Ruský diskont Mere bude na Slovensku. Biedronka reaguje otevřením nových prodejen

Budova obchodního řetězce Mere a protější silnice a řada stromů Facebook

Na Slovensko nově vstupuje diskontní řetězec Mere. Češi jeho pobočky znají už několik let a zkušenosti jsou smíšené. Slovenský trh je přitom tvrdě obsazený, a uspět proto nebude jednoduché.

Přečtěte si také

Tupperware se vrací do Evropy, ale Česko a Slovensko mají smůlu

Diskontní řetězec Mere

Mere je řetězec, který se profiluje jako extrémně levný obchod. Jeho strategie je jednoduchá: minimální investice do vybavení, žádný marketing navíc a zboží položené přímo na paletách. Tento model funguje v Česku, Polsku i dalších evropských zemích. Všude platí totéž – lákadlem jsou nízké ceny, slabší stránkou bývá kvalita a chudý výběr.

Slovensko čeká první obchod

Podle informací portálu Interez.sk otevře Mere svou první slovenskou pobočku v Banské Bystrici. Obchod by měl mít otevřeno denně od 8 do 20 hodin. Provoz zajistí firma Chain Stores SK, která vznikla letos v únoru a na trhu zatím nehraje žádnou viditelnou roli.

Zajímavé je, že expanze řetězců podobného typu často necílí jen na velká města. Například Biedronka se zaměřuje i na menší lokality, kde není konkurence tak silná. Pokud by se tímto směrem vydal i řetězec Mere, mohl by najít prostor právě v regionech, kde lidé často nemají na výběr z tolika supermarketů.

Polská Biedronka, která otevřela první obchod v březnu 2024, pokračuje v rychlé expanzi. Do konce příštího roku plánuje přidat zhruba dvanáct nových prodejen. Nejde přitom jen o velká města. Nové pobočky se připravují například v Žilině, Zlatých Klasoch, Malinově, Tomášově nebo v Chorvátském Grobu, tedy i v menších obcích a satelitních lokalitách kolem Bratislavy. Řetězec tak ukazuje, že růst mimo hlavní centra může být účinnou strategií, což je směr, který by mohl inspirovat i Mere.

Jak se Mere vede v Česku

Zkušenosti českých zákazníků jsou pestré. Někteří oceňují nečekaně nízké ceny u vybraných produktů, jiní upozorňují na kolísavou kvalitu. V akčních nabídkách se objevilo například cappuccino za cenu pod čtyři eura za kilo nebo čokolády připomínající Kinder za polovinu běžné ceny. Na druhé straně zaznívá kritika u uzenin, kde spotřebitelé upozorňují na nízký podíl masa. Redakce Kupi se českým pobočkám věnovala už dříve a zaznamenala, že obchod láká především na „úlovky“ v akci, ale stabilně kvalitní nákup zde zákazníci nečekají.

Slovenský trh není snadný

Na Slovensku má řetězec před sebou těžkou výzvu. Trh je obsazený silnými hráči jako Lidl, Kaufland či Tesco. Ti si během let vybudovali stabilní zákaznickou základnu a investovali do modernizace obchodů i logistiky. Podle analytika Ľubomíra Drahovského, který se k tématu vyjádřil pro Aktuality.sk, není slovenský spotřebitel jednoduchým cílem: „Ak nebude garantovať kvalitu, tak ten štart bude ťažký. Spotrebiteľ si zvykol na moderný spôsob predaja potravín. Konkurencia je veľmi silná.“

Další otázkou je logistika. Rychlý růst vyžaduje silné distribuční kapacity. Pro srovnání – Biedronka, která na Slovensko již vstoupila, má distribuční sklad dimenzovaný až na 180 prodejen. Pokud chce Mere expandovat, bude muset vyřešit právě otázku zásobování.

Co na to respondenti?

Zeptali jsme se nakupujících v Česku, kteří už mají s Mere zkušenosti.

  • Jana, 45 let, Brno: „Byla jsem tam dvakrát. Ano, ceny jsou nízké, ale některé věci bych si nekoupila podruhé. U jogurtů jsem měla pocit, že kvalita není stejná jako v běžném supermarketu.“
  • Tomáš, 33 let, Praha: „Mere je fajn, když chcete ušetřit na základních věcech. Beru tam těstoviny, konzervy nebo sladkosti. Ale na velký nákup raději zajdu do Lidlu.“
  • Alena, 62 let, Olomouc: „Mě nezajímá, že zboží stojí na paletě. Hlavně že je levnější. Jen by mohli mít širší výběr, někdy je tam sortiment opravdu chudý.“
  • David, 29 let, Ostrava: „Zkusil jsem a mám smíšené pocity. Něco levné a dobré, něco působí jako z velkoskladu nejasného původu. Je to takový doplněk k běžným nákupům, ne hlavní obchod.“

Bude to stačit?

Mere má výhodu v nízkých cenách, ale musí přesvědčit, že to nebude na úkor kvality. Zkušenosti z Česka ukazují, že model může přitáhnout určitou část zákazníků, ale pro masový úspěch to nestačí. Na Slovensku bude záležet, zda se mu podaří najít svou cílovou skupinu a obstát vedle silných a zavedených řetězců.

Zdroje: Interez.sk, Aktuality.sk, Kupi.cz