Zase jsou tady Vánoce a zase za ně zaplatíme o něco víc než předchozí rok. Podle aktuálního průzkumu přepravní společnosti GLS dá 43 % Čechů za dárky víc než 5 000 Kč. Kolik lidí si bude brát půjčky na dárky? A hrozí nedostatek samoobslužných boxů?
Říjnový průzkum GLS a agentury Ipsos ukázal, že 43 % lidí utratí za vánoční dárky více než 5 000 Kč, a desetina dokonce překročí hranici 10 000 Kč. Naopak jen 4 % dotázaných plánují zůstat pod tisícikorunou.
Průměrná mzda se v letošním roce přiblížila hranici 50 000 korun a reálně vzrostla o více než 5 %. Domácnosti tak podle odborníků mají více prostředků, které se promítají i do vánočních výdajů.
„V letošním roce rostly reálné mzdy velmi slušným tempem. Zároveň pominuly obavy z vysoké inflace. Tržby maloobchodu rostou po celý rok poměrně rychle, tržby e-shopů se meziročně zvyšují dokonce dvouciferným tempem. Právě zahájená předvánoční sezóna tyto trendy ještě více potvrdí, čeká nás zřejmě nejsilnější vánoční sezóna v historii,“ očekává ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika Petr Pěcha.
Tetiana Komchatnikh / Shutterstock.com
I když většina lidí financuje Vánoce z úspor, najdou se i tací, kteří si kvůli dárkům půjčí. Podle loňského průzkumu České bankovní asociace si 82 % Čechů nikdy nepůjčilo a ani neplánuje půjčovat, protože si svátky chtějí užít bez zbytečného zadlužení. Přesto si zhruba 2 % lidí neváhá vzít tzv. mikroúvěr – nejčastěji proto, že nechtějí čekat, až si na dárky našetří, nebo je nalákají slevové akce.
Za vypůjčené peníze Češi nejčastěji pořizují hračky pro děti, vybavení domácnosti nebo elektroniku. Výše půjček se obvykle pohybuje právě mezi 5 000 až 10 000 korunami, menší část lidí si půjčuje jen několik tisíc, jiní jdou i přes deset tisíc.
Podíl nakupujících online na e-shopech stále roste. Až 85 % Čechů letos plánuje pořídit alespoň polovinu dárků online, což je další nárůst oproti minulým letům. Výhodou jsou slevy, přehlednost a pohodlí. Místo stresu v přeplněných obchodních centrech si lidé naklikají vše z pohodlí domova. Jen někdy musí zboží vracet a měnit.
„Přestože si obchodníci v kamenných obchodech na letošní předvánoční tržby rozhodně stěžovat nebudou, stěžejní aktivita se bude odehrávat online,“ potvrzuje Pěcha z GLS.
Téměř polovina dotázaných (48 %) uvedla, že většinu dárků pořídí na internetu, a 10 % zcela všechno. Pouze 6 % Čechů plánuje zůstat věrných výhradně kamenným obchodům.
Geber86 / Shutterstock.com
S rostoucím objemem online nákupů přichází i lavina zásilek. Nejoblíbenějším způsobem doručení jsou výdejní boxy. Letos do nich podle dat GLS zamíří až 48 % všech vánočních dárků, zatímco před dvěma lety to bylo jen 21 %. Lidé oceňují možnost vyzvednutí kdykoliv, bez front a 24 hodin denně (pokud jsou na veřejném místě).
„Výdejní boxy prošly v posledních dvou letech obrovským boomem. Jejich obliba je nicméně taková, že kapacita je pořád nedostatečná. Zákazníci oceňují především non-stop možnost vyzvednutí zboží a dobrou dostupnost,“ vysvětluje Petr Pěcha z GLS.
GLS má aktuálně kolem 1 300 boxů, Zásilkovna přibližně 6 150 boxů, DPD 8 500 boxů, Alza zhruba 2 850 boxů, PPL přes 1 200 boxů a Balíkovna se svými partnerskými boxy (nejčastěji Alza, PPL) překračuje cca přes 5 000 boxů.
Situaci s doručováním zásilek pro vás bude Kupi během předvánočního období pečlivě sledovat.
Na téma vánočních útrat a doručování jsme pro vás udělali malou anketu. Kolik plánují utratit respondenti Kupi a jak to mají s nákupy online?
Napište nám do diskuze, co si myslíte o částkách na vánoční dárky vy. Utratíte letos do 5 000 Kč jako 43 % Čechů, nebo více?
Zdroje: Kupi.cz, Průzkum GLS/Ipsos, Česká bankovní asociace