Vracíte často oblečení? Pozor, Zalando vám nově může až na rok zablokovat účet

Oblečení v krabici Zalando Sir Endipity / Shutterstock.com

Internetovému módnímu gigantovi došla trpělivost se zákazníky, kteří si objednávají ohromné množství oblečení a potom ho většinu vrací zpět. Nově je bude na nezodpovědné nákupní chování upozorňovat, a dokonce jim může až na rok zmrazit účet. Jak se mění podmínky pro vrácení u Zalanda? Jak to má konkurence? A jak se snaží zajistit, aby se zákazníci mohli do správné velikosti trefit hned napoprvé?

Přečtěte si také

Milovníci perníčků, pozor! Oreo má novou příchuť sušenek, která chutná líp než originál

Konec nekonečným vratkám?

Módní platforma Zalando patří k těm, které zákazníkům umožňují zasílat zpět libovolné množství nechtěného zakoupeného zboží, a to zcela zdarma. Ještě donedávna nabízela lhůtu pro vrácení až 100 dnů, začátkem letošního roku tento limit snížila na 30 dní, které má také konkurence v podobě e-shopů About You, Answear nebo Modivo.

Protože se však Zalando i nadále dlouhodobě potýká s řadou zákazníků, kteří bezplatného systému vracení zneužívají, rozhodlo se nedávno také pro razantnější globální krok: zákazníci, kteří zpátky posílají opravdu nadměrné množství módních kousků, budou muset své neuvážlivé objednávky omezit, jinak jim hrozí zmrazení účtu. Týká se to i České republiky.

Žena balí oblečení do igelitového sáčku Yulia Mazhan / Shutterstock.com

Nejdřív upozornění, potom blokace

„Zákazníci, jejichž počet vrácených objednávek dosáhne neúměrně vysoké úrovně, obdrží nejprve varovný e-mail. Tento preventivní krok jim dá možnost se zamyslet nad svými nákupy, najít řešení, jak se nadměrnému vracení vyhnout, a zlepšit svůj přístup ještě předtím, než budou muset být přijata další opatření,“ uvádí v prohlášení společnost.

A jaká opatření mohou následovat? Zalando si nově v krajních případech vyhrazuje právo zablokovat neukázněným zákazníkům účet pro objednávky až na 12 měsíců. Podle společnosti se ale takový trest týká jen opravdu nepatrného množství spotřebitelů a pro valnou většinu se vůbec nic nezmění.

Od nového přístupu si platforma slibuje méně zátěže pro životní prostředí, snížení nákladů na logistiku i více zboží dostupného na stránkách (namísto „pendlování“ mezi přepravci).

Proč zákazníci často vrací módu koupenou online?

Zatímco někdy lidé benevolentního systému vracení opravdu zneužívají a bez rozmyšlení objednávají hory oblečení a obuvi, jindy jsou důvody více pochopitelné. Například v případě nesedících velikostí. Když potom takový zákazník dělá objednávku pro celou rodinu (zvláště s více variantami od každého kousku pro vyzkoušení), položky k vrácení se mohou snadno nasčítat.

Několik čtenářů Kupi nám popsalo své zkušenosti a sdílelo obvyklé důvody.

  • „Nakupovat oblečení online je pro mě jako loterie. U každé značky mám jinou velikost, dokonce i v rámci jedné mám někdy kalhoty 38 a jindy 42. Od každého kousku proto musím objednávat minimálně dvě, někdy i tři velikosti, doma vyzkoušet a pak holt musím vracet,“ popisuje nám Tereza (51 let).
  • „Snažím se vracet co nejméně, stejně se tomu ale jako žena většinou nevyhnu. Je tam tolik proměnných, které v nějaké univerzální tabulce velikostí nebo ve skromném popisku chybí, že je těžké to odhadnout. Stačí o trochu větší prsa, o něco užší stehna nebo o pár centimetrů méně na výšce a už to sedí úplně jinak, než na modelce v e-shopu,“ vysvětluje pro redakci Kupi studentka Michaela (24 let).
  • „Vracím obvykle v případě, kdy mi nesedne materiál. Z fotky ani popisu nejde vždycky poznat, jak to nakonec sedne na těle, jak moc se látka mačká nebo je provedení kvalitní,“ uvádí zase Jakub (33 let).
  • „Přiznávám se, že někdy nakoupím jen tak více oblečení, abych dosáhla na dopravu zdarma. Pokud je i vrácení bezplatné, jednoduše věci navíc pošlu zpátky a za dopravu tak vůbec nic neplatím,“ přiznává nakonec pro Kupi trochu jiný přístup Lucie (39 let).
Žena s vážným výrazem rozbaluje z krabice oblečení nakoupené online VH-studio / Shutterstock.com

E-shopy se snaží výběr módy usnadnit

Nadměrné množství zboží, které putuje od zákazníků zpět do skladů, je pro velké prodejce oblečení a obuvi přetrvávajícím problémem. Spousta z nich proto postupně přidává na své stránky řadu prvků, které mají pomoci se při výběru velikosti trefit hned napoprvé.

Zalando například začalo doplňovat popisky produktů o podrobnější informace včetně 360° náhledů na postavě, současně v aplikaci začalo testovat tzv. virtuální kabinky, v rámci nichž si zákazníci mohou vytvořit avatara odpovídajícího jejich tělesným proporcím.

Konkurenční Answear zase jednotlivé produkty přeměřuje (obvykle pro velikost S), Zara v tomto ohledu zašla ještě dál a namísto univerzální tabulky uvádí u každého kousku přesné rozměry pro všechny nabízené velikosti.

Při nákupu také pomáhají uživatelská hodnocení, která navíc uvádí, jak dobře velikosti padnou a zda odpovídají popisu. Na tuto funkci jsme narazili například u obchodů H&M, Lidl-shop, Decathlon, Reserved nebo Sinsay.

Zdroje: Zalando, stránky zmíněných prodejců, respondenti pro redakci Kupi.cz