Lenka z Prahy se s rodinou těšila na klidný víkend na chalupě. Měla plán – rychle nakoupit v místním obchodě, který funguje nonstop bez prodavačů. Jenže technologie se proti ní spikly a místo nákupu musela z obchodu odejít s prázdnou. Podobných případů přibývá.
„Byla jsem přesvědčená, že to bude hračka,“ začíná své vyprávění Lenka (42) z Prahy, která o víkendu vyrazila s manželem a dětmi na chalupu do jižních Čech. „Obchod bez prodavačů, otevřený 24 hodin denně? Znělo to skvěle. Jenže když jsem stála u pokladny a mobil mi opakovaně hlásil chybu při platbě, začala mě chytat panika.“
Lenka se o svou zkušenost podělila s redakcí Kupi, protože, jak říká, „člověk si připadá hloupě, když neumí nakoupit v obchodě, kde není nikdo, komu by mohl říct o pomoc.“
Lenka je zvyklá na pohodlí města – platí mobilem, objednává potraviny online a technologie má v malíku. O víkendu ale spoléhala na malý vesnický obchod, který funguje nonstop díky systému samoobslužných pokladen a elektronického vstupu.
„Děti už seděly v autě a těšily se na grilování. Potřebovala jsem jen chleba, mléko a pár vajec,“ popisuje. „Odemkla jsem si vchod pomocí aplikace, prošla dovnitř, všechno působilo jednoduše. Jenže u pokladny jsem se zasekla. Platba kartou přes mobil prostě neprošla.“
Zkoušela to několikrát. Restartovala aplikaci, přepnula na data, dokonce zkusila jinou kartu. Nic nepomohlo. „A nebyla jsem první, kdo to vzdal. U vedlejší samoobslužné pokladny ležel celý opuštěný nákup – někdo přede mnou to evidentně vzdal taky.“
Po několika marných pokusech musela Lenka odejít s prázdnou taškou. „Doma jsme si nakonec dali, jak se říká, co dům dal. Byla to trochu ironie – člověk jede z města na vesnici za klidem, a místo toho ho porazí technologie,“ směje se dnes už s nadhledem.
M-Production / Shutterstock.com
Petr Horák, IT specialista, odborník na digitální platební systémy
„Poměrně často, hlavně u lidí, kteří nakupují v samoobslužné prodejně poprvé. Systémy jsou sice intuitivní, ale vyžadují stabilní internet, aktuální verzi aplikace a správně nastavené platební údaje.“
„Ano. Pokud dojde k výpadku signálu nebo aplikace nedokončí potvrzení transakce, platba se neprovede – i když na straně banky vše proběhlo. Obchod to ale nevidí a zákazníka systém z bezpečnostních důvodů zablokuje.“
„Určitě zůstat klidný. Pokud platba opakovaně selže, raději ji nezkoušejte desetkrát po sobě. Většina prodejen má uvedený kontakt na podporu, kde mohou platbu dohledat a účet znovu aktivovat.“
„Že jde o kombinaci kamenného obchodu a online nákupu. Všechno běží přes aplikaci – včetně přístupu, účtenky i reklamace. Proto je důležité mít nabitý mobil, funkční internet a čas se s aplikací seznámit ještě před nákupem.“
Co dělat, když vám samoobslužný obchod 24/7 neumožní dokončit nákup:
Lenka se dnes na své „technologické fiasko“ dívá s úsměvem. „Byla to lekce pokory,“ říká. „Myslela jsem, že mě technologie už nemůže ničím překvapit. Teď vím, že i chytrý obchod může být bezradný, když mu chybí signál.“ Od té doby si vždycky přibaluje i hotovost a do vesnického obchodu chodí s větším pochopením. „Už vím, že samoobsluha bez lidí občas potřebuje i trochu lidského přístupu.“
Zdroj: redakce Kupi.cz, rozhovor s Lenkou (42), odborný komentář Petra Horáka, IT specialista pro Kupi