Po šesté už ani jogurt? Toto je 5 nejčastějších chyb, kterých se dopouštíme při hubnutí

Žena odmítá talíř s pečivem a preferuje ovoce a zeleninu Canva

Nejste spokojení se svojí postavou a rádi byste ubrali na váze? Mnoho lidí ve snaze zhubnout podlehne pochybným výživovým tipům z internetu, přitom jen velmi málo z nich je ověřeno kvalitními studiemi. Je to ztráta času a můžete si i ublížit. Představíme vám 5 nejčastějších omylů při hubnutí a ukážeme skutečně funkční cestu ke zdravé redukci hmotnosti.

Přečtěte si také

Etiketa svatebních darů. Na starost je má maminka nevěsty a novomanželé by je nikdy neměli rozbalovat přímo na svatbě
Etiketa svatebních darů. Na starost je má maminka nevěsty a novomanželé by je nikdy neměli rozbalovat přímo na svatbě

1. Úplné vyřazení sacharidů z jídelníčku

Bohužel se dodnes najdou tací, kteří tomuto výživovému omylu věří. Sacharidy, tuky a bílkoviny jsou tři základní makroživiny, které naše tělo pro správné fungování potřebuje. V našem jídelníčku by tedy měly být všechny dostatečně zastoupené kvalitními, zdravými potravinami.

Vyřazení příloh, pečiva či jiných zdrojů sacharidů vám hubnutí určitě nezaručí. Jelikož jsou sacharidy zdrojem energie, vaše tělo bude naopak strádat a spíše ztratíte svaly než tuky.

2. Nízkotučné mléčné výrobky jsou lepší

Pokud jste pro rady, jak zhubnout, nešli přímo za odborníkem, možná jste se setkali s doporučením volit mléčné výrobky s označením „nízkotučné”, „bez tuku”, „light” či „odtučněné”. Tuk ale potravinám dodává chuť.

Aby ji tedy takovým výrobkům navrátili, zvyšují výrobci množství cukru, soli, umělých sladidel a dalších chemických látek. Místo zdravého stravování tak konzumujeme potraviny plné chemie a prázdné kalorie, které nám nedodají potřebné živiny, a navíc nás ani nezasytí.

Kam pro dobrý a zdravý jogurt v akci?

Tip: Doporučujeme si spíše než tuk hlídat v potravinách obsah cukru. Klasický bílý jogurt, který si doma ochutíte čerstvým ovocem, je rozhodně lepší varianta než light ovocný jogurt plný cukru.

Žena si čte etiketu mléka v supermarketu Canva

3. Jíst po 18. hodině se nesmí

Téměř každý z nás se už někdy setkal s mylným doporučením: „Pokud chceš hubnout, nesmíš jíst po 18 hodině”. Naše tělo přitom neví, kolik je právě hodin, takže je mu úplně jedno, jestli dostane jablko v 10 ráno nebo v 10 večer.

Jediné, co bychom si měli hlídat, je jíst poslední jídlo alespoň dvě hodiny před spaním, aby naše tělo nemuselo trávit a mohlo během spánku odpočívat.

Máte na noc chutě? Vsaďte na ovoce

Kupte se slevou Mango.

Porovnat slevy

4. Hnědý cukr je prý zdravější než bílý

V případě hnědého cukru se ve většině případů jedná o klasický bílý cukr, který se pouze dobarví karamelem, což mu dodá žádanou tmavou barvu. Vhodnějším sladidlem může být třeba med, který obsahuje spoustu vitamínů – to ale neznamená, že si ho můžete dopřávat bez omezení. Hodně oblíbenými se také stávají i různá alternativní sladidla, která mají oproti cukru a medu větší sladivost, takže jich stačí menší množství.

  • Například přírodní látka erythritol je zdravější náhrada cukru, neobsahuje žádné kalorie a je vhodná i pro diabetiky.
  • Pořídíte ji například v BENU lékárně, 500 g za 129 Kč nebo lékárně Dr. Max za 99 Kč.

Oslaďte si život lžičkou kvalitního medu

5. Všechny tuky jsou špatné

Mnoho lidí chybně podléhá domněnce, že všechny tuky jsou špatné, a právě kvůli nim se jim nedaří dosáhnout vysněné postavy. Ne u všech tomu tak ale skutečně je. Vyhýbat bychom se měli především ztuženým tukům, které najdeme třeba ve smaženém jídle, brambůrkách či sušenkách. Konzumovat je naopak zapotřebí tuky zdravé. Mezi jejich nejlepší zdroje patří například:

  • hovězí maso
  • avokádo
  • ořechy a semínka
  • losos
  • extra panenský olivový olej
Losos, avokádo, ořechy, hovězí a další zdroje zdravých tuků Canva

Jak tedy na to? Vsaďte na rozumný kalorický deficit

Pokud chcete snížit svou váhu, klíčem k úspěchu je pouze kalorický deficit. Jedná se o stav, kdy po delší dobu (dva a více dnů) v průměru přijímáme méně energie, než vydáváme. Naše tělo pak sáhne pro další energii do tukových zásob.

Dosáhnout ho můžete buďto tak, že po dobu 14 dnů zmenšíte zhruba o 10 % svůj jídelníček (stačí omezit vysoce kalorické potraviny nebo zmenšit porce), a pokud vaše váha půjde dolů, jste v kalorickém deficitu. Nebo k tomu využijte některé z dostupných výpočtů.

  • Pakliže víte, kolik kalorií byste měli přijímat, je potřeba mít představu o tom, jak kaloricky vydatná jídla konzumujete.
  • K tomu vám mohou pomoci energetické hodnoty uvedeny na produktu, nebo si potravinu vyhledejte v kalorických tabulkách.

Mějte přehled o tom, co jíte, díky nutriční váze

Tento skvělý pomocník vám potravinu zváží a na základě jejího výběru také vypočte její nutriční hodnoty. Doporučujeme například:

  • NK695 Nutriční kuchyňská váha – ve své paměti disponuje 999 potravinami, jejichž seznam naleznete v návodu a na displeji si je jen jednoduše vyberete. Pořídíte ji za 569 Kč na Mallu.
  • Kuchyňská váha ETA Vital 0790 90000 nerez – klasická váha, kterou lze propojit s aplikací ETA VITAL na chytrém telefonu a vyhledat si tak i nutriční hodnoty potravin. Za 799 Kč ji seženete v Datartu, Electro World a dalších obchodech s elektrem.
  • Food Control Easy nutriční kuchyňská váha, digitální SOEHNLE 66130 – v paměti obsahuje 950 potravin, z kterých si opět můžete snadno vybírat přímo na displeji. Koupíte ji na e-shopu leifheit za 999 Kč.