Supermarket překvapil zákazníky: Prodává čokoládové Mikuláše už v srpnu

Čokoládový Mikuláš Pradeep Thomas Thundiyil / Shutterstock.com

V polovině srpna objevili návštěvníci jednoho německého supermarketu první čokoládové Mikuláše, dominové kostky a perníky. Zatímco venku panují tropické teploty, uvnitř už regály svítí vánoční motivy. Obdobně se české obchody letos nebojí předsvátečních kolekcí mimo sezónu.

Přečtěte si také

Nadýchané fíkové muffiny jako z Instagramu. Ideální na svačinku do školy i jen tak ke kávě

Vánoce v srpnu – bizarní, nebo logické?

V pobočce řetězce Norma v Premnitzu, Braniborsko, začal prodej vánočního zboží přesně 134 dní před Štědrým večerem. Jak informoval německý deník Bild, mezi letním ovocem a zmrzlinami se objevily čokoládoví Mikulášové, balíčky perníků i Dominosteine, což jsou tradiční německé vánoční cukrovinky. Návštěvníci reagovali smíšeně – někteří s úsměvem nad předstihem, jiní nechápavě kroutili hlavou.

Podle Nilse Busche-Petersena, hlavního ředitele Svazu obchodu Berlín-Braniborsko, nejde o žádnou revoluci. „Mnoho lidí si kupuje vánoční zboží už teď,“ vysvětluje. Poukazuje také na zkušenosti z Belgie, kde se adventní sortiment prodává po celý rok. Přesto zatím nejde o plošný trend – ostatní velké řetězce jako Edeka, Rewe, Kaufland či Hit vánoční zboží v srpnu nenabízely.

Lidé reagují různě

Zkušenosti z minulých let ukazují, že část nakupujících skutečně hledá vánoční produkty už v létě. Někdo plánuje dovolenou a chce mít sladkosti „po ruce“, jiní sbírají tematické figurky nebo se chtějí zásobit pro vlastní potěšení. Co na to respondenti?

Když bych viděla čokoládového Mikuláše v srpnu, musela bych se smát. Je to zvláštní, ale zároveň by mě to nutilo přemýšlet, že vánoční sladkosti se dají jíst kdykoli,“ popisuje Jana, učitelka z Brna.

Je to trochu přehnané. Na Vánoce je času dost, proč je mít už teď? Ale chápu, že pro obchod je to byznys,“ dodává Petra, majitelka malé cukrárny.

Ostatní námi oslovení zákazníci v brněnského obchodního centra se vždy jen zasmáli a jejich odpovědi byly podobné: Je to zvláštní, ale nediví se už ničemu.

Čeští obchodníci se nebojí sezón mimo sezónu

Podobně zaskočily zákazníky české řetězce. V Action řetězci v srpnu narazila redaktorka na kompletní halloweenské regálydekoracemi, dýněmi a tematickými doplňky. Zatímco venku panovalo léto, u pokladen šlo vidět, že pár zákazníků přece jen něco z halloweenského regálu ulovilo do košíku.

Ve Zlíně zase KiK nabízí velké slevy na velikonoční dekorace. Regály byly plné barevných vajíček, zaječích figurek a ozdob pro domácnost. „Je to trochu zvláštní, když kolem sebe vidíte letní trička a zároveň pastelově malovaná vejce,“ komentovala redaktorka přímo na místě. Přesto zákazníci často nakupovali i toto zboží.

Trend nebo marketingová strategie?

Podle obchodních analytiků jde spíše o kombinaci obojího. Poptávka je menší, ale prodejci se snaží reagovat na segmenty zákazníků, kteří rádi plánují dopředu. Vánoční nebo velikonoční sortiment mimo sezónu má především „upoutat pozornost“ a stimulovat impulzivní nákup.

Zda se fenomén „Vánoc v létě“ rozšíří do dalších německých měst, ukážou až následující týdny.

Zdroje: Bild, RTL, Kupi.cz