9 největších mýtů, které kolují o cukru a náhradních sladidlech

Sypání cukru lžičkou do šálku s kávou Pixabay

Sladidla jsou jako legální drogy, na kterých je velká část lidí závislá. Ať už je to dortík, naše odpolední latte nebo rumová pralinka, sladká chuť v nás vyvolává euforii. Někteří se cukru nijak nebrání, jiní se ho snaží nahradit umělými nebo přírodními sladidly. Kolem cukru i jeho náhrad panuje velké množství mýtů, které nejsou pravdivé. Podívejte se s námi na ty nejčastější z nich.

Přečtěte si také

Tipy na zdravější verze oblíbené Nutelly
Tipy na zdravější verze oblíbené Nutelly

Proč nás sladká chuť tak láká?

Nikdo z nás se neobejde bez energie, kterou nám cukr dává. Není ovšem nutné ho přijímat v potravě – glukózu si dokážeme vyrobit i z běžných potravinových zdrojů, jako jsou bílkoviny a tuky.

Když se cukr do těla dostane, tělo ho okamžitě spálí nebo ho uloží. Přidaný cukr je pro nás prázdnou kalorií bez užitku, do zpracovaných potravin se nicméně přidává ze dvou důvodů – jednak jde o levou přísadu, která sníží náklady na výrobu, druhým důvodem je pak podpora závislosti.

Dříve lidé znali jen cukr v ovoci, který je nutil, aby vyhledávali jeho sladkou chuť. Dnešní zpracované potraviny zase obsahují vysoké dávky přidaného cukru, které v mozku aktivují stejné oblasti jako jiné návykové látky. Dlouhodobá nadměrná konzumace cukru zvyšuje touhu po sladkém, kvůli čemuž více vyhledáváme potraviny, které nám ji uspokojí.

Mixy sladkých bonbonů Canva

Nejčastější mýty

O cukru (ale i náhradních sladidlech) koluje celá řada mýtů – některé jsou neškodné, jiné však mohou být i zdraví škodlivé. Které z nich znáte, a které vás naopak překvapí?

Při nadměrné konzumaci cukru pouze přiberu

Mnoho lidí si myslí, že nadměrná konzumace cukru pouze zvětší tukové faldy pod tričkem. Jde o zrádnou představu. Když člověk přežene jeho příjem, tělo si ho bude ukládat ve formě cholesterolu a nejen, že se hromadí v tukové tkáni v břiše, ale může se ukládat i do orgánů, jako jsou třeba játra. Poškodit může i slinivku břišní, která pak postupem času snižuje produkci inzulínu, což vede k rozvoji cukrovky druhého typu.

Vyzkoušejte alternativní slazení

Ve slaných jídlech cukr není

Cukr se nepřidává jen do sušenek nebo bonbónů, najdete ho ve velkém množství slaných jídel a přísad. Nevěříte? Přidává se do dresinků, do omáček na špagety, do kečupu a do mnoha zpracovaných jídel. Pokud máte pochybnosti, přečtěte si složení.

Po náhradních sladidlech nepřibereme

Mají sice méně kalorií, to však neznamená, že jsou zcela bez nich. Například u sacharinu bylo navíc prokázáno, že je vysoce návykový. Náhradní sladidla jsou spojována i s vyšším rizikem vzniku obezity – lidé si myslí, že po potravinách s nimi nepřiberou, a proto je konzumují ve větším množství.

Detail kolového nápoje s ledem Pixabay

Umělá náhradní sladidla jsou nebezpečná

Co je umělé, to je nebezpečné? Většina umělých sladidel je v přiměřeném množství zcela bezpečná a neškodná. Někteří lidé však mohou být na umělé cukry velmi citliví. Je známo, že například aspartam a sukralóza spouštějí migrény a zhoršují syndrom dráždivého tračníku. Nebezpečí může vzniknout třeba i špatným skladováním, typicky u slazených nápojů.

Po cukru vždy ztloustneme

Pokud máte kalorický deficit, zhubnete, a to bez ohledu na příjem cukru. Jednoduše řečeno, pokud spálíte více kalorií, než přijmete, vaše tělo nebude tuk ukládat. Předpokladem nicméně je, že budete mít i dostatečný příjem bílkovin. Pokud tedy máte dostatečný výdej energie a vyvážený jídelníček, čokoládová tyčinka pro vás nemusí znamenat větší bříško.

Ovoce je nebezpečné, protože je v něm také cukr

Ovoce obsahuje cukr zvaný fruktóza, který se v těle chová jinak. I přes vysoký obsah cukru ovoce zlepšuje inzulínovou odpověď a kontrolu hladiny glukózy v krvi. Je to způsobeno i přítomnými fytochemikáliemi, které pomáhají regulovat způsob trávení sacharidů.

Různé druhy cukru Canva

Vysoký příjem cukru může způsobit rakovinu

Riziko rakoviny je určeno řadou faktorů, včetně životního prostředí, životního stylu a genetiky. Pokud jde o cukr, v současné době neexistuje žádný důkaz, že by dieta bez cukru snižovala riziko rakoviny. Rakovinné buňky jsou sice energeticky náročné, ale zdravé buňky potřebují glukózu také.

Cukr vytváří zubní kaz

Cukr není přímou příčinou zubního kazu, tou je kyselina. Bakterie v ústní dutině konzumují cukr, který jíte. Jako odpadní produkt pak vzniká kyselina, která demineralizuje zubní sklovinu, ničí její strukturu a vytváří kaz.

Neodoláte sladkému? Tím spíše pozor na zuby!

Po cukru se stárne

Cukr vám sám o sobě neubírá roky života, podílí se však na zhoršeném stavu pokožky, a to procesem zvaným glykace. Cukr narušuje proteiny kolagenu, kvůli čemuž je vaše pokožka více křehká a lámavá, ztrácí pružnost a vypadá starší. Pokud se chcete vyvarovat předčasným vráskám, je vhodné konzumovat cukr s mírou.