajímavě. Výrazné barvy může přidat červené zelí, rajčata, papriky, ale i řepa.

Přidejte zdroj bílkovin

Pokud je salát pouze doplňkem hlavního chodu, může se obejít bez bílkovin. Pokud má ovšem sloužit jako hlavní chod nebo výživná svačina, je potřeba do něj zakomponovat bílkoviny. Hodí se do něj jak ty živočišné, tak i ty rostlinné. Které jsou ty nejvhodnější?

  • Živočišné: Kuřecí maso, tuňák, losos, krevety, mozzarella či balkánský sýr.
  • Rostlinné: Fazole, sója/tofu, rýže, ořechy a semínka.

Salát s kousky kuřete nadchne každého

Zkusili jste to s ovocem?

Ovocné saláty už většina lidí ochutnala, zkusili jste však někdy nakombinovat ovoce i zeleninu? Pokud se vám to nezdá jako dobrý nápad, možná byste to měli vyzkoušet. Dobrým začátkem je přidání nakrájených jahod, broskví nebo ananasu. Nebojte se vyzkoušet i mražené ovoce nebo možnosti, které se zeleninou zní trochu divně, například banány.

Žena jí zeleninový salát Pressmaster / Shutterstock.com

Vytvořte si zálivku

Často je tím nejjednodušším způsoben, jak salát ochutit a dodat mu šťavnatost, vytvoření zálivky. Je to velmi snadné – správná zálivka se skládá z vody, kyselé a sladké složky. Ideální kyselou složkou je vinný ocet, citronová šťáva, jablečný nebo balzamikový ocet. Někdy stačí salát jen pokapat těmito ingrediencemi a rázem poznáte rozdíl. Ze sladkých složek je vhodný med, datle nebo různé druhy sirupů, třeba javorový, agávový aj. Se zálivkami můžete experimentovat, pro začátek ale zkuste například jen šálek vody s několika lžícemi citronové šťávy a lžičkou javorového sirupu.

Kupte si javorový sirup v akci

Jogurtový dresink

Pokud si chcete salát dochutit něčím z obchodu, hotovým dresinkům se vyhněte – jsou často velmi kalorické a dietní svačinu mohou proměnit v kalorickou bombu. Když už dresink, tak jedině z bílého jogurtu. Použijte selský či řecký jogurt nebo tvaroh, do něj rozdrťte 1 stroužek česneku, přidejte pažitku, trochu soli, pepře, lžičku olivového oleje a chutný dresink je na světě. Přidávat můžete i různé bylinky, třeba bazalku, oregano, mátu a další. Ingredience vždy stačí jen smíchat dohromady s jogurtem.

Máte nějaké vlastní tipy, jak salát ochutit? Podělte se o ně s námi v komentářích pod článkem.