V mnoha supermarketech v Česku stále chybí zákaznické toalety. To může být problém nejen pro rodiče s malými dětmi, ale i pro seniory či osoby se zdravotním omezením. Zákon totiž obchodníkům povinnost záchody zřídit neukládá. Jak ukazuje příběh maminky Petry, taková situace může být stresující i finančně – zákazník často musí nákup přerušit a někdy ho už ani nedokončí.
„Stála jsem mezi regály s pečivem, když Ema z ničeho nic řekla: ‚Maminko, já chci čurat!‘ V tu chvíli mi ztuhla krev v žilách,“ vzpomíná Petra (35), která se o svůj zážitek podělila s redakcí Kupi. „Kolem lidí, plný vozík, žádný záchod. Věděla jsem, že mám tak minutu, než se stane malér.“
Petra nakonec musela vozík s nákupem nechat uprostřed uličky a s dcerou běžet ven – k nejbližšímu trávníku za parkovištěm. „Byl to trapas, ale jiná možnost nebyla,“ dodává.
Petra je maminka tříleté Emy. Bydlí v menším městě, kde má nejblíže supermarket Lidl. „Když byla Ema malá, chodily jsme tam často. Jenže s malým dítětem nikdy nevíte, kdy přijde potřeba. Stačí pět minut a musíte jednat,“ popisuje. Situace, kdy dítě náhle potřebuje na toaletu, se podle ní stává často. „V obchodě jsme bývaly klidně půl hodiny. Když to na ni přišlo, nebyl čas přemýšlet. Vzala jsem ji a utíkaly jsme ven. Jenže co s nákupem? Necháte ho tam a modlíte se, že vám ho mezitím někdo neodveze,“ směje se dnes, i když v tu chvíli jí do smíchu nebylo.
Petra se přitom setkala i s nepochopením. „Jednou mě paní u pokladny napomenula, že jsem nechala vozík bez dozoru. Vysvětlovala jsem jí, že dítě prostě nevydrží. Odpověď byla jen pokrčení ramen. Když jsem se ptala, jestli mají toaletu, řekli, že jen pro zaměstnance.“
Podobné situace zažívají i další rodiče. „Chodím nakupovat s malým dítětem a několikrát už jsme musely běžet ven před obchod. Je to nedůstojné,“ svěřila se redakci Kupi také Ivana (34) z Ostravy.
„Zavedení veřejně přístupných toalet přímo v prostoru prodejen představuje pro maloobchodní řetězce výrazné provozní zatížení. Nejde jen o stavební úpravy, ale především o trvalou údržbu, hygienický dohled a personální kapacity. V praxi by to znamenalo nutnost přidat pracovníky, kteří se budou o zařízení starat, a to v době, kdy většina provozovatelů usiluje o maximální provozní efektivitu a snižování nákladů,“ vysvětluje pro redakci Kupi.
Zároveň ale upozorňuje: „Absence toalet může v určitých případech negativně ovlivnit celkový dojem z nákupu. Zákazník, který musí kvůli přirozené potřebě obchod opustit, často už svůj nákup nedokončí nebo se do prodejny příště nevrátí. Ztrácí se tím loajalita, kterou dnes řetězce složitě budují.“
Jak je to po právní stránce?
„Podle platné legislativy (§ 4 vyhlášky č. 410/2005 Sb.) musí mít prodejny toalety pouze pro zaměstnance. Zákazníkům je tedy obchod není povinen zpřístupnit. Pokud tedy rodič s dítětem požádá o použití toalety a obchod odmítne, neporušuje zákon,“ říká pro redakci právnička.
Jak má rodič postupovat, když se podobná situace stane?
„Pokud to dovolí okolnosti, můžete dítěti ulevit mimo prostor obchodu – ideálně diskrétně a s ohledem na ostatní. V případě, že je v obchodním centru veřejná toaleta, využijte ji. V menších prodejnách je dobré plánovat nákupy tak, aby se dítě předem vyčuralo. Zní to banálně, ale často to zachrání celou situaci.“
Ne všechny obchody jsou k zákazníkům stejně vstřícné. „Veřejně dostupné toalety na prodejnách nemáme. Ty jsou pouze součástí zázemí pro zaměstnance,“ potvrdila pro redakci Martina Dvořáková, mediální zástupkyně společnosti PENNY.
Naopak řetězce jako Kaufland, Tesco, Globus nebo Albert zákazníkům toalety nabízejí. „Ano, toalety jsou k dispozici na všech našich prodejnách. Na většině z nich jsou přístupné bezplatně,“ uvedla pro Kupi Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu.
Podle Lucie Loučkové z Tesca jsou toalety samozřejmostí alespoň v hypermarketech. „Součástí jsou vždy toalety pro invalidy a přebalovací pult,“ doplňuje.
Tématu jsme se věnovali v tomto článku.
Co dělat, když vaše dítě potřebuje na záchod uprostřed nákupu:
Petra se dnes snaží plánovat nákupy jinak. „Ema už je větší, ale vždycky se ptám, jestli nepotřebuje na záchod, než vyrazíme. Po těch zkušenostech už nechci zažít ten stres,“ říká.
Z jejího příběhu je jasné, že otázka dostupnosti toalet v obchodech není malichernost. Pro rodiče s dětmi, seniory nebo osoby se zdravotním omezením může být rozhodující. Možná je čas, aby se obchodníci začali na základní lidské potřeby dívat stejně vážně jako na slevy v regálech.
Zdroj: Redakce Kupi.cz, vyhláška č. 410/2005 Sb., Ministerstvo zdravotnictví ČR, Mgr. Richard Horský, Mgr. Jana K., vyjádření řetězců Kaufland, Tesco, Albert, PENNY