Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Jíte málo kalorií? Pak se nedivte, že přibíráte

Jíte málo kalorií? Pak se nedivte, že přibíráte

Hubnutí je velmi jednoduché. Zdravé hubnutí však už tolik ne. A ta tolik proklamovaná poučka na hubnutí, a teď mi to promiňte, "nežrat", na redukci hmotnosti sice zabírá, ale je naprosto nesprávná. Když se člověk "hecne", skutečně zvládne hladovět a jíst jen minimum, ale pro naše zdraví to není vůbec dobré a pro hubnutí už vůbec ne! Víte proč?

Přečtěte si také

Zabijácký margarín a dobarvovaná rajčata? Nevěřte všemu, co si přečtete
Zabijácký margarín a dobarvovaná rajčata? Nevěřte všemu, co si přečtete

Co je to bazální metabolismus?

Bazální metabolický výdej (BMR Basal Metabolic Rate) je vyjádřením energie, kterou lidské tělo spotřebuje v klidovém režimu. To znamená, že tyto kalorie byste měli denně přijmout, i kdybyste byli, nedej bože, v kómatu, nebo se vám prostě jen nechtělo vstávat z postele a celý boží den proleželi.

Naše tělo není živé jen tak z ničeho, potřebuje jídlo a tekutiny, abychom mohli v běžném životě fungovat. Každičký náš orgán v těle potřebuje energii k tomu, aby mohl svou funkci správně vykonávat a pokud ji mít nebude, mohou to v konečném důsledku odnést naše svaly, orgány či nervový systém. Ne hned, ale postupně.

Jak si vypočítat bazální metabolický výdej?

Energii potřebuje tedy nejen mozek, aby myslel, ale také plíce, abychom mohli dýchat, ledviny, aby čistily krev nebo abychom mohli tadyhle myší po tomto článku rolovat sem a tam. Prostě celé naše tělo.

Právě proto jsou hodně restriktivní diety velmi špatné. Člověk nedokáže žít plnohodnotný život s 500 či 1000 kaloriemi na den.

Bazální metabolismus si snadno vypočítáte na internetu

Pokud si budete chtít vypočítat hodnotu svého bazálního metabolismu, uděláte to nejsnáze pomocí některé z internetových kalkulaček (dá se ale i ručně podle vzorce), kterých na internetu najdete obrovské množství. Hodnoty, které vám na bazálních kalkulačkách vyjdou, se budou zcela jistě jedna od druhé lišit. Tyto výpočty jsou totiž jen přibližné.

Přibližnou hodnotu bazálního metabolismu vám vypočítá i chytrá osobní váha, kterou můžete spárovat s mobilním telefonem a v aplikaci v mobilu si tak můžete sledovat, jak se vám daří v boji proti přebytečným kilům. 

BMR vypočítá i chytrá osobní váha

Takže pokud vám například vyjde bazální metabolismus 1440 kcal, máte nějakou sportovní aktivitu a chcete hubnout, přičtěte k těmto kaloriím ještě cca 300 kcal. Budete-li jíst 1740 kcal, budete pozvolna hubnout. Ale buďte trpěliví, žádný drastický úbytek na váze v krátkém čase nečekejte.

Co se stane, když budete jíst pod hodnotu svého bazálního metabolismu?

Pokud se tedy stane, že příjem kalorií osekáte natolik, že nepokryjí ani potřeby vašeho bazálního metabolismu, tělo přepne do úsporného režimu tím, že zatáhne za nouzovou brzdu a zpomalí tak rychlost metabolismu.

Když budete málo jíst, budou vám chybět...

  • Bílkoviny (maso, luštěniny, vejce, mléčné výrobky, ořechy, semínka apod.), nejenže přijdete o značnou část svalstva, ale také vlasy budou slabší a nehty se roztřepené.
  • Vápník (tofu, mléčné výrobky, listová zelenina apod.), může dojít k oslabení kostí a zvýšení rizika zlomenin.
  • Vitamín A (vnitřnosti, ryby, mléčné produkty, listová zelenina či dočervena zabarvené ovoce a zeleninu) jeho nedostatek může způsobit trvalé poškození očí a oslabit imunitní systém.
  • Vitamíny B1 a B7 (luštěniny, vejce, mléčné výrobky, ořechy, semínka, celozrnné výrobky) nedostatek těchto vitamínů může zapříčinit svalovou slabost, nadměrné vypadávání vlasů a šupinatou pleť.
  • Hořčík (celozrnné potraviny, ořechy a listová zelenina): Nedostatek hořčíků může způsobovat nadměrnou únavu, migrény, svalové křeče a nepravidelný srdeční rytmus.
Mrkev obsahuje vitamín A

Takovými, ale i mnoha jinými signály často volá tělo o pomoc a signalizuje, že mu nedáváte najíst tolik, kolik by bývalo potřebovalo. Takže proto je důležité jíst, ale jíst správně a rozhodně nehladovět

Jak si uhlídat příjem bílkovin?

Některým lidem nečiní absolutně žádný problém bílkovinové okénko naplnit, ba dokonce by dokázali spořádat víc, protože jsou to tzv. masáci, kteří maso milují. Jenomže spousta lidí má problém opačný, a tudíž je pro ně velmi obtížné dostat se vypočítanou hodnotu bílkovin. Právě proto, a nejen proto, existují proteiny z různých zdrojů (syrovátkový, hovězí, sójový, hrachový, konopný apod.). Stačí jen nasypat shakeru s vodou a vypít. Tak jednoduché, jak to jen zní.

Kvalitní proteiny z drogerie

Kvalitní protein si nemusíte kupovat na internetu a platit za něj poštovné, ale můžete si zajít klidně do dm drogerie, kde mají své proteiny, které prodávají pod značkou Sportness. Jsou dostupné v menším balení, než je běžné, což je super, pokud chcete protein nejdříve ochutnat. Co vy víte, třeba vám nebude chutnat nebo budete chtít vyzkoušet jinou příchuť. Výbornou, nízkokalorickou a rychlou svačinkou je již připravený proteinový nápoj z dm také od značky Sprotness, Eiweiss Drink, který obsahuje skoro 25 gramů bílkovin.