Vánoce bývají obdobím, kdy se u nákupních vozíků střídá radost s únavou. Přesto si mnoho lidí říká, že by chtěli přispět i mimo svou domácnost. Letošní ročník několika českých charitativních projektů nabízí cestu, jak darovat tak, aby se pomoc neztratila cestou a dopadla přesně tam, kde má.
Každý rok se znovu ukazuje, že zájem veřejnosti o pomoc druhým neklesá, jen se postupně mění forma. Lidé hledají projekty, které jsou srozumitelné a hlavně průhledné. Zároveň očekávají, že charita nebude postavena na neurčitých formulacích, ale na jasně nastavených pravidlech.
Není tedy divu, že vedle tradičních projektů začínají růst i ty, které kombinují běžný nákup s přesně zaměřenou pomocí. Pro české domácnosti, které se v posledních letech potýkají s vyššími výdaji, jde často o dostupnější cestu. Pomoc se totiž dá zakomponovat do běžného nákupního dne a není nutné pořizovat nic velkého.
Letošní rok navíc přináší několik projektů, které mají jasná data, ověřený mechanismus předání a především tisíce konkrétních příjemců. Ať už jde o děti, seniory nebo zvířata v útulcích.
Patnáctý ročník projektu Krabice od bot, který organizuje Diakonie Českobratrské církve evangelické, opět cílí na děti v náročných životních podmínkách. Termín spuštění rezervací je letos stanoven na 18. 11. 2025. Odevzdávání krabic se uskuteční od 24. listopadu do 8. prosince.
Tento projekt má jednu velkou přednost. Je jasně dané, komu pomáhá. Dárce si totiž vybere kategorii dětí podle věku a pohlaví a vytvoří balíček na míru. Podle informací organizace musí být věci nové nebo ve velmi dobrém stavu. Je to logické. Dárek má příjemce potěšit, ne mu přidělávat starosti.
Při přípravě krabice je důležitá kvalita a obsah. Krabice se musí zabalit do pevného papíru a jasně označit věkem a pohlavím dítěte. To vše zvyšuje pravděpodobnost, že se dárek skutečně dostane tam, kam má.
Lithiumphoto / Shutterstock.com
Někdo dává přednost projektům, kde stačí zastavit se během nákupu a přidat do košíku něco navíc. Velmi aktivně tento model nabízí síť Super Zoo, která připravuje akci Darujte radost zvířátkům. V prodejnách bývá vystaven strom s kartičkami pojmenovaných zvířat z útulků. Zákazník si může vybrat konkrétní přání a splnit ho během nákupu.
Veřejnost si tuto formu během posledních let oblíbila. Je rychlá, konkrétní a hlavně osobní. Dárce vidí, komu pomáhá. Na webu Super Zoo je popsaný mechanismus celé akce a potvrzeno, že běží do konce roku 2025.
Podobně fungují i vánoční stromy přání v obchodních domech Globus. Ty každoročně spolupracují s místními organizacemi, které připravují seznam dětí nebo seniorů s konkrétními přáními. Zákazník vezme kartičku, vybere dárek a odevzdá ho na místě.
A do charitativní vánoční atmosféry se pravidelně zapojuje i Kaufland, který letos startuje svůj tradiční projekt – Vánoční sbírku pro Světlušku. Ta probíhá od 24. listopadu do 7. prosince ve všech prodejnách po celé republice. Zákazníci zde mohou zakoupením originálních jmenovek na dárky od ilustrátora Lukáše Tomka přispět na podporu lidí se zrakovým hendikepem. Celá částka 30 Kč z každého archu jde Nadačnímu fondu Českého rozhlasu a Kaufland ji navíc navyšuje o dalších 10 Kč.
Ambasadorem sbírky je zpěvák Ben Cristovao a společnost věří, že i letos se podaří navázat na rekordní minulý rok, kdy se vybralo přes 21 milionů korun. Výnos putuje na kompenzační pomůcky, terapie či projekty jako Noční běhy pro Světlušku, Kavárna POTMĚ nebo Boj o job, které dlouhodobě pomáhají nevidomým a slabozrakým napříč Českem.
Zajímavé je sledovat, jak se české řetězce posouvají v tom, jak charitu spojují s nákupem. Nejde už jen o kasičky u pokladen. Lidé chtějí vědět, komu pomáhají. A obchody to pochopily.
Fit Ztudio / Shutterstock.com
Redakce Kupi vyrazila do jednoho většího nákupního centra na okraji města a položila zákazníkům prostou otázku. Zvažují letos charitativní dárek? A pokud ano, proč. Odpovědi byly různorodé, ale jedna věc se opakovala. Lidé chtějí vědět, komu jejich pomoc míří.
Darování je krásná věc, ale skutečnou hodnotu získává až ve chvíli, kdy je propojeno se zodpovědným plánem. Letos to mají dárci díky několika transparentním projektům jednodušší. Krabice od bot přináší možnost konkrétní cílené pomoci. Obchody jako Super Zoo nebo Globus zase nabízejí rychlé řešení pro každého, kdo chce přispět při běžném nákupu.
Pomoci může každý. Není nutné pořizovat drahé věci, stačí vybrat něco s ohledem na to, kdo dárek na konci opravdu dostane. To je přesně chvíle, kdy se nákup může stát víc než jen povinností. Může být gestem, které udělá Vánoce někomu, kdo by je jinak měl podstatně skromnější.
Zdroje: Krabice od bot, Super ZOO, Globus, Kupi.cz