Vzali byste si auto na operák? Benefity z toho má i běžný člověk, nejen firma, radí finanční poradce

Žena objímá nové červené auto hedgehog94 / Shutterstock.com

Chcete krásné nové auto? Vemte si operák, nic neřešte, zítra můžete jezdit, už od 6 000 Kč za měsíc… Takové reklamy na operativní leasingy nás bombardují v rádiu, na webu, na sociálních sítích, v tištěných letácích i jinde. Nicméně lidé mají „operáky“ zafixované jako velmi nevýhodné. Opravdu to tak je?

Přečtěte si také

Cottage, vejce a zelenina: Večeře z jednoho plechu, která vás zachrání, když přijdete z práce a nestíháte

Jak funguje operativní leasing

Pro ty, co ještě úplně neví, o co jde… Operativní leasing je v podstatě dlouhodobý pronájem auta. V praxi to znamená, že vůz nevlastníte, jen si ho pronajmete podle smlouvy třeba na 1, 2, 3 nebo 5 let. Vyberete si tedy u prodejce auto, nastavíte délku nájmu, roční nájezd kilometrů a doplňkové služby. Pak jen platíte fixní měsíční částku a jezdíte. Jako u nájmu bytu.

„Jako finanční poradce bych asi měl hájit názor, že je operativní leasing nevýhodný, ale úplně to tak není. Jsou lidé, kteří si rádi zaplatí za komfort této služby – mít stále nové, voňavé auto, většinou bezpečnější, vše v jedné splátce, žádné starosti s prodejem. Pro tuto skupinu může být operativní leasing vhodný,“ říká pro Kupi Ladislav Kasal, finanční poradce a oblastní ředitel 4fin.

Oproti finančnímu leasingu nebo úvěru je hlavní rozdíl prostý – u operáku se nikdy nestáváte majitelem auta. Neodkupujete ho, jen ho po skončení nájmu vrátíte a můžete si půjčit nové nebo se vydat jinou cestou. U finančního leasingu nebo úvěru splácíte až do úplného splacení a vůz je plně váš a můžete s ním dělat, co chcete.

„Když se podíváme na amortizaci, splátku pojištění a ušlé úroky z investic (nebo naopak úroky z úvěru na auto), vyjde to ve finále téměř stejně, ale pouze za předpokladu, že chci nové vozidlo,“ upřesňuje Kasal.

Operáky nabízejí samotní prodejci aut přes partnerské společnosti, například v ČR u nejrozšířenějšího koncernu Volkswagen včetně Škodovek je to například Volkswagen Financial Services (dříve ŠkoFIN).

Pár si podává ruce s mužem v obleku Nejron Photo / Shutterstock.com

Porovnání s úvěrem a nákupem za své

Nákup za hotovost je pro běžného člověka vždy nejlevnější. Auto si prostě koupíte, neplatíte žádné úroky ani poplatky a máte ho okamžitě a napořád. Nevýhodou je ovšem vysoký jednorázový výdaj. Ne každý má našetřeno třeba 500 000 nebo 1 000 000 Kč na nové auto. Leda byste si pořídili ojeté.

Operativní leasing je nevýhodný pro skupinu lidí, kteří si koupí ojeté auto a dokážou s ním jezdit delší dobu. Pro takové se operativní leasing finančně nevyplatí, protože po této době zaplatí na leasingu více, než kdyby auto sami vlastnili,“ vysvětluje Kasal.

A co úvěr? Úvěr na auto funguje podobně jako hypotéka. Zaplatíte část ceny nebo žádnou, auto používáte od prvního dne a postupně doplácíte zbytek. Po splacení je auto zcela vaše. Náklady jsou vyšší než při nákupu za hotové, protože platíte úroky, ale jinak není co řešit.

Operativní leasing je nejpohodlnější, ale na papíře v dlouhodobém horizontu nejdražší, protože po pěti letech auto vrátíte a nemáte nic. Platíte za už zmíněný pronájem, navazující služby a to, že nemusíte řešit prodej auta.

Operák pro firmy vs. pro běžného spotřebitele

Firmy mají operativní leasing rády z jednoduchého důvodu. Můžou předvídat náklady a můžou uplatnit odpočet DPH.

Pro firmy má operativní leasing mnoho benefitů. Pro firmu je důležitá zejména předvídatelnost a plánování. Je jednodušší odhadnout krátkodobou finanční situaci než dlouhodobou. Splátky jdou ihned do výdajů a nemusí se postupně odepisovat,“ říká Kasal.

Pro běžného spotřebitele žádné daňové výhody nejsou, takže operák dává smysl hlavně z hlediska pohodlí a pokud „ušetřené“ peníze, které byste vydali na nákup nového auta, potřebujete jinde. Můžete je třeba investovat a zhodnotit v podnikání, nemovitostech nebo akciích.

Ruce podepisují papír, na kterém leží klíče od auta a malé autíčko PanuShot / Shutterstock.com

Orientační příklad – auto za 800 000 Kč

Níže jsme připravili velmi zjednodušený orientační model, abyste si mohli udělat lepší představu, jak je co (ne)výhodné. Počítali jsme s obdobím 5 let a vozem za cenu 800 000 Kč. Řekněme, že to může být například v ČR dlouhodobě velmi populární Škoda Octavia.

1. Nákup za hotové – 800 000 Kč

  • Na začátku platíte: 800 000 Kč
  • Náklady na servis/pojištění za 5 let: 5 x 20 000 Kč = 100 000 Kč
  • Za 5 let provozu jste tedy zaplatili minimálně 900 000 Kč, pokud šlo vše hladce.
  • Po 5 letech: Máte auto v hodnotě cca 400 000 Kč (běžná amortizace)
  • Když vůz prodáte, váš stav je -500 000 Kč.

„Koupit auto za hotové bych doporučil, pokud máte dostatečnou rezervu i po zaplacení auta, plánuje auto používat dlouho (7–10 let) a chcete minimalizovat celkové náklady,“ radí Kasal.

2. Úvěr – až na 800 000 Kč

  • Na začátku platíte: Nic nebo jen malou akontaci
  • Měsíční splátka: cca 17 000 Kč
  • Celkem za 5 let zaplatíte: asi 1 020 000 Kč (včetně úroků)
  • Náklady na servis/pojištění za 5 let: 5 x 20 000 Kč = 100 000 Kč
  • Za 5 let provozu jste zaplatili minimálně 1 120 000 Kč, pokud šlo vše hladce
  • Po 5 letech: Máte auto v hodnotě cca 400 000 Kč (běžná amortizace)
  • Když vůz prodáte, váš stav je -720 000 Kč.

Úvěr dává smysl, když nechcete sahat do cashflow nebo rezerv, máte stabilní příjem a zvládnete splátky a auto chcete vlastnit a používat dlouhodobě,“ radí Kasal.

Bílá a šedá Škoda Octavia v autosalonu Franchesko Mirroni / Shutterstock.com

3. Operativní leasing (půjčení na 5 let)

  • Na začátku platíte: Nic
  • Měsíční splátka: Cca 14 000 Kč
  • Celkem za 5 let zaplatíte: Asi 840 000 Kč
  • Náklady na servis/pojištění za 5 let: 0 Kč (v ceně operáku)
  • Za 5 let provozu jste zaplatili 840 000 Kč
  • Nic neprodáváte, váš stav je zkrátka -840 000 Kč

„Operativní leasing volíme, když klient chce nové auto, ale nechce ho vlastnit, ocení komfort (servis, pojištění a údržbu v ceně), chce mít auto jako službu, ne majetek, nechce řešit prodej ani technické záležitosti a preferuje pravidelný měsíční náklad bez velkých výdajů předem,“ shrnuje Ladislav Kasal, finanční poradce a oblastní ředitel 4fin.

Mýtus: Při vrácení auta vás sedřou z kůže

Nejvíc lidí odrazuje od operativního leasingu asi tento strašák. Představa, že zaplatíte za pronájem velké peníze a ještě vám leasingovka za každý škrábanec a oděrku naúčtuje tisíce až desetitisíce penále, není moc pěkná.

Realita je ale mnohem mírnější, vlastně je to mýtus. Velké společnosti dnes běžná opotřebení, jako jsou drobné škrábance z parkovišť, relativně málo odřený disk od obrubníku nebo jemné rýhy v interiéru, berou v potaz. Samozřejmě velké promáčkliny, poškozené čalounění nebo zničená kola se platí.

Autosalon KELENY / Shutterstock.com

Komentář – zkušenost autora článku s operákem

Čtenáři Kupi, netvrdím, co je lepší, horší, výhodné či nevýhodné, jen konstatuji… Před 2,5 lety jsem se rozhodl pro vůz na operativní leasing u velké, zavedené společnosti. K autu jsme se s rodinou chovali hezky, ale nevyvarovali jsme se škrábancům z parkoviště ani jedné poměrně velké odřeniny disku a jedné malé.

Vůz jsem po 2 letech vracel velmi nervózní (byla to má první zkušenost s operákem), protože oděrky byly na hraně nebo mimo toleranci ve smlouvě. Žádal jsem předběžnou prohlídku a i když jsem na ni dorazil, nikdo mi nedokázal říct, jestli zaplatím penále, nebo ne.

K mé velké úlevě dopadlo při samotném vrácení vše naprosto hladce, bylo to díky panu technikovi dokonce příjemné a neplatil jsem žádné penále. Ovšem jsem přesvědčený, že kdyby technik chtěl, mohl do protokolu uvést hned několik neakceptovatelných poškození.

Potvrdily se tak slova mých zkušenějších známých i některých diskutujících na internetu – že leasingovky nejsou takoví darebáci, jak mnozí tvrdí, a hlavně že vše je o lidech.

Jaký máte názor na operativní leasing vy? Brali byste nové auto a bezstarostnost i za cenu toho, že výrazně přeplatíte a na konci nemáte nic? Napište nám do diskuze.

Zdroje: Kupi.cz, Portalridice.cz, Kurzy.cz