Mýty a pravdy o vejcích. Jak často je zařazovat do zdravého jídelníčku?

Mýty a pravdy o vejcích. Jak často je zařazovat do zdravého jídelníčku?

Míchaná, zastřená, natvrdo… Existuje spousta možností, jak si vejce vychutnat, málokterá surovina je tak univerzální. Bez vajíček neupečete nadýchaný piškot, nedocílíte zlatavé a lesklé vánočky, bez nich by neexistoval pravý český chlebíček a někdo si bez nich nedovede představit ani snídani. Přesto jsou vejce stále opředeny mýty, které zdvihají varovný prst nad jejich konzumací. Jak to s nimi doopravdy je? Jsou vejce součástí zdravého jídelníčku?

Přečtěte si také

Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh
Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh

Cholesterol není jen zlý

Cholesterol byl dlouho strašákem, který od konzumace vajec odrazoval. Jak se ale ukázalo, vejce na zvýšení špatného cholesterolu v krvi nemají tak velký vliv. Jeho obsah v nich se sice pohybuje vysoko (kolem 200 mg/ks), ale díky vysokému obsahu fosfolipidů a n-3 nenasycených mastných kyselin mají vejce schopnost zvyšovat hladinu HDL (tedy „hodného“) cholesterolu, nikoli hladinu LDL cholesterolu, který ve zvýšeném množství způsobuje zanášení cév.

Vedle toho obsahují vejce lecitin, tedy látku, která reguluje hladinu cholesterolu v krvi a pomáhá ho z těla odbourávat. Cholesterol se v těle produkuje zejména následkem stresu a svou úlohu na tom má také metabolismus. Potraviny tedy nejsou hlavní příčinou jeho vysoké hladiny, pakliže se stravujete přiměřeně racionálně.

Vejce obsahují lecitin, tedy látku, která reguluje hladinu cholesterolu v krvi a pomáhá ho z těla odbourávat

Nižší obsah cholesterolu v křepelčích vejcích

Slepičí nebo křepelčí – biologicky jde stále o podobnou látku, proto má žloutek velice podobné složení. Jediný rozdíl je ve velikosti, proto je pravda, že jedno křepelčí vejce obsahuje méně cholesterolu než to od slepice.

Cholesterol je ve vejci potřebný pro vývoj zárodku. V organismu je jeho přítomnost nutná pro tvorbu hormonů, buněčných membrán, pro nervovou soustavu a k dalším procesům.

Bezpečná superpotravina za pár korun

Obsah spousty prospěšných látek, jako jsou kromě zmiňovaných fosfolipidů a esenciálních mastných kyselin i vitamíny a minerály, řadí vejce mezi superpotraviny. Vaječný bílek, jak jeho název už napovídá, je navíc cenným zdrojem bílkovin. Málokterá potravina je nabitá živinami v takové míře, jako právě vejce.

Oproti exotickým superpotravinám mají vejce řadu výhod. Jsou přirozeně dostupné v našich končinách, jejich cena se pohybuje mezi 4–5 Kč za kus, pokud nevyhledáváme vyšší jakostní třídu, což prozrazuje další výhodu. Kvalitu vajec můžeme mít pod kontrolou. Podle označení na vejci zjistíme kromě původu i způsob chovu slepic. První číslo označuje:

0 – vejce nosnic chovaných v souladu s požadavky ekologického zemědělství (BIO)
1 – vejce nosnic ve volném výběhu
2 – vejce nosnic v halách
3 – vejce nosnic v klecích

Poslední uvedené číslice za státním označením jsou registrační pro dané hospodářství.

Oproti tomu má řada superpotravin nejasný původ, neznáme kvalitu (některé plody se například zpracují nahnilé, s obsahem plísní a stopami chemických postřiků). A cena? Ta je diametrálně odlišná.

Málokterá potravina je nabitá živinami v takové míře, jako právě vejce

Rozdíl mezi bio a nebio vejci

V případě rozložení makroživin jsou vejce z bio chovů téměř totožné s těmi nebio. Rozdílné jsou údajně vejce z pohledu fyziologické hodnoty, tedy v obsahu karotenů a lecitinu.

Slepice, které mají lepší podmínky pro život a mohou se volně pást, ke všemu navíc na sluníčku, mají vyšší potenciál vyprodukovat i „zdravější“ vejce. K dobrému pocitu navíc přispívá fakt, že slepičky nesloužily jen jako „stroj“ uzavřený v nekonečné hale, kde místo slunce září umělé světlo, ale žily spokojeně a mohly z přírody čerpat to, co my poté z jejich vajíček. Cena biovajec je samozřejmě vyšší, a to zhruba dvojnásobně.

Čerstvá nemusí být nejlepší

Ve stravování lpíme na čerstvosti surovin. To je správně! Pokud ale milujeme vejce natvrdo, není nejčerstvější volba také tou nejšikovnější. V tomto případě je lepší sáhnout po vejcích snesených před více než 3 dny.

Jak poznat zkažené vejce

Vejce nevhodné ke konzumaci poznáte ponořením do vody. Čerstvé vejce se potopí, to starší plave na hladině. Může za to vzduchová bublina, která se postupem času zvětšuje. Udává se, že trvanlivost vajec je 28 dní.

Kolik vajec už je moc?

Optimální množství velice záleží na zdravotním stavu a schopnosti metabolismu tuků. Zdraví jedinci si mohou v klidu dopřát denně 2–3 vajíčka. Nejlépe stravitelná jsou ta uvařená ve slupce. Horší stravitelnost mají naopak vejce osmažené na oleji, včetně těch míchaných.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!