Zkažené jídlo ze supermarketu? I to můžete snadno reklamovat! Kdy to má smysl?

Pár si prohlíží baelní salátu v supermarketu BearFotos / Shutterstock.com

Už jste někdy reklamovali zboží? Zákon o ochraně spotřebitele je tu proto, aby měl každý nakupující možnost využít své právo na reklamaci produktů, které jsou nějakým způsobem vadné. Mnoho lidí reklamuje elektroniku, nářadí nebo třeba nábytek. Napadlo by vás však reklamovat jídlo ze supermarketu?

Přečtěte si také

Tipy na vánoční dárky pro puberťáky. Čím opravdu uděláte radost?

I jídlo můžete reklamovat

Je důležité vědět, že i potraviny můžete reklamovat. Nemusíte tedy zoufat, že jste utratili zbytečně peníze za nepoužitelné jídlo. Existují nejen české právní předpisy, ale také směrnice a nařízení EU, které ukládají, jak s potravinami zacházet a jak je skladovat.

Důležité je umět rozeznat minimální trvanlivost a datum použitelnosti. Zdají se vám tyto dva termíny podobné? Jsou mezi nimi velké rozdíly. Když u potraviny uplyne datum použitelnosti, již se nesmí prodávat. Jiné je to u potravin, u kterých se překročí minimální trvanlivost. Ty se prodávat smí, avšak prodejce je musí označit tak, aby spotřebitel věděl, že kupuje potravinu, která minimální trvanlivost překročila.

  • Datum použitelnosti se uvádí obvykle na potravinách, které rychle podléhají zkáze, například na mléčných výrobcích nebo salátech.
  • Minimální trvanlivost je zase typická u výrobků, které vydrží déle, například u konzerv, těstovin nebo sušenek.

Poznáte závadnou potravinu?

Záruka na jakost potraviny se vztahuje ke konečnému datu použitelnosti a minimální trvanlivosti. Jestliže potravinu rozbalíte nebo otevřete a neodpovídá jakosti, jakou má splňovat, je závadná a máte právo ji reklamovat.

  • Závadnou potravinu poznáte snadno – může být pokrytá plísní, zapáchat nebo třeba mít nesprávnou barvu či konzistenci.
  • Za závadu lze považovat i to, že potravina nesplňuje gramáž nebo má jiné složení, než je uvedeno na obalu.
  • Reklamovat můžete také cenu. Nezřídka se stává, že u pokladny nebo doma zjistíte, že je cena jiná, než jste viděli v letáku nebo u cenovky v regálu. Jde o klamání zákazníka, ať už záměrné či neúmyslné, a v takovém případě máte také nárok na doplacení rozdílu v ceně.
Prodavačka skenuje u kasy položky nákupu. Drazen Zigic / Shutterstock.com

Jakým způsobem se zboží ze supermarketu reklamuje?

  1. U reklamace je především důležitá rychlost. Když zjistíte, že je potravina závadná, řešte reklamaci okamžitě. Pokud by došlo k prodlevě, obchodník by mohl použít argument, že došlo k nesprávnému skladování.
  2. Zboží reklamujte v prodejně, kde jste ho nakoupili. U obchodů se lze obrátit i na jinou prodejnu a reklamaci řešit tam, jiné je to ovšem v případě řetězců a franšízových prodejen – u nich mají prodejny jiného provozovatele a reklamaci vám nemusí uznat.
  3. K reklamaci si vždy připravte účtenku. Podle zákona není účtenka nutná, ale je třeba jinak dokázat, že bylo zboží zakoupeno v některé z prodejen obchodníka.
  4. Pomůže vám prohlášení svědka nebo například výpis z účtu, kde je uvedená transakce.
  5. Prodávající musí rozhodnout o reklamaci ihned. Pokud je případ složitější, pak do 3 pracovních dnů.
  6. Odstranění vady musí proběhnout do 30 pracovních dnů ode dne, kdy jste reklamaci uplatnili. U potravin by však mělo jít o okamžité vyřízení.

Nabízí se 2 možnosti – výměna zboží za nezávadné, anebo vrácení peněz.

Když obchodník reklamaci odmítá

Pokud obchodník odmítá vyhovět, trvejte na písemném odůvodnění zamítnutí reklamace. Následně se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci. Jestliže obchodník prodává více závadných potravin, můžete kontaktovat příslušné dozorové orgány.

V případě živočišných produktů je to Státní veterinární správa, u ostatních potravin je to Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Přímo na webu jednotlivých orgánů najdete kontakt i formulář pro návrh na zahájení mimosoudního řešení.

Máte osobní zkušenosti s reklamací potravin? Pokud ano, podělte se s námi o ně.

Zdroje: dTest, Zákony pro lidi, SOS Asociace