Mikulášská nadílka letos neunikla zdražování. Čokoládové figurky i další sladkosti jsou menší a dražší než loni, přesto se dá ušetřit. V obchodech začínají výraznější slevy a část zákazníků sází právě na ně. Jak výrazně se ceny posunuly a co dnes stojí typický mikulášský balíček.
V obchodech se opakuje trend, který spotřebitelé sledují už delší dobu. Cukrovinky určené do mikulášské nadílky postupně ztrácejí na gramáži, zatímco ceny rostou. V říjnu se v regálech objevují první akční nabídky a jejich počet vrcholí v závěru listopadu. Letáky zaplavují hlavně figurky Mikuláše, zatímco postavy Čerta nebo Anděla jsou v akcích méně časté.
Aktuální přehled cen mikulášských sladkostí vychází z podrobných dat nákupního rádce Kupi.cz, který dlouhodobě sleduje vývoj cen potravin i akčních nabídek v českých řetězcích. Analýza letošní předvánoční sezony ukazuje, že se mění nejen ceny, ale i samotná velikost tradičních cukrovinek. Údaje potvrzují trend z předchozích let, kdy balení postupně ubývají na gramáži a zároveň rostou jejich běžné prodejní ceny.
Tlak na peněženky se však netýká všech položek stejně. Mikulášský perník Pamep o hmotnosti 60 gramů stojí stejně jako loni. V běžné ceně vychází na 8 korun a čtyřicet haléřů, při akci na 7 korun. Dokonce i neoznačený čokoládový Mikuláš s hmotností 60 gramů je při slevách možné koupit za 16 korun a devadesát haléřů.
Bez uhlí by to ale nebylo ono. Balení o 250 gramech se prodává v běžné ceně za 49 korun a devadesát haléřů. Při akci klesá průměrně na 34 korun a devadesát haléřů, v nejlepší nabídce až na 29 korun a devadesát haléřů.
O něco příznivěji vycházejí ceny mandarinek. Ty letos stojí v průměru 48 korun a padesát haléřů za kilogram, ale při slevách lze klesnout až na polovinu. Nejnižší zjištěná cena je 18 korun a devadesát haléřů za kilogram, což je nejnižší úroveň od podzimu 2021.
Z dražších surovin se skládá i typický mikulášský balíček. Kombinace figurky, perníku, Lentilek, mincí, mandarinky, banánu a uhlí stojí letos v průměru 234 korun. Loni to bylo 218 korun. Nárůst činí sedm procent. Za dražším výsledkem stojí zejména čokoládové cukrovinky. Jedině mandarinky zlevnily.
Nákup v akční nabídce průměrnou cenu sníží na 165 korun. To je meziročně o třináct a půl procenta více než loni, ale úspora proti plné ceně dosahuje zhruba třiceti procent.
„Výrobky do mikulášské nadílky se rok od roku zdražují a zároveň se zmenšuje jejich balení. Pokud zákazníci nechtějí platit víc než je nutné, vyplatí se nakupovat v rámci letákových akcí, kde ušetří zhruba třicet procent oproti běžné ceně,“ popisuje situaci Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz.
Podle ní může být výhodné vyrazit do obchodů až těsně před svátkem. „Prodejci v posledních dnech nabízejí ještě atraktivnější slevy. Doporučuji také sledovat cenu za jednotku,“ dodává Kopčilová.
Ti, kteří nemají čas nebo chuť skládat nadílku sami, mohou sáhnout po předpřipraveném balíčku. Nejčastěji váží mezi devadesáti a dvěma sty padesáti gramy. Balíček o hmotnosti 150 gramů stojí v průměru 52 korun a devadesát haléřů. V akci přijde na 46 korun a devadesát haléřů. Loni však podobný stál 25 korun a devadesát haléřů, tedy téměř o dvacet korun méně.
Prázdné sáčky nebo tašky určené na mikulášské nadílky se prodávají stále za podobné ceny jako loni. V akcích stojí mezi 5 korunami a devadesáti haléři a 24 korunami a devadesáti haléři.
Redakce vyrazila do jednoho ze zlínských obchodních center a oslovila několik nakupujících. Téma zdražování mikulášských sladkostí vzbuzovalo různé reakce.
Paní Iveta, třiatřicet let: „Dětem chci dopřát, ale všímám si, že figurky jsou menší. Vypadá to jako drobnost, ale když balíček skládáte pro tři děti, rozdíl v ceně se nasčítá. Letos jsem si udělala seznam a projela několik akcí. Ušetřila jsem asi čtyřicet korun na jednom balíčku, což už je znát.“
Petr, čerstvý otec: „Upřímně mě víc než čokolády trápí ovoce. Mandarinky kupujeme pravidelně a ta aktuální cena v akci mě mile překvapila. Na druhou stranu, u čokolád je to slabší. Člověk si připadá, že kupuje hračku místo sladkosti.“
Miroslava, seniorka: „Mně se nelíbí, jak se zmenšila balení. Když jsem kupovala figurky pro vnoučata před lety, byly poctivější. Dnes je to spíš symbol. Ale pořád si říkám, že lepší něco než nic. Vždycky hledám akce, protože mám omezený rozpočet.“
Studentka Jana: „Svému bráchovi každý rok dávám malý balíček. Letos mě překvapilo, že hotové balíčky jsou dvakrát dražší než loni. Radši si to složím sama. A upřímně, baví mě to víc než koupit hotovou tašku.“
Letošní mikulášská nadílka se prodražila, hlavně kvůli čokoládovým cukrovinkám. Některé položky si drží cenu stabilní, u mandarinek dokonce došlo k poklesu. Stále platí, že kdo sleduje akce, může výrazně ušetřit. V nákupních košících se tak čím dál častěji objevují menší balení, promyšlené nákupy a porovnávání cen za jednotku.
Zdroje: data Kupi.cz, Monika Kopčilová, respondenti redakce