Na Štědrý den jsem byl v práci. Nechápal jsem, že se někdo do obchodu dobývá i po zavíračce. Vánoce očima brigádníka

Mladík v obchodě během Vánoce Kupi.cz

Tomáš si chtěl před Vánoci jen přivydělat. Brigáda v supermarketu se ale změnila v silnou zkušenost, na kterou jen tak nezapomene. Zažil vděčné zákazníky i konflikty, práci na Štědrý den a nepochopitelné chování lidí těsně před zavřením obchodu. Jeho příběh ukazuje, jak vypadají svátky z druhé strany pokladny a proč se někdy vyplatí být v práci i 24. prosince.

Přečtěte si také

Další nebezpečná kosmetika na trhu. Pozor, jsou mezi ní i známé parfémy a dárkové kazety

„Byla to moje první práce a první Vánoce, kdy jsem nebyl doma,“ řekl mi Tomáš, když se redakci svěřil se svým skutečným zážitkem z brigády v českém supermarketu. Stál u pokladny, venku padal sníh a hodiny se blížily k poledni. „Věděli jsme, že za pár minut zavíráme. A stejně se někdo snažil dostat dovnitř.“ Tomáš tehdy poprvé pochopil, že Vánoce v obchodě vypadají úplně jinak než z pohledu zákazníka.

Tomášovi je 19 let, studuje vysokou školu a brigádu si našel, aby si přivydělal na kolej a běžné výdaje. Do supermarketu nastoupil začátkem prosince. Nečekal nic zvláštního. Jen práci, směny a výplatu.

Realita byla jiná. „První dny byly v pohodě. Lidi se usmívali, přáli hezké svátky, děkovali,“ popisuje. Postupně se ale atmosféra měnila. Čím blíž byly Vánoce, tím víc nervozity cítil. Zákazníci spěchali, hádali se o slevy, někteří zvyšovali hlas.

Nejsilnější zážitek přišel 24. prosince. Obchod měl ze zákona otevřeno jen do poledne. Personál to zákazníkům opakoval, hlášení znělo každých pár minut. „Bylo jedenáct padesát. Zavírali jsme rolety. A někdo bušil na dveře,“ říká Tomáš.

Žena během Vánoc v obchodě BearFotos / Shutterstock.com

Podle něj šlo o staršího muže, který tvrdil, že potřebuje už jen jednu věc. „Nechápal, že prostě nemůžeme otevřít. Křičel, že jsou Vánoce a že je to naše povinnost.“ Tomáš cítil směs strachu a nepochopení. „Bylo mi líto, že je někdo tak zoufalý. Zároveň jsem byl rád, že tam nejsem sám.“

Překvapivě ale měl Štědrý den i světlou stránku. Kvůli zákazu otevření obchodů 25. a 26. prosince zůstalo zboží, které by se zkazilo. „Dostali jsme pečivo, ovoce, některé mléčné výrobky. Buď zdarma, nebo za symbolickou cenu,“ říká. Pro studenta to byla velká pomoc. „Odnesl jsem si plnou tašku. A měl jsem pocit, že to celé dává smysl.“

Odborný komentář

Jméno odborníka: Mgr. Pavel Beneš

Obor: Sociální psycholog

  • Jak často se setkáváte s konflikty v obchodech během svátků? Velmi často. Vánoce zvyšují stres, tlak na výkon a strach z nedostatku. To se pak promítá do chování k personálu.“
  • Proč lidé nerespektují zavírací dobu ani na Štědrý den? U některých jde o paniku, u jiných o pocit nároku. Emoce přehluší racionální uvažování i respekt k pravidlům.“
  • Je reakce brigádníků v takových situacích složitější? Ano. Mladí lidé bez zkušeností mohou být zaskočení. Proto je důležitá podpora vedení a jasná pravidla.“
  • Jak by se měl personál zachovat při agresivním chování? Neeskalovat situaci, odkázat na zákon a v případě ohrožení přivolat pomoc. Bezpečí zaměstnanců je vždy priorita.“
  • Co byste poradil zákazníkům? Plánovat nákupy včas a uvědomit si, že personál není nepřítel, ale lidé, kteří také chtějí prožít svátky v klidu.“

Praktické rady pro čtenáře

Co si odnést z Vánoc očima brigádníka:

  • Respektujte zákonnou otevírací dobu.
  • Nevybíjejte si stres na zaměstnancích.
  • Pamatujte, že brigádníci jsou často studenti bez zkušeností.
  • Plánujte nákupy s předstihem.
  • I malá vstřícnost může někomu zlepšit celý den.

Tomáš říká, že tahle brigáda mu změnila pohled na Vánoce.Už nikdy nebudu nadávat ve frontě. Vím, jaké to je stát na druhé straně.“

Práce na Štědrý den mu paradoxně dala víc než vzala. Zkušenost, respekt a i pocit, že svátky nejsou jen o tom, co si koupíme, ale jak se k sobě chováme.

Zdroj: Vlastní rozhovor redakce Kupi.cz s respondentem, odborný komentář sociálního psychologa