Mýty a pravdy o vejcích. Jak často je zařazovat do zdravého jídelníčku?

Žena drží rukama ve tvaru srdce vajíčko Josep Suria / Shutterstock.com

Míchaná, zastřená, natvrdo… Jen málokterá surovina je tak univerzální a všudypřítomná, jako právě vajíčka. Neupečete bez nich nadýchaný piškot, nevytvoříte pravé české chlebíčky a někdo si bez nich nedovede představit ani snídani. Přesto jsou vejce stále opředeny mýty, které zdvihají varovný prst nad jejich konzumací. Jak to s nimi doopravdy je? A jsou součástí zdravého jídelníčku?

Přečtěte si také

3 recepty na domácí majonézu bez vajec, které stojí za to vyzkoušet

Cholesterol není jen zlý

Cholesterol byl dlouho strašákem, který od konzumace vajec odrazoval. Jak se ovšem ukázalo, vejce na zvýšení špatného cholesterolu v krvi nemají tak velký vliv.

Jeho obsah v nich se sice pohybuje vysoko (kolem 200 mg/ks), ale díky vysokému obsahu fosfolipidů a n-3 nenasycených mastných kyselin mají vejce schopnost zvyšovat hladinu HDL (tedy „hodného“) cholesterolu, nikoli hladinu LDL cholesterolu, který ve zvýšeném množství způsobuje zanášení cév.

Vedle toho obsahují vejce lecitin, tedy látku, která reguluje hladinu cholesterolu v krvi a pomáhá ho z těla odbourávat. Cholesterol se v těle produkuje zejména následkem stresu a svou úlohu na tom má také metabolismus. Potraviny tedy nejsou hlavní příčinou jeho vysoké hladiny, pakliže se stravujete přiměřeně.

Vejce se v lednici nikdy neztratí

Mají křepelčí vejce méně cholesterolu?

Slepičí nebo křepelčí – biologicky jde stále o podobnou látku, proto má žloutek velice podobné složení. Jediný rozdíl je ve velikosti – a proto je pravda, že jedno křepelčí vejce obsahuje méně cholesterolu než to od slepice.

  • Cholesterol je ve vejci potřebný pro vývoj zárodku. V organismu je jeho přítomnost nutná pro tvorbu hormonů, buněčných membrán, pro nervovou soustavu a k dalším procesům.
Různé druhy úpravy vajec Lenasirena / Shutterstock.com

Bezpečná superpotravina za pár korun

Obsah spousty prospěšných látek, jako jsou i vitamíny a minerály, řadí vejce mezi superpotraviny. Vaječný bílek, jak už jeho název napovídá, je navíc cenným zdrojem bílkovin. Málokterá potravina je nabitá živinami v takové míře, jako právě vejce.

Oproti exotickým superpotravinám mají navíc vejce i další výhody – jsou přirozeně dostupné v našich končinách a za jeden kus můžete zaplatit i kolem 5 Kč.

Kam zajít pro bio vejce v akci?

Jak poznat kvalitní vejce?

Podle označení na nich zjistíme kromě původu i způsob chovu slepic. První číslo označuje:

  • 0 – vejce nosnic chovaných v souladu s požadavky ekologického zemědělství (BIO)
  • 1 – vejce nosnic ve volném výběhu
  • 2 – vejce nosnic v halách
  • 3 – vejce nosnic v klecích

Poslední uvedené číslice za státním označením jsou pak registrační pro dané hospodářství. Oproti tomu má řada superpotravin nejasný původ a neznámou kvalitu (některé plody se například zpracují nahnilé, s obsahem plísní a stopami chemických postřiků). A cena? Ta je diametrálně odlišná.

Košík vajec a vejce na slámě Nitr / Shutterstock.com

Rozdíl mezi bio a nebio vejci

V případě rozložení makroživin jsou vejce z bio chovů téměř totožné s těmi nebio. Rozdílné jsou údajně spíše z pohledu fyziologické hodnoty, tedy v obsahu karotenů a lecitinu.

Slepice, které mají lepší podmínky pro život a mohou se volně pást, ke všemu navíc na sluníčku, mají vyšší potenciál vyprodukovat i „zdravější“ vejce. K dobrému pocitu navíc přispívá fakt, že slepičky nesloužily jen jako „stroj“ uzavřený v nekonečné hale, ale žily spokojeně a mohly z přírody čerpat to, co poté i my přijmeme z jejich vajíček. Cena biovajec je samozřejmě vyšší, a to zhruba dvojnásobně.

Jak poznat zkažené vejce?

Vejce nevhodné ke konzumaci poznáte ponořením do vody. Čerstvé vejce se potopí, to starší plave na hladině. Může za to vzduchová bublina, která se postupem času zvětšuje. Udává se však, že trvanlivost vajec je až 28 dní.

Kolik vajec sníst za den?

Optimální množství velmi záleží na zdravotním stavu a schopnosti metabolismu tuků. Zdraví jedinci si mohou v klidu dopřát denně 2–3 vajíčka. Nejlépe stravitelná jsou ta uvařená ve slupce, horší stravitelnost mají naopak vejce osmažené na oleji, a to včetně těch míchaných.