„Přede mnou stál muž s košíkem plným ovoce. Vytáhl banány, položil je na váhu a zadal kód pro cibuli. Chvíli jsem si myslela, že se spletl. Ale pak to udělal znovu. Tentokrát s avokádem. V hlavě mi blikalo jediné: Mám mlčet, nebo zasáhnout?“ Tak začíná příběh Lenky, která se rozhodla promluvit. A díky její odvaze se podařilo odhalit podvod, který by stál obchod několik desítek korun a možná by nebyl první ani poslední.
Lenka (38) žije v Brně, pracuje jako účetní, má dvě děti a na nákupy chodí většinou ve spěchu. Tentokrát si během polední pauzy odskočila do supermarketu pro pár věcí. Netušila, že se stane svědkem drobného, ale vědomého podvodu.
„Byla jsem u samoobslužné pokladny. Pán přede mnou měl v košíku avokádo, banány, pečivo a pár drobností. Všimla jsem si, že zadal kód 4110 – cibule, místo aby zadal správný kód pro banány. U avokáda použil kód pro brambory. Věděla jsem, že to není chyba. Dělal to systematicky.“ Lenka zažila v tu chvíli vnitřní boj. „Nechtěla jsem být za udavačku. Ale zároveň mi to přišlo nefér. Já platím vše poctivě, stejně jako většina lidí. Proč by měl někdo jiný krást a projít mu to?“
Rozhodla se oslovit pracovnici obsluhující samoobslužné pokladny. „Řekla jsem jí, co jsem viděla. Byla velmi profesionální. Zkontrolovala účtenku a muže diskrétně zastavila. On se nejdřív vymlouval, pak tvrdil, že se spletl.“ Nakonec musel zboží převážit a doplatit rozdíl. „Bylo to nepříjemné, ale měla jsem dobrý pocit. Věděla jsem, že jsem udělala správnou věc.“
Mgr. Eva Dvořáková, právnička specializující se na trestní právo
Jak časté jsou podobné případy? „Podvody u samoobslužných pokladen jsou čím dál častější. Lidé zadávají levnější kódy u ovoce, zeleniny nebo dražších potravin. Obchody ztrácejí tisíce korun měsíčně.“
Je to krádež, i když jde „jen“ o pár korun? „Ano. Pokud někdo vědomě zadá špatný kód, jedná se o podvod. I malá škoda je právně postihnutelná – od přestupku až po trestný čin, pokud škoda překročí 10 000 Kč.“
Jak by měl reagovat svědek? „Doporučuji nezasahovat přímo. Nejbezpečnější je upozornit personál. Ten má školení, jak v takové situaci jednat.“
Co hrozí pachateli? „Pokud jde o úmyslný podvod, může být řešen pokutou nebo i trestním oznámením. V praxi často dochází k domluvě nebo doplacení rozdílu, ale opakované případy se mohou řešit přísněji.“
Jak se k tomu staví obchody? „Obchody mají kamery, váhy s kontrolní funkcí a zaměstnance, kteří sledují pokladny. Většina podvodů je dříve či později odhalena.“
Lenka se po celé situaci cítila rozpačitě, ale hrdě. „Nikdy bych nečekala, že budu v takové roli. Ale jsem ráda, že jsem neuhnula. Kdybych mlčela, pořád bych na to myslela.“ Dnes už se nebojí ozvat. „Nemusíme být hrdinové. Stačí být slušní lidé. Když budeme mlčet, dáváme tím prostor nepoctivým. A to nechci.“
Data z průzkumů maloobchodních řetězců, která má Kupi.cz k dispozici, ukazují, že:
Zdroje: Kupi.cz, rozhovor s paní Lenkou a právničkou Mgr. Evou Dvořákovou, data z průzkumů maloobchodních řetězců