Zlodějům odzvonilo. Řetězec dává lidem peníze za nahlášení krádeže v obchodě

Žena v supermarketu krade lahev vína oriaonescu / Shutterstock.com

Britský řetězec supermarketů Iceland spustil nezvyklý program. Každý zákazník, který upozorní na probíhající krádež, získá odměnu ve formě kreditu na svou věrnostní kartu. Firma tak reaguje na prudký nárůst kriminality v obchodech.

Přečtěte si také

Kornout pro prvňáčky: Dát ho první den dítěti, nebo ne? Pro děti může mít hlubší význam

Supermarkety v roli policejních hlídek

Společnost Iceland, která ve Spojeném království provozuje stovky obchodů, hledá cestu, jak omezit rostoucí ztráty způsobené krádežemi. Podle vyjádření jejího výkonného předsedy Richarda Walkera se škody vyšplhají na zhruba 20 milionů liber ročně. „Někteří lidé to vnímají jako zločin bez oběti, ale není. Jsou to náklady pro firmu, na hodiny, které platíme našim kolegům, a zahrnuje to zastrašování a násilí,“ uvedl Walker v rozhovoru pro Channel 5 News.

Firma se proto rozhodla zapojit zákazníky. Pokud si všimnou podezřelého chování a upozorní zaměstnance, přibude jim na věrnostní kartu Iceland Bonus Card kredit ve výši jedné libry. Není nutné, aby byl pachatel přímo zadržen, podmínkou je ověřené nahlášení.

Reakce veřejnosti i politiků

Oznámení přichází v době, kdy krádeže v obchodech v Anglii a Walesu stoupají na historická maxima. Podle Úřadu pro národní statistiku policie zaznamenala v roce končícím březnem 2025 více než 530 tisíc trestných činů tohoto typu, což představuje dvacetiprocentní nárůst oproti předchozímu roku (ONS, 2025).

Ministryně pro oběti Alex Davies-Jones k tomu v pořadu BBC Radio 4 uvedla, že se situace „vymkla kontrole“. Dodala, že je na místních komunitách, aby zůstaly ostražité a bránily dalšímu zhoršování atmosféry ve veřejném prostoru.

Nejde jen o ztracené zboží

Walker tvrdí, že krádeže mají dopad nejen na hospodářský výsledek, ale i na každodenní život zákazníků a zaměstnanců. „Rádi bychom, aby nám zákazníci pomohli ještě více snížit ceny tím, že by upozornili na zloděje v obchodech,“ vysvětlil. Podle něj totiž rostoucí ztráty omezují schopnost společnosti reinvestovat do platů zaměstnanců i do cenové politiky.

Na zhoršující se situaci poukazují i jiné sektory. Podle britské Asociace lékáren hlásilo loni devět z deseti provozoven nárůst drobných krádeží a agresivního chování vůči zaměstnancům.

Muž v černé mikině s kapucí na hlavě a s rukama v kapsách v supermarketu Andrey_Popov / Shutterstock.com

Co na to respondenti?

Redakce oslovila několik Čechů, kteří v Británii žijí, s otázkou, zda by se do podobného programu zapojili. Odpovědi ukazují rozporuplné postoje:

  • Martina, 43 let, učitelka z Manchesteru: „Rozumím, proč to dělají. Sama jsem už několikrát viděla lidi schovávat si věci do tašky. Ale přiznám se, že bych měla strach někoho nahlásit. Nechci se dostat do konfliktu.“
  • Peter, 29 let, student z Cardiffu: „Jedna libra je spíš symbolická. Nejde o peníze, ale o pocit, že člověk pomůže. Když si všimnu, určitě bych zašel za prodavačem a řekl mu to.“
  • Sofie, 58 let, zdravotní sestra z Birminghamu: „Myslím, že je to správný krok. Ale bojím se, aby to lidi nevyužívali k falešným obviněním. Co když se někdo rozhodne někoho jen tak nahlásit?“
  • David, 36 let, řidič z Leedsu: „Pokud to má pomoct snížit ceny, proč ne? Ale upřímně, spíš bych chtěl vidět víc ostrahy v obchodech než spoléhat na zákazníky.“

A co Česká republika?

U nás zatím žádný z velkých řetězců, které redakce oslovila, podobnou iniciativu neplánuje. Krádeže jsou sice běžným problémem i v českých supermarketech, strategie se ale soustředí hlavně na posílení bezpečnostních opatření a spolupráci s policií.

Program Icelandu je odvážným experimentem, který se snaží zapojit veřejnost do prevence kriminality. Zda se stane inspirací pro další řetězce, ukáže až čas. Faktem zůstává, že krádeže v maloobchodě přestávají být drobnou nepříjemností a mění se v problém s širšími ekonomickými i sociálními dopady.

Zdroje: BBC, Kupi.cz