V obchodech nás hlídají chytré kamery. Víte, co všechno o nás při běžném nákupu zjistí?

Kamery jsou pro obchodníky levnější než ostraha Canva

Možná si to při návštěvě supermarketu často ani neuvědomujeme, ale člověk procházející mezi regály v obleku s nápisem „security“ rozhodně není jediný, kdo nás při nakupování hlídá. Stále víc obchodů využívá takzvanou umělou inteligenci. Vývoj chytrých kamer pokročil v posledních letech mílovými kroky kupředu.

Přečtěte si také

V pražském obchodním centru prohrabali koše a nestačili se divit! 3 tuny odpadu byly plné překvapení

Při nákupu o nás zjistí mnohem víc, než si dokážete představit

Tam, kde používají chytré bezpečnostní kamery, měli jednodušší práci například při nedávném omezení počtu nakupujících v souvislosti s protikoronavirovými opatřeními. Zařízení, umístěné nejčastěji nad hlavním vchodem, slouží jako senzor, který spočítá příchozí nakupující s přesností až 99 %.

Systém funguje jako jakýsi digitální semafor, který ukáže, zda je možné vstoupit. Díky přesnému přehledu o počtu nakupujících dokáže zabránit i nechtěným frontám u pokladen. V okamžiku, kdy se do obchodu nahrne větší množství lidí, dá totiž automaticky signál, že za určitou dobu bude potřeba otevřít novou pokladnu. Kromě toho dokážou kamery rozeznat i osoby bez roušky nebo přibližný věk a pohlaví návštěvníků obchodu.

Kamery dokážou odhalit zloděje za pár minut

Hlavním důvodem, proč si obchodníci pořizují chytré kamery, jsou ale samozřejmě krádeže. Díky pokročilým technologiím dnes není problém stáhnout si za pár minut jen záznamy, kdy se u regálu pohyboval člověk. Odhalení zloděje je tak otázkou pouhých pár minut, a to i v případě, kdy kamery v reálném čase nikdo nesleduje. Jsou totiž schopny rozlišovat pohyb v různých oblastech záběru, což pomůže tehdy, kdy se ztratí cenné zboží z jednoho konkrétního regálu. Díky tomu se podaří dostat záznam celého incidentu co nejdříve k policii.

Podle vašich kroků vystaví prodejci akční čela

Záznamy z kamer ale využívají i manažeři prodejen k různým marketingovým akcím. Díky monitoringu pohybu osob po jednotlivých částech prodejny je pak možné na daná místa vystavit akční nabídky zboží. Podle počtu nakupujících v jednotlivých hodinách se také dají efektivněji plánovat přestávky zaměstnancům.

Přijdou strážní o práci?

„Proti“ detektivům hraje například skutečnost, že hlavně ve velkých centrech prakticky nemohou uhlídat denní pohyb osob a zboží. V takových obchodech odbaví denně až 150 tisíc položek.

V neposlední řadě je pak využívání kamer podstatně levnější než zaměstnávání ostrahy. Zatímco za tu obchod zaplatí kolem 60 tisíc měsíčně, pořízení a provoz kamer stojí zhruba třetinu této ceny.

Pokud se ptáte, jak je to s uchováváním záznamů z kamer, obchodníci je archivují jen nejnutnější dobu, poté se automaticky mažou. Data jsou šifrovaná a přístupy k nim jsou přísně omezené.