Jana se s redakcí Kupi podělila o situaci, která se jí stala těsně před Štědrým dnem. U tradiční kádě koupila kapra, nechala si ho zvážit a zaplatila jako tříkilového. Když však dorazila domů a položila ho na vlastní váhu, ukázala jen dva kilogramy. Jak je to možné? A jak reklamovat rybu, kterou už máte doma?
To si děláte legraci, napadlo Janu, když na displeji své kuchyňské váhy uviděla číslo 2,08. Svůj skutečný příběh popsala redakci Kupi s nepříjemným pocitem, který se jí vrátil i po Vánocích. Na tržišti zaplatila za tříkilového kapra přesně tolik, kolik jí prodavač řekl. Viděla ho vážit rybu přímo před sebou. Přesto doma zjistila, že je o celé kilo lehčí. „První, co mě napadlo, bylo, že jsem nalítla. A pak přišel vztek.“
Jana je jedenačtyřicetiletá maminka dvou dětí z Tábora. Každý rok kupují kapra u stejného stánku. Tentokrát šla nakupovat s mužem a dětmi. „Fronta byla dlouhá, lidi nervózní. Prodavači šli rychle a pořád vykřikovali ceny a váhy,“ popisuje atmosféru. Kapra si vybrali pečlivě. Prodavač rybu položil do síťky, přenesl na váhu a oznámil „tři kila, paní“. Jana zaplatila a rybu nechala zabít a vykuchat, jak to dělají každý rok.
Když přijeli domů, jako obvykle kapra převážili. Děti to baví – ale tentokrát se smích nekonal. Váha ukázala jen lehce přes dva kilogramy. „Byli jsme zděšení. Kilo je obrovský rozdíl.“
Domluvili se, že se vrátí zpět ke stánku. Prodavači tvrdili, že váha musela být správná, protože byla úředně ověřená. „Cítila jsem, jako by ze mě dělali hlupáka,“ říká Jana. Prodavač dodal, že po vykuchání a vykrvení je úbytek běžný. To ale nevysvětlovalo celý kilogram navíc, který zaplatili.
Až později se Jana dozvěděla, že není zdaleka jediná. V komentářích místní facebookové skupiny se objevily tři další ženy z téhož dne, kterým se stalo totéž. „Proto jsem to poslala do Kupi. Aby lidé věděli, že mají právo se ozvat.“
Zeptali jsme se Petry Doležalové, odbornice na ochranu spotřebitele a konzultantky v oblasti potravinářského maloobchodu, na pár otázek:
Stává se často, že váha neodpovídá skutečné hmotnosti? „Ano. U živých ryb může hrát roli voda, manipulace, zbytky náčiní nebo rychlá obsluha. Ale rozdíl jednoho kila je neobvyklý a podezřelý.“
Je povinné, aby váha byla úředně ověřená? „Ano. Prodejce musí používat certifikovanou váhu. Spotřebitel má právo požádat, aby mu bylo ověření ukázáno.“
Může být úbytek po kuchání tak výrazný? „Ne. Reálný úbytek po kuchání bývá 20 až 30 procent. Pokud zákazník zaplatil tři kila a domů přinesl dvě, nejde o běžný úbytek, ale pravděpodobně o chybu nebo nesprávné vážení.“
Má smysl reklamovat potravinu? „Určitě ano. I potraviny jdou reklamovat, pokud se jedná o množství, kvalitu nebo klamání zákazníka. Je důležité mít účtenku a fotografii naměřené váhy.“
Co by měl zákazník udělat na místě? „Požádat o převážení ryby před sebou. Pokud má pochybnosti, odmítnout nákup. A pokud zjistí problém až doma, vrátit se, vyžádat si nápravu nebo kontaktovat dozorový orgán.“
Může být za toto prodavač sankcionován? „Ano. Za nesprávné vážení hrozí pokuty v řádech desítek tisíc korun.“
Jiri 'Tashi' Vondracek / Shutterstock.com
Prodej vánočních kaprů má v Česku jasná pravidla a není ponechán jen na svědomí jednotlivých stánkařů. Státní veterinární správa (SVS) každý rok připomíná prodejcům jejich povinnost nahlásit minimálně týden před začátkem prodeje, kde a kdy budou ryby prodávat. Díky tomu může SVS plánovat kontroly, kterých před Vánoci provádí několik stovek.
Na webu SVS je dostupný veřejný seznam nahlášených míst, což se hodí pro každého, kdo chce mít jistotu, že kupuje rybu u registrovaného a prověřeného prodejce.
Nahlašování probíhá výhradně prostřednictvím online formuláře na stránkách SVS. Prodejci jsou před zahájením prodeje povinni seznámit se s pravidly pro prodej živých ryb, hygienickými požadavky i doporučeními pro humánní usmrcování ryb. Nenahlášený stánek může znamenat nejen porušení povinností, ale i vyšší riziko pro spotřebitele – takovému místu se vyplatí vyhnout.
Kontrolováni bývají zejména prodejci, kteří měli problémy v minulosti, a také ti, kteří prodávají kapry poprvé. Podle veřejně dostupných údajů veterinární inspekce se situace každoročně zlepšuje – před loňskými Vánoci bylo zkontrolováno přes 670 prodejců a závada se objevila jen u 1,6 procenta z nich. V celé republice bylo nahlášeno téměř tři tisíce prodejních míst.
Pro spotřebitele má SVS ještě jedno doporučení: je bezpečnější nechat si rybu usmrtit přímo na místě, protože proškolená obsluha minimalizuje stres ryby i rizika spojená s dalším přenášením či domácím uchováváním.
Jak se nenechat napálit při koupi kapra:
Jana říká, že příští rok si kapra koupí znovu, ale jen tam, kde jí rybu předává jeden člověk a vážení ji nechá vidět jasně a bez spěchu. „Byla to lekce. Už nebudu stát mlčky, když něco nesedí.“ Svůj příběh poslala do Kupi, aby povzbudila i ostatní. „Není ostuda chtít férové zacházení. Ostuda je nechat si líbit podvod.“
Zdroje: skutečný příběh Jany zaslaný redakci Kupi.cz, odborný komentář Petry Doležalové, SVS