U pokladny zjistila, že skládá cizí nákup. Trapná situace skončila pořádným trapasem před plnou prodejnou

Žena vyskládává nákup z vozíku na pokladní pás Photobac / Shutterstock.com

U chladicího regálu jsem si odstavila košík, abych se dostala k poslední věci. O chvíli později jsem se k němu vrátila. Obsah vypadal v rychlosti stejně, tak jsem s ním odjela k pokladně. Až když jsem vyskládávala zboží, přišel šok. To nebyly moje potraviny. Za mnou se ozval muž: Ten košík je můj.

Přečtěte si také

Už nemusíte hledat bankomat své banky, peníze vložíte i u cizího díky projektu tří bank

Záměna košíku v supermarketu

Lucie (37) z Prahy chodí nakupovat několikrát týdně. Ten den spěchala z práce a chtěla jen rychle doplnit zásoby. „Měla jsem pár věcí v košíku, takový ten menší na kolečkách. U chlaďáku jsem ho na chvíli odstavila, abych si vzala máslo. Jenže když jsem se vrátila, vzala jsem omylem úplně jiný košík. Na první pohled mi přišel stejný – pár jogurtů, máslo, zelenina. Nijak jsem to nezkontrolovala,“ popisuje.

S cizím košíkem došla až k pokladně. „Začala jsem vyskládávat věci na pás a v půlce mi došlo, že to vůbec nejsou moje nákupy. Byly tam značky, které normálně nekupuju. V tu chvíli se za mnou ozval pán, že jsem mu právě odvezla jeho košík. Všichni kolem se na mě podívali a já cítila, jak se propadám studem,“ říká Lucie.

Prodavačka situaci vyřešila rychle – vyskládané zboží dala zpět pánovi a Lucie si musela jít pro svůj opuštěný košík. Bylo mi neskutečně trapně. Vysvětlovala jsem, že to byla úplně nechtěná záměna. Ten pán byl nakonec docela v pohodě, ale připadala jsem si jako zlodějka,“ dodává.

Odborný komentář

Mgr. Martin Havel, psycholog:

Proč lidé v podobných situacích cítí tak silný stud? „Protože jde o veřejný prostor a o společenskou ostudu. I když je chyba nevinná, máme pocit, že jsme přistiženi při něčem špatném. Přihlížející lidé tento pocit ještě zesilují.“

Je podobná chyba častá? „Ano, zvlášť v supermarketech, kde se lidé soustředí na nákup a jsou roztěkaní. Košíky a vozíky vypadají stejně, proto se to může stát komukoliv.“

JUDr. Petra Novotná, právnička:

Mohla by být Lucie podezřelá ze záměrné krádeže? „Teoreticky ano, ale v praxi by k tomu musel být důkaz, že chtěla zboží úmyslně odcizit. Pokud jde zjevně o omyl, obchod to neřeší jako trestný čin.“

Co má člověk dělat, když si uvědomí, že má cizí košík? „Okamžitě to oznámit personálu a vrátit košík původnímu majiteli. Tím ukážete, že nemáte nic k zatajení. Kdyby někdo trval na vysvětlení, klidně požádejte o přehrání kamer.“

Hrozí nějaká sankce? „Pokud se jasně prokáže, že šlo o omyl a zboží nebylo odneseno z prodejny, žádná pokuta ani trest nehrozí. Je to nepříjemná situace, ale z právního hlediska nepostihnutelná.“

Mladá usmívající se zákaznice u pokladny supermarketu, prodavačka markující zboží Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com

Praktické rady pro čtenáře

Co dělat, když si spletete košík v obchodě:

  • Nepropadejte panice – jde o častý omyl.
  • Okamžitě vysvětlete situaci majiteli košíku i personálu.
  • Pokud jste u pokladny, nechte zboží přerovnat zpět.
  • Zkontrolujte si vždy před odchodem k pokladně obsah svého košíku.
  • Když se něco podobného stane, komunikujte klidně a věcně.

Lucie se dnes své historce směje, ale tehdy se jí potily dlaně a chtěla zmizet. „Uvědomila jsem si, jak snadno se může stát trapas, i když člověk nic špatného neudělá. Dnes už si vždycky dvakrát zkontroluji, jestli je to opravdu můj košík.“ Její příběh je připomínkou, že drobné omyly v obchodě nejsou žádnou ostudou – a že nejdůležitější je zachovat klid a lidský přístup.

5 nejčastějších trapasů v obchodech

Tyto situace se stávají častěji, než byste čekali:

  1. Rozbitá láhev vína nebo oleje: Zákazník často musí poškozené zboží uhradit jen tehdy, pokud je prokazatelné, že jej rozbil nešetrným zacházením.
  2. Dítě sní sušenku nebo rohlík ještě před zaplacením: Za tuto situaci odpovídají rodiče, řešením je klidně se přiznat a u pokladny zaplatit.
  3. Zapomenutá peněženka: Pokud tuto nepříjemnost zjistíte až u pokladny, většinou lze zboží nechat odložit a vrátit se pro něj později.
  4. Špatně načtený kód zboží: Hlídejte si účtenku, reklamace je možná ihned u pokladny.
  5. Omylem otevřené balení: Zboží se například roztrhne při manipulaci. Obchod většinou po zákazníkovi nic nechce, pokud nejde o úmysl.

Zdroje: Kupi.cz, rozhovor se čtenářkou Lucií, konzultace s právníkem a psychologem