Nakupování nového tisíciletí. Oblečení a doplňky vám doporučí umělá inteligence

Nová prodejna Amazon v Los Angeles Amazon

Přijdete do obchodu a namísto zběsilého zkoušení nejrůznějších barev a střihů vejdete do kabinky, kde jsou připraveny kousky oblečení přesně pro vás. Řeč není o nakupování ze vzdálené budoucnosti, ale o nové zkušenosti, kterou svým zákazníkům nabízí společnost Amazon. Ta nyní představila nový typ obchodu, kde si prostřednictvím QR kódů označíte zboží, které se vám líbí, a umělá inteligence na základě vašich preferencí vyhodnotí, jaké další kousky by vás mohly zaujmout. Budoucnost AI přitom neleží pouze v oděvním průmyslu, ale i oblasti interiérového designu či bankovnictví.

Přečtěte si také

Koktejly z piva osvěží a povzbudí vaše chutě. Znáte black velvet nebo micheladu?
Koktejly z piva osvěží a povzbudí vaše chutě. Znáte black velvet nebo micheladu?

Rozšířená realita zasahuje do retailu

Rozšířená realita už dávno nepatří pouze vývojářům počítačových her. Jejích předností mohou v dnešní době využívat nejen prodejci nábytku, ale též domácích spotřebičů či oblečení.

Prostřednictvím pokročilých aplikací si můžete vybraný kousek nábytku zobrazit ve svém bytě právě tam, kam byste jej eventuálně umístili. Mezi oblíbené aplikace patří například ta od společnosti IKEA, která takto prezentuje několik tisíc nejoblíbenějších výrobků ze svého katalogu. Rozšířenou realitu také použila už v roce 2016 značka Hugo Boss, která na své výlohy v londýnském Sloane Square umístila obrazovky snímající zákazníkův obličej, které následně přehrály personalizovanou módní přehlídku.

Žena zkouší prostřednictvím aplikace IKEA umístit do pokoje křeslo IKEA

Ještě lepší zákaznická zkušenost

Od umělé inteligence lze očekávat ještě kvalitnější trackování spotřebitelů, lepší pochopení zákaznických preferencí a vytvoření personalizovaných nabídek. U nás využívá AI (z anglického artificial intelligence) například Česká pojišťovna, která prostřednictvím nástroje EMMA analyzuje telefonáty ze zákaznické linky, díky čemuž dokáže identifikovat slabá místa a vylepšovat péči o zákazníky.

Umělá inteligence přichází ruku v ruce s prediktivní analýzou nákupního chování zákazníků, která na základě jejich dosavadních objednávek dokáže odhadnout, jaké zboží si zákazník příště objedná a přizpůsobit tomu skladové zásoby. Tato technologie navíc přispívá k bezpečnosti v obchodech, jelikož dokáže z videozáznamu včas detekovat krádeže.

Amazon Style ví nejlépe, co vám sluší

Zcela novou nákupní zkušenost slibuje svým zákazníkům firma Amazon. V novém obchodě s názvem Amazon Style, který firma otevírá v Los Angeles, stačí prostřednictvím mobilní aplikace nazvané StyleSnap vyfotit pár kousků oblečení, které se vám líbí, a další doporučené kousky vám vybere umělá inteligence. Unikátní prodejna se chlubí rozlohou 2 787 m² a je plná připravených outfitů, které jsou mnohdy vybrané známými influencery.

Po celém obchodě jsou rozmístěné QR kódy, které nakupující snímají skrze aplikaci. Jakmile pak zamíří ke kabince, kterou odemknou telefonem, je v ní nachystáno vše, co je zaujalo. Kromě kousků, které si sami vybrali, čekají zákazníky i kousky, které vybrala právě umělá inteligence.

Žena si v kabince pomocí aplikace StyleSnap vybírá zboží Amazon

Umělá inteligence = váš osobní stylista

Obchod využívá stejných technologií jako skladovací centra, takže zákazníkovi nabídne ohromné množství zboží ve velmi krátkém čase. „Díky pokročilým algoritmům strojového učení Amazon Style poskytujeme zákazníkům personalizovaná doporučení, která odpovídají rozpočtu, střihu a stylu,“ uvedla výkonná ředitelka Amazon Style Simoine Vasenová.

Během zkoušení lze navíc prostřednictvím dotykové obrazovky požádat personál o dodání dalšího zboží ke zkoušení, hodnotit vybrané outfity či brouzdat hodnocením ostatních zákazníků. „Je to jako kouzelná skříň se zdánlivě nekonečným výběrem,“ dodává Vasenová. Amazon si navíc uchovává záznamy o naskenovaném zboží, aby vám příště nabídl opět relevantní kousky.