Stévie: Přehledně o pěstování, výhodách i nevýhodách oblíbeného sladidla

Lístky stévie a dřevěná lžíce s granulovaným sladidlem Canva

Díky svojí sladké chuti a přírodnímu původu patří stévie k populárním alternativám řepkového cukru. Známá je už od 16. století a v poslední době se využívá hlavně na pečení nebo slazení nápojů. Kromě diabetiků ji vyhledávají i lidé, kteří chtějí zhubnout, protože má mnohem méně kalorií než cukr. Jak stévii pěstovat v domácích podmínkách? Kdy ji upřednostnit, a kdy se jí naopak vyhnout?

Přečtěte si také

Tipy na zdravější verze oblíbené Nutelly
Tipy na zdravější verze oblíbené Nutelly

Původ a pěstování

Jedná se o bíle kvetoucí rostlinu ze subtropických oblastí Paraguaye. Její listy obsahují tzv. glykosidy, steviosid a rebaudiosid, které jí dodávají intenzivní sladkost. Samotné jsou i třistakrát sladší než klasický řepkový cukr. Čerstvá nebo sušená stévie má pak asi čtyřicetkrát sladší chuť.

Málokdo ví, že se stévii může dařit i u nás. Pořídíte ji v každém větším zahradnictví nebo hobby marketu. Není náročná, jen potřebuje dostatek tepla, světla a vlhkosti. Nejlépe se tedy pěstuje v květináči, který na podzim jednoduše přemístíte ze zahrady nebo balkonu do vnitřních prostor. Potřebuje teploty okolo 25 °C, pod 10 °C přestává růst a při 5 °C uvadá.

Sklízet stévii je nejlepší na konci vegetačního období, tedy na začátku září. V tu dobu je totiž nejsladší. Každá rostlina nám poskytne přibližně půl kila sušených listů. A jak na to? Ideální je sušička nebo alespoň vytopená místnost, kde musíte často větrat, aby byl celý proces co nejrychlejší.

Lžička plná cukru Unsplash

Využití – doma i ve výrobě potravin

Stévie neboli sladká tráva se hodí pro slazení kávy a čaje, domácích limonád i dalších nápojů. Stejně tak ji využijete na pečení a přípravu dezertů, a to nejen ve formě čerstvých, sušených nebo mražených lístků, ale také prášku či sirupu. Zároveň ji najdete v hotových potravinových produktech, například v kečupu Hellmann's nebo želírovacím cukru od Dr. Oetkera.

Alternativ cukru existuje celá řada

Zdravotní benefity

Stévie nezvyšuje hladinu krevního cukru, což ocení zejména diabetici. Zároveň ovšem funguje i jako prevence cukrovky. Velmi populární je díky nízkým kalorickým hodnotám a také díky tomu, že nepřispívá ke vzniku zubního kazu. Proto ji výrobci přidávají do různých pastilek a žvýkaček. Kromě toho obsahuje stévie cenné antioxidanty a vitamíny A, B, C, E a K.

Možná rizika

Naopak těhotné ženy a děti by se měly stévii vyhnout, protože některé studie v minulosti upozornily na její mutagenní účinky. Světová zdravotnická organizace později tuto skutečnost vyvrátila, i pro zdravé dospělé jedince ale platí, že by měli stévii používat s mírou a kombinovat ji s umělými sladidly.