Chtěla si jen koupit víno po náročném dni. Místo toho zažila trapas, na který jen tak nezapomene. Prodavačka jí odmítla prodat alkohol a přivolala ochranku. V článku zjistíte, co se přesně stalo, co říká zákon a jak se bránit, když vás někdo veřejně zpochybní.
Tento příběh není fikce. Oslovila nás kolegyně, která se rozhodla podělit o nepříjemnou zkušenost, jež se jí nedávno stala v jednom z běžných supermarketů. Věří, že její zážitek může pomoci ostatním, kteří se ocitnou v podobné situaci. A že redakce Kupi.cz přispěje k tomu, aby se o tématu začalo mluvit otevřeně a s respektem.
„Nechci, aby to zůstalo jen jako trapná historka. Chci, aby lidé věděli, co mají dělat, když se jim něco podobného stane,“ řekla nám.
Kolegyně z redakce, která si přeje zůstat v anonymitě, si chtěla po práci koupit láhev vína. Je jí 33 let, ale vypadá mladší, než by čekal průměrný pokladní. Občanku nechala v autě. To se ukázalo jako osudová chyba.
„Prodavačka se na mě ani pořádně nepodívala a hned řekla, že mi alkohol neprodá. Když jsem jí řekla, že mi je přes třicet, jen se ušklíbla a zavolala sekuriťáka,“ popisuje. Ochranka se přidala a začala ji před ostatními zákazníky hlasitě hodnotit. „Prý jestli nejsem nějaká středoškolačka. Bylo to trapné, zbytečné a nedůstojné.“
Podle zákona č. 65/2017 Sb. nesmí být alkohol prodán osobám mladším 18 let. Zákon ale nestanoví, že zákazník musí mít pouze občanský průkaz. Jakýkoli doklad s fotografií a datem narození je pro ověření věku dostačující. „Zákon nenařizuje konkrétní typ dokladu. Rozhodující je ověření věku, ne forma dokladu,“ potvrzuje Česká obchodní inspekce.
Zákon také neříká, že prodavač má zákazníka veřejně hodnotit. To už je otázka přístupu a profesionality.
Z právního hlediska prodavačka nepochybila. Měla právo požádat o doklad. Ale způsob, jakým to udělala, a následné chování ochranky už bylo za hranou.
„Cítila jsem se jako podezřelá. Přitom jsem jen chtěla koupit víno. Nikdo se neomluvil, ani když jsem jim občanku přinesla z auta,“ dodává.
Psycholožka Mgr. Pavla Horská k tomu uvádí: „Veřejné zpochybnění kompetence dospělého člověka může být velmi ponižující – zvláště pokud je doprovázeno výsměchem či zesměšňováním. Bez detailnějších informací nelze situaci plně posoudit, ale pokud se dotyčná cítí poškozená, má právo podat zpětně oficiální stížnost na konkrétní prodejnu nebo přímo na vedení řetězce. Kamera může incident zaznamenat a v případě prokazatelného pochybení je možné prostřednictvím právního zástupce požadovat omluvu nebo přiměřenou kompenzaci.“
Zeptali jsme se náhodných zákazníků v pražském nákupním centru, jestli se jim stalo něco podobného. Odpovědi ukazují, že nejde o ojedinělý případ:
JUDr. Ivana Kovářová, právnička specializující se na práva spotřebitelů, doporučuje:
Nejde o to, jestli si člověk koupí víno dnes nebo zítra. Jde o způsob, jakým s námi obsluha komunikuje. Jde o respekt. A ten by měl být samozřejmostí, ne výjimkou.
Zdroje: rozhovory redakce Kupi.cz, Mgr. Pavla Horská, JUDr. Ivana Kovářová, ČOI, zákon č. 65/2017 Sb.